چابهار- ایرنا- بندر راهبردی چابهار با موقعیت مناسب و همجوار با آب های اقیانوسی از پل های مهم ارتباطی كشورهای آسیای میانه و جنوب شرق آسیا برای ورود به آبهای آزاد و بازارهای جهانی است.

به گزارش ایرنا، بندر شهید بهشتی چابهار پس از تكمیل فاز نخست آن و رسیدن به ظرفیت تخلیه و بارگیری هشت ونیم میلیون تن كالا در سال می تواند علاوه بر ایجاد هزاران شغل به رونق و توسعه اقتصادی سیستان وبلوچستان و مناطق همجوار كمك شایانی نماید.
از چابهار به عنوان حلقه تكمیلی زنجیره محور ترانزیت شرق كشور یاد می شود كه در بعد ملی به عنوان نقطه اتكا (توسعه محور شرق) و در بعد فراملی مسیر تجاری چابهار- میلك- افغانستان است كه می تواند ترانزیت كالاهای افغانستانی به بازارهای جهانی به ویژه حاشیه اقیانوس هند را فراهم كند.
ورود 110 هزار تن گندم اهدایی هندوستان به افغانستان در بندر چابهار و حمل آنها به نوعی استارت فعالیت بندر شهید بهشتی را زده است.
سه بخش از تجهیزات بندر شهید بهشتی نیز حمل و تخلیه شده است كه در حال نصب و راه اندازی هستند.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: چابهار با داشتن بندر و منطقه آزاد تجاری- صنعتی نقش مهمی در توسعه سواحل مكران ایفا می كند.
ایوب درویشی افزود: در منطقه آزاد بیش از سه هزار شركت سرمایه گذاری داخلی و خارجی ثبت شده است كه نقش مهمی در تولید و اشتغال دارند.
وی احداث كارخانه های فولاد و پتروشیمی را در صادرات محصولات آنها و اشتغال مفید ارزیابی كرد و افزود: بزودی فازهایی از این 2 كارخانه تكمیل خواهند شد و تولیدات را آغاز می كنند.
وی گفت: دستگاههای اجرایی شهرستان چابهار برای سهولت در سرمایه گذاری و كمك به سرمایه گذاران از هیچ كوششی دریغ نمی كنند.
مدیركل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان نیز گفت: با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید به سواحل مكران و چشم انداز طرح توسعه بندر چابهار در پی لغو تحریم ها و در سایه فرصت بوجود آمده در دوران پسا برجام ، تاكنون سه بخش از تجهیزات پیشرفته بندری خریداری و وارد بندر چابهار شده است.
بهروز آقایی افزود: ورود 110 هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار و صادرات این محموله همگرایی میان هند، افغانستان و ایران را نشان می دهد و به جریان تجارت و بازرگانی بدون مانع در منطقه كمك می كند.
وی ادامه داد: بندر چابهار بعلت موقعیت استراتژیك و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر كشورهای منطقه دارد.
وی تصریح كرد: بندر چابهار بعلت نزدیكی به كشورهایی نظیر افغانستان، پاكستان و آسیای میانه، در آینده ای نزدیك با اتصال به شبكه ریلی كشور اهمیت ویژه ای در ترانزیت كالا به این كشورها خواهد داشت.
وی با بیان اینكه چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، یكی از نقاط كلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در كریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفا خواهد كرد، اظهار داشت: این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و فوریتها و موقعیت مناسب اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب دارد.
وی گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی بهترین فرصت را برای جابه جایی كالا و پهلوگیری بزرگترین كشتی های جهان دارد كه دیگر بنادر كشور از نظر كاهش هزینه های واردات و صادرات نمی توانند با آن رقابت كنند.
وی افزود: بندر چابهار از لحاظ ارزش افزوده، تخفیف ها، عوارض و انبارداری قابلیت های زیادی دارد كه برای هر سرمایه گذاری سودآور است.
