تربت حيدريه - ايرنا - رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تربت حيدريه از ساخت نخستين فيلم سينمايي ايراني با نام 'گنج سرخ' و با موضوع زعفران ايراني در تربت حيدريه خبر داد.

محمد حسن زاده روز دوشنfه در حاشيه انجام تست بازيگري ويژه فيلم ياد شده به خبرنگار ايرنا گفت: نويسنده و كارگردان فيلم اميد عشقي و تهيه كننده آن هايده رزم آرا است.
وي با بيان اينكه تيم سازنده 2 روز است وارد تربت حيدريه شده اند و مدت اقامت آن ها نيز 45 روز خواهد بود، گفت: با توجه به اينكه برخي از بازيگران بومي تربت حيدريه هستند، امروز از تعدادي متقاضي تست بازيگري گرفته شد.
حسن زاده در خصوص موضوع فيلم نيز گفت: موضوع اجتماعي و چكيده داستان از اين قرار است كه تعدادي گردشگر خارجي وارد تربت حيدريه شده و گروهي دلال زعفران فضايي را به وجود مي آورند تا اين گردشگران منطقه را ترك كنند.
زمين هاي زعفران خير منطقه ترتب حيدريه تاكنون ميزبان يك گروه ساخت فيلم داستاني با موضع زغفران نيز بوده و علاوه بر اين فيلم هاي صنم و كوير نيز در اين شهر فيلمبرداري شده اند.
مجموع 82 هزار هكتار اراضي زير كشت زعفران استان خراسان رضوي، هشت هزار و 500 هكتار يعني معادل 12 درصد استان به اراضي شهرستان تربت حيدريه و از مجموع افزون بر 50 هزار هكتار عرصه كشاورزي شهرستان زاوه، 12 هزار هكتار به كشت زعفران اختصاص دارد.
در سطح استان 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از اين ميزان بين 14 تا 15 هزار خانوار به زعفران كاران تربت حيدريه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش كشاورزي زاوه نيز 17 هزار نفر است كه بالغ بر 90 درصد آن ها به كشت زعفران مشغول هستند.
اكنون به ازاي هر هكتار زمين زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقيم و دو تا سه برابر اين رقم، اشتغال غيرمستقيم به دست مي آيد.
در حالي كه متوسط توليد زعفران در استان چهار كيلوگرم در هر هكتار است، اين رقم در شهرستان تربت حيدريه بين 3.8 تا 4.1 كيلوگرم در هكتار است كه در سال توليد 32 تن زعفران خشك را براي اين خطه به همراه دارد.
مركز شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري و شهرستان 80 هزار نفري زاوه در 167 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارند.
6121 /1744
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار: علي اصغرافتاده