تهران – ایرنا – مجله آمریكایی نیوزویك در آخرین شماره خود نوشت: چین در رشته فیزیك كوانتم پیشرفتهای چشمگیری كرده و ممكن است در این زمینه در آینده جهان برای راه اندازی شبكه های مخابراتی غیر قابل نفوذ حرف آخر را بزند.

به گزارش ایرنا، این مجله آمریكایی به نقل ازیك مقام ارشد اطلاعاتی انگلیس كه اجازه معرفی خودرا نداشت می نویسد: واقعیتی در روز 29 سپتامبردر جهان رخ داد اینكه یك گروه تكنسین كدگذاری از آكادمی علوم چین با استفاده از كدگذاری كوانتمی یك گفتگوی نیم ساعته ویدیویی را با همكاران خود در شهر وین اتریش كدگذاری كردند به طوری كه به هیچ وجه قابل هك كردن نبود و كسی نتوانست صدای گفت و گو را بشنود.
آرتوراكرت، استاد دانشگاه آكسفورد و مخترع مدل رمزگذاری كه به چین عرضه كرده می گوید: فیزیك كوانتوم كه چین دانش آنرا دارد، هرگونه اقدامی را برای رمزگشایی به مدیر شبكه گزارش می دهد.
روش كدگذاری اكرت با بهره گیری ازفیزیك كوانتم بسیار مفید است. این پدیده خارق العاده است حتی البرت انیشتین كه انرا كشف كرده است در سال 1935 از بكار گیری فیزیك كوانتوم مات و مبهوت شد و از كارایی آن را كه برای فاصله دور نیز قابل استفاده قرار می گیرد ابراز شگفتی كرد.
جیان وی پان، استاد فیزیك چین به همراه تیم خود یك شبكه مخابراتی با استفاده از روش كدگذاری كوانتومی ساخته اند كه به ایستگاههای زمینی و ماهواره ای و هزاران مایل خطوط فیبر نوری وصل شده و پیامهای مخابراتی را انتقال می دهند.
چارلز كلارك استاد تمام وقت دانشگاه مریلند كه كوانتوم پیوسته را تدریس می كند و برای اولین بار كوانتوم مخابراتی را راه اندازی كرده است: چین نیاز به كشف اصول جدید فیزیكی است.
كلارك گفت: دستاورد چین برای بكارگیری فیزیك كوانتوم از لحاظ تحت پوشش قرار دادن وسعت و فاصله زیاد ستودنی است.
اروپام**1416**1908
مترجم: صفر سرابی** ناشر : افشار دارابی