وی تخفیف 30 درصدی در كلیه ردیف های حقوق و عوارض بندری وارد بر كشتی های كانتینری، تخفیف 75 درصدی در انبارداری كانتینرهای وارداتی و تخفیف 85 درصدی در انبارداری كانتینرهای صادراتی، ارایه تخفیف پلكانی در thc (نرخ تخلیه و بارگیری) كانتینری وارده بر خطوط كشتیرانی و تخفیف 30 درصدی در هزینه باربری و انبارداری وارد بر كالاهای غیر كانتینری نسبت به سایر بنادر كشور را از جمله مزایای بندر چابهار عنوان كرد.
وی با بیان اینكه جمعیت پسكرانه ای كشورهای مشترك المنافع (CIS)، آسیای میانه و افغانستان كه همجوار بندر چابهار هستند بیش از 400 میلیون نفر است، افزود: چابهار بهترین نقطه اتصال به آب های اقیانوسی برای كشورهای محصور در خشكی است.
وی ادامه داد: این كشورها برای جابجایی كالا نیاز به ایران و بندر چابهار دارند تا با ارزان ترین قیمت كالاها را به نقاط مختلف دنیا انتقال دهند.
وی گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از سال 1387 آغاز شده است و تاكنون یك میلیارد دلار برای فاز نخست آن سرمایه گذاری شده است.
وی ادامه داد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی یكی از بزرگترین پروژه های كشور است كه تاكنون 15 میلیون مترمكعب لایروبی، 30 كیلومتر موج شكن و 300 هكتار حوضچه انجام شده است.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان كرد: ایمن ترین، عمیق ترین و بهترین حوضچه كشور در بندر چابهار ایجاد شده است.
آقایی ادامه داد: همچنین هزار و 700 متر اسكله با بهترین كیفیت در بندر چابهار ایجاد شده و این بندر آماده بهره برداری است.
وی بیان كرد: بیش از 35 شركت متقاضی سرمایه گذاری در بندر چابهار هستند.
وی با تشریح بخشی از برنامه های اداره كل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان در سال 1396 خاطرنشان كرد: در سال آینده تمامی تلاش های ما در خصوص سرمایه گذاری خواهد بود تا این بندر به توسعه و جایگاه واقعی خودش نزدیك شود.
وی گفت: تمام تلاش ما در خصوص ترافیك بار، كالا، ترافیك دریایی و ارتقا ایمنی خواهد بود.
مدیركل بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان بیان كرد: نیروهای انسانی فعال در بندر چابهار باید به روز باشند و بتوانند همگام با طرح توسعه بندرچابهار حركت كنند.
آقایی افزود: برای موفقیت در كارها باید برنامه داشته باشیم و براساس اهداف و مسیر تعیین شده حركت كنیم.
وی با بیان اینكه یكی از اهداف اصلی رونق گرفتن بندر نوپا و توسعه پیدا كرده چابهار ترافیك بار و كالا است، خاطرنشان كرد: در سفر به كشورهای همجوار نظیر افغانستان و عمان هماهنگی ها و دیدارهایی انجام و نقش موثر چابهار در جابجایی كالا به نقاط مختلف دنیا برای آنان تشریح شد.
وی گفت: راه اندازی خط كشتیرانی چابهار- عمان و آماده سازی ترمینال مسافرت دریایی از اقدامات خوب در بندر چابهار است كه نقش مهمی برای توسعه روابط و رونق منطقه دارد.
وی با بیان اینكه شیك ترین، مجهزترین و بزرگترین ترمینال مسافری بین المللی كشور در بندر شهید كلانتری راه اندازی شده است، خاطرنشان كرد: انتظار می رود در آینده خط كشتیرانی چابهار به پاكستان، كشورهای حاشیه اقیانوس هند، حاشیه خلیج فارس و بنادر داخلی كشور راه اندازی شود.
چابهار در 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كریمی نژاد** انتشار دهنده: حیدر سرایانی