مشهد- ايرنا- رئيس اداره مشاوره تربيتي و تحصيلي آموزش و پرورش خراسان رضوي گفت: نحوه شناسايي و پذيرش دانش آموزان براي تحصيل در مدارس تيزهوشان و استعدادهاي درخشان علمي نيست.

سميه عسكريان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در خصوص وضعيت مدارس تيزهوشان در استان خراسان رضوي افزود: در پايان تحصيلات پايه ششم يك آزمون تستي از دانش آموزان براي ورود به مدارس ويژه تيزهوشان و استعدادهاي درخشان گرفته مي شود كه در پايه نهم نيز دوباره يك آزمون براي راهيابي دانش آموزان بازمانده به اين مدارس برگزار مي شود.
وي اين آزمون هاي تستي را علمي ندانست و گفت: كودك يا نوجوان تيزهوش در تعريف علمي به كودك و نوجواني گفته مي شود كه در سنين قبل از مدرسه يا دبستان و دبيرستان علاوه بر توانايي هوشي بالا، داراي خلاقيت و مدل تفكر خلاق، توانايي مديريت، رهبري و توانايي خاص در يك موضوع علمي باشد.
او افزود: مطابق اين تعريف، داشتن توانايي هوشي كه با مولفه هاي سنجش هوش سنجيده مي شود تنها قسمتي از توانايي يك فرد تيزهوش است و در اين قسمت افراد تيزهوش بايد بهره هوشي بين 130 تا 140 داشته باشند كه تنها 2 درصد افراد جامعه در اين سطح هوشي هستند.
عسكريان اضافه كرد: اين در حالي است كه طبق اعلام معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش، 4.2 درصد از دانش آموزان كشور و نيز استان خراسان رضوي در مدارس تيزهوشان درس مي خوانند.
رئيس اداره مشاوره تربيتي و تحصيلي آموزش و پرورش خراسان رضوي گفت: براي شناخت يك فرد تيزهوش تاريخچه فردي آن فرد خيلي مهم است چون بچه هاي تيزهوش از ابتداي تولد، حركاتشان و طي كردن مراحل رشدشان با بچه هاي ديگر متفاوت است.
عسكريان افزود: در واقع موفقيت هايي كه كودكان تيزهوش در دوران زندگي دارند محدود به موفقيت علمي نيست و بايد همه ابعاد هوشي آنان شمارش و محسوب شود مثلا اين كه زودتر صحبت يا حركت مي كنند كه اين گونه امور از مشاهدات عيني والدين و معلمان به دست مي آيد.
وي گفت: در انتخاب يك فرد تيزهوش بايد مشاهدات عيني در كنار آزمون هاي ميزان شده هوش لحاظ شود و اين در حالي است كه هم اكنون خيلي از متخصصان معتقدند كه حتي آزمونهاي رايج هوش كه در جامعه ما براي تشخيص تيزهوشان استفاده مي شود، دچار مشكل است.
او افزود: اكنون آزمون تيزهوشاني كه در پايه ششم برگزار مي شود فقط يك مولفه توانايي علمي را در نظر مي گيرد و براي قبولي در آزمون مدارس تيزهوشان و استعدادهاي درخشان تاريخچه فردي دانش آموز و مشاهدات معلم و والدين در نظر گرفته نمي شود.
عسكريان گفت: وقتي با يك آزمون تستي مي خواهيم دانش آموز را بسنجيم بايد بدانيم كه آزمون تستي بر اساس چند درس مثلا علوم، رياضي و اجتماعي تهيه مي شود و به همين خاطر است كه الان در مقطع ابتدايي از كلاس سوم به بعد با بچه ها روشهاي تست زدن را كار مي كنند و كساني كه حتي در كنكور قبول مي شوند بيشتر مهارت تست زني دارند يعني در تست زدن سرعت دارند و مي توانند سوال را به صورت تستي خوانده و فقط در همان محتواي درسي آن هم به شكل تستي آموزش ديده اند.
رئيس اداره مشاوره تربيتي و تحصيلي آموزش و پرورش خراسان رضوي گفت: سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به دنبال تربيت دانش آموز تمام ساحتي است.
عسكريان افزود: در اين سند براي دانش آموز، 6 ساحت ديني- اخلاقي، سياسي- اجتماعي، زيستي- بدني، هنري- زيبايي شناختي، اقتصادي- حرفه اي و علمي - فناوري در نظر گرفته شده اما هم اكنون تمركز والدين و جامعه و به تبع آن نظام آموزشي بر روي ساحت علمي - فناوري قرار گرفته است.
وي تصريح كرد: قطعا يك دانش آموز تك ساحتي نمي تواند فردي موفق، داراي سلامت روان و احساس رضايت از زندگي باشد اگرچه درصدي از كساني كه در تيزهوشان تحصيل مي كنند مي توانند بدون فشاري، آموزشهاي سخت اين مدارس را طي كنند ولي قطعا همه 4.2 درصد دانش آموزاني كه در اين مدارس درس مي خوانند اين توانايي را ندارند.
خبرنگار: كاميار اسماعيل پور** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
1922/5132