قصرشیرین - ایرنا- سخنگوی ستاد مركزی اربعین گفت: رایزنی با مقامات دولت عراق به منظور بازگشایی مرز رسمی خسروی به روی زائران همچنان ادامه دارد.

شهریار حیدری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تمام زیرساخت ها برای بازگشایی مرز رسمی خسروی ازسوی جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است و برای بازگشایی این مرز رسمی آمادگی كامل داریم.
وی اظهار كرد: تاكنون موضوع بازگشایی مرز رسمی خسروی - منذریه و پذیرش زائران ایرانی از سوی دولت عراق ابلاغ نشده است.
وی اضافه كرد كه به محض ابلاغ موضوع بازگشایی مرز رسمی خسروی، تردد زائران از این مرز آغاز می شود.
حیدری با بیان این كه بازگشایی مرز خسروی تنها برای ایام اربعین نخواهد بود، اظهار داشت: رایزنی با مقام های عراقی ادامه دارد زیرا این مرز رسمی یك مرز با اهمیت و با قدمت بالا برای تردد زائران است كه تلاش می كنیم شاهد بازگشایی این مرز برای همیشه باشیم.
وی با بیان این كه دغدغه و نگرانی طرف عراقی تامین امنیت زائران ایرانی است، گفت: رایزنی های جمهوری اسلامی ایران با طرف عراقی برای تامین امنینت آن سوی مرز ادامه دارد.
سخنگوی ستاد مركزی اربعین ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت كشورمان به عنوان نماینده ایران نیز اكنون در عراق حضور دارد و یكی از محورهای گفت وگو با مقام های عراقی موضوع بازگشایی مرز رسمی خسروی است.
به گفته حیدری، اكنون تردد زائران در مرزهای سه گانه مهران، شلمچه و چذابه در حال انجام است و در 24 ساعته گذشته 170 هزار زائر از این مرزها برای شركت در راهپیمایی اربعین حسینی عازم عراق شدند.
وی گفت: از ابتدای آغاز تردد زائران اربعین تاكنون 800 هزار تن از زائران از مرزهای مهران، شلمچه و چذابه عازم عراق شده اند.
وی ادامه داد: تاكنون 2 میلیون و 100 هزار روادید برای زائران صادر شد و فعالیت كنسول های دایم عراق در ایران و دفاتر 12 گانه صدور روادید به صورت ریالی انجام می شود.
وی اظهاركرد: 2 هزار و 400 شركت زیارتی و همچنین سه شركت مورد تایید سفارت عراق در امر دریافت مدارك برای صدور ویزا اقدام می كنند و همچنین چهار دفتر دائم كنسولی عراق در كرمانشاه، اهواز، مهران، مشهد و 12 دفتر موقت صدور ویزا در نقاط مختلف جغرافیایی كشور در راستای صدور ویزا اقدام می كنند.
وی با بیان این كه همه امكانات و خدمات برای اسكان و تغذیه زائران در داخل و خارج از مرزهای چهارگانه خسروی، مهران، شلمچه و چذابه فراهم شده است، گفت: روند ثبت نام زائران و صدور ویزا عادی است.
طبق تصمیم ستاد مركزی اربعین قرار شد امسال بخشی از زائران كشورمان و زائران اتباع خارجی از مرز رسمی خسروی در ایام اربعین حسینی به كربلای معلا عزیمت كنند كه تاكنون زائری از این مرز خروج پیدا نكرده است.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یك تا سه با 322 اتاق و یك هزار و 200 تخت است كه بیشتر این اماكن در اوایل دهه 80 ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یك شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیكترین نقطه از كشورمان به بغداد، كربلا، كاظمین و سامرا است كه این مرز رسمی تا بغداد پایتخت كشور عراق 190، نجف 380، كربلا 300، كاظمین 203 و تا سامرا 326 كیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب كرمانشاه، بیش از 186 كیلومتر مرز مشترك با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد كه اولی هم مرز با حوزه حكومت مركزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم كردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 كیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی