بیروت-ایرنا-«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان ساعتی پیش در حالی كه در عربستان سعودی به سر می برد، استعفای خود را از سمتش اعلام كرد. در نخستین واكنش ها به این استعفا برخی از سیاستمداران لبنانی نسبت به این استعفا و بویژه اعلام آن در عربستان سعودی ابراز تاسف كردند.

به گزارش ایرنا، سعد الحریری در حالی كه برای دومین بار طی یك هفته اخیر به عربستان سعودی رفته بود، به طور ناگهانی استعفا كرد.
در پی استعفای الحریری، ریاست جمهوری این كشور با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد كه الحریری كه در عربستان سعودی به سر می برد در تماس تلفنی استعفای خود را به اطلاع «میشل عون» رئیس جمهوری این كشور رسانده است.
ریاست جمهوری لبنان روز شنبه اعلام كرد كه عون برای اطلاع یافتن از دلایل استعفا منتظر بازگشت سعد الحریری از ریاض به بیروت است.
سعد الحریری كمتر از یك سال پیش برای دومین بار در جایگاه نخست وزیری لبنان قرار گرفته بود.
در واكنش بسیاری از سیاستمداران لبنانی از اینكه الحریری استعفایش را از عربستان سعودی اعلام كرد انتقاد كردند كه در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.
**«وئام وهاب» رئیس حزب توحید عربی: استعفای الحریری در زمان كنونی تاسف بار است اما سوال اینجاست كه چرا وی استعفای خود را از ریاض اعلام كرد؟ آیا وی در حبس خانگی قرار داده شده و از وی خواسته شده تا استعفا كند؟
**«زیاد الاسود» نماینده پارلمان: هیچ توجیهی برای اعلام استعفای الحریری از عربستان وجود ندارد/ حرف هایی كه از سعودی ها شنیدیم نشان می داد كه عربستان به دنبال ایجاد مشكل در لبنان است
**شبكه «المیادین» به نقل از منابع وزارتی در لبنان: استعفای الحریری در عربستان سعودی تحت تاثیر فشارهای فراوانی است كه بر او وارد شده است.
**نقولا توینی وزیر كابینه لبنان: اعلام استعفای الحریری از داخل عربستان سعودی عجیب است.
**«طلال ارسلان» وزیر: استعفای الحریری به این شكلی كه انجام گرفت مشكوك است و این تردید را ایجاد می كند كه آیا الحریری برای اعلام استعفا تحت فشار قرار گرفته است؟ باید اصول قانون اساسی در اعلام استعفا مراعات می شد. محتوای بیانیه استعفا نشان می دهد كه فشارهایی در كار بوده است.
خاورم**390**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی