كوالالامپور- ایرنا- عضو كمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش بازار مالی اسلامی بیش از 2 هزار میلیارد دلار است كه حجم آن سالیانه 18 درصد رشد نشان می دهد.

غلامرضا مصباحی مقدم كه به منظور شركت در دوازدهمین 'اجلاس بین المللی فقهای بانكها و بورس های اسلامی به كوالالامپور آمده است، درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: كشورهای اسلامی بهره گیری از اوراق اسلامی را اجرایی كردند و در اموراقتصادی از آن استفاده می كنند.
وی توضیح داد: نظام بانكی ایران كه جزیی از بازار مالی محسوب می شود از سال 1363 به بعد مبتنی بر شیوه های غیربهره ای است و ازاین جهت به آن بازار مالی اسلامی می گویند.
مصباحی مقدم یادآور شد: بورس ایران كه بخشی ازبازار مالی است و تامین مالی بلند مدت را هم انجام می دهد، از اوراق مالی اسلامی به ویژه از 10 سال گذشته استفاده می شود.
به گفته وی، اوراق سهام اعم از سهام شركت های خصوصی و غیر خصوصی هیچگونه ممنوعیت شرعی ندارند و آنچه كه نامشروع بود اوراق قرضه بود و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی اوراق قرضه از نظام مالی جمهوری اسلامی حذف شد.
وی گفت: بورس ایران از 10 سال گذشته دارای كمیته فقهی است و براساس شكل گیری كمیته فقهی 83 نوع فعالیت تامین مالی اسلامی به تصویب رسیده است.
مصباحی مقدم ادامه داد: اوراق اجاره ،كه براساس آن شركت هواپیمایی ماهان، چندین فروند هواپیما خریداری كرد وبه صورت اجاره به شرط تملیك تبدیل به اوراق شد و آن را واگذار كرد و این شركت ازاین ظرفیت به خوبی استفاده می كند.
وی گفت: اوراق مالی فروش اقساطی یا مرابحه ( در ادبیات عربی ) اكنون در بورس ایران مورد استفاده قرار گرفته است .
عضو كمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اوراق استصناع، اوراق مضاربه ، اوراق مشاركت ، به صورت بسیار گسترده در ایران مورد بهره برداری قرارگرفته و اوراق پوشش ریسك مثل 'آتی ها و اختیارات' هم تصویب شده از نظر شرعی تائید شد و در عمل مورد بهره برداری و استفاده قرار گرفته است .
مصباحی مقدم گفت: اوراق اسناد خزانه ، آخرین اوراقی كه به تصویب رسیده و مورد بهره برداری قرار دارد و در بودجه سال گذشته و ماقبل آن مورد استفاده قرار گرفت.
به گفته رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس نهم، امسال 27 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه در بودجه تصویب شده كه دولت درحال استفاده تدریجی از ان است و نشانه پویایی این اوراق به حساب می آید، و مردم آن را خریداری می كنند.
وی گفت: این اوراق مالی بدهی هایی رو كه دولت به بنگاههای خصوصی و پیمانكاران دارد،تبدیل به اوراق كرده و به مردم می فروشد، البته به طلبكاران واگذار می كند و طلبكاران آن را در بورس عرضه می كنند و آنها كه می خواهند این را به پول تبدیل كنند با تنزیل به دیگران واگذار می كنند.
مصباحی مقدم افزود: علاوه براین مطالباتی كه بانك هایی از جمله بانك مسكن بطور بلند مدت از مشتریان خود دارند، برای اینكه بتوانند این مطالبات را به نقدینگی تبدیل كنند، اوراق رهنی را منتشر می كنند و این اوراق رهنی در كمیته فقهی تصویب شد كه به معنای این است كه بدهی هایی كه تبدیل به اوراق می شود، به مردم فروخته می شود و بانك مربوطه به نقدینگی دست پیدا می كند.
وی گفت: بانك ها می توانند اوراق رهنی را دوباره در بازار به فروش برسانند تا به نقدینگی دست پیداكنند .
مصباحی مقدم یادآور شد: این گونه اوراق مورد استقبال قرار گرفته و مبدا این مطالبات فروش اقساطی است یا فروش اقساطی مسكن بلند مدت ،فروش اقساطی خودرو میان مدت و یا فروش اقساطی كالا كوتاه مدت است.
وی پیرامون این پرسش كه سهم اوراق اسلامی در بانكداری ایران چه میزان است، گفت: بانكداری ایران غیر ربوی است، اما اشكالاتی هم دارد و نیاز به اصلاح است . البته مبنای عملكرد آنها، این بوده كه غیر ربوی فعالیت كنند.
وی گفت: هیات ایرانی حاضر دراین كنفرانس نوآوری ایران در زمینه اسناد خزانه، اوراق رهنی و در مورد صندوق های سرمایه گذاری وابسته به بانك مركزی را ارایه داد.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران در دوازدهمین اجلاس بین المللی فقهای بانك ها و بورس های اسلامی در مالزی مشاركت دارد.
دوازدهمین 'اجلاس بین المللی فقهای بانك ها و بورس های اسلامی' توسط آكادمی بین الملی تحقیقات فقه در بخش امور اسلامی (ASRA) با حضور نمایندگانی از كشورهای مختلف از جمله ایران در مالزی برپا شد.
این اجلاس 2 روزه كه در محل هتل 'ساما ساما' در 90 كیلومتری شهر كوالالامپور برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو كمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار به بیان دیدگاه های فقهی و علمی ایران در زمینه های مختلف اقتصاد اسلامی پرداخت.
شبد**آساق ** 1599 **1010
گفت وگو: مریم شفیعی**انتشار:حسن معظمی