تربت حيدريه - ايرنا - در واكنش به انتشار خبر فقدان آزمايشگاه كنترل كيفِيت زعفران در زعفراني ترين شهر جهان از سوي رييس اداره تعاون روستايي تربت حيدريه، مدير دو آزمايشگاه بخش خصوصي اعلام كردند كه آزمايشگاه هاي آنها بر اساس استانداردهاي روز ايران و اروپا در حال فعاليت هستند.

يك توليد و صادركننده زعفران و نيز مدير آزمايشگاه كنترل كيفيت زعفران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: اين موسسه از سال 81 فعاليت خود را آغاز كرده و در 10 ويژگي مورد نظر استاندارد به كار ارزيابي و تشخيص كيفي زعفران مي پردازد.
مسعود صباغ زاده با بيان اينكه در اين واحد كارآفرين براي 50 نفر اشتغال مستقيم ايجاد شده است، افزود: ا زسال 90 وارد بازارهاي جهاني شده و اكنون صادرات ما به كشورهاي حوزه خليج فارس، اروپا و قاره آمريكا صورت مي گيرد.
وي در خصوص مشكلات توليد، فراوري و صادرات زعفران منطقه تربت حيدريه اظهار كرد: از مجموع 30 هزار هكتار اراضي تحت كاشت زعفران تربت حيدريه، 80 درصد اراضي به صورت خورده مالكي به كاشت زعفران مي پردازند كه اگر نيمي از اين ميزان كشت حذف شده و 15 هزار هكتار باقي مانده به صورت كشت ارگانيك صورت گيرد، ضمن كاهش هزينه هاي توليد، شاهد افزايش كمي و كيفي محصول زعفران خواهيم بود.
صباغ زاده افزود: مشكل دوم موضوع تكنولوژي است كه با ورود آن به منطقه، جلوي اشتغال خيل زيادي از افراد گرفته مي شد و از سوي ديگر براي ورود و رقابت با بازارهاي جهاني نيز، چاره اي جز ورود تكنولوژي به مزارع زعفران نداريم كه سياست گذاران كشور بايد در خصوص اين دوگانگي فكري تدبيري بيانديشند.
وي افزود: مشكل دوم تصور غلط و عوامانه مبني بر ضرورت 'افزايش قيمت زعفران' است كه برخي معتقد هستند با افزايش قيمت اين محصول لوكس، خير و بركت سفره زعفران كاران افزايش خواهد يافت.
صباغ زاده گفت: اين در حالي است كه با افزايش قيمت زعفران ميزان طمع و علاقه به كاشت زعفران در جهان افزايش يافته و در نهايت افزايش ميزان توليد موجب كاهش قيمت و در نتيجه بيرون رفتن بركت از سفره زعفران كاران منطقه است.
وي با بيان اينكه مشكل ديگر تخريب و تحقير زعفران توسط خرده فروشان مشهد و به خصوص كسبه بازارهاي بزرگي چون 'امام رضا(ع)'، 'زيست خاور' و موارد مشابه است، افزود: بارها در لباس خريدار به اين مغازه ها مراجعه كرده ام و ديده ام به جاي معرفي برندهاي استاندارد و معروف زعفران ايراني، زعفران تقلبي را به صورت فله اي عرضه مي كنند واين بدان معنا است كه هيچ كنترلي بر اين خورده فروشان در مشهد وجود ندارد.
صباغ زاده افزود: عمق فاجعه زماني بيشتر مشهود مي شود كه بدانيم برخي صادركنندگان مشهد نيز حاضرند براي رسيدن به سود كم خود، زعفراني كه با تلاش زياد به دست مي آيد را، به قيمت بسيار ناچيز صادر كنند زيرا آن ها توجهي به اصالت و ملي بودن اين محصول ندارند و اصلا با مفاهيمي چون منافع ملي بيگانه هستند.
طاهر جهانشير مدير آزمايشگاه تشخيص كيفي زعفران نيز در تماس تلفني با خبرگزاري جمهوري اسلامي مدعي شد، شركت صادراتي وي داراي نخستين آزمايشگاه استاندارد مورد نظر اروپا است.
پيشتر رييس اداره تعاون روستايي تربت حيدريه گفته بود: متاسفانه هيچكدام از چهار آزمايشگاه موجود در اين شهرستان صلاحيت لازم براي ارزيابي كنترل كيفيت محصول زعفران را ندارند و لذا نمونه هاي خريداري شده براي ارزيابي، به مشهد ارسال مي شوند.
محمدجواد معاوني همچنين اعلام داشته بود: به همين دليل دريافت نتايج آزمايش زمان بر شده و تاخير در پرداخت ايجاد شده و اين در حالي است كه تمايل داشتيم 24 ساعت بعد از دريافت زعفران، پول كشاورزان را پرداخت كنيم.
يكي از شاخص ترين محصولات كشاورزي منطقه تربت حيدريه زعفران است و شهرستان هاي زاوه و تربت حيدريه با داشتن بيش از 20 هزار هكتار كشتزار زعفران، خود را به عنوان پايتخت زعفران ايران و جهان مطرح كرده اند.
استان خراسان رضوي 70 هزار هكتار اراضي زير كشت زعفران دارد كه 117 هزار خانوار به كشت اين محصول مشغول هستند و از اين ميزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حيدريه به اين كار اشتغال دارند.
ميانگين توليد زعفران در استان خراسان رضوي چهار كيلوگرم در هكتار است كه اين رقم در منطقه تربت حيدريه به 4.2 كيلوگرم مي رسد.
از مجموع 82 هزار هكتار اراضي زير كشت زعفران استان خراسان رضوي، هشت هزار و 500 هكتار يعني معادل 12 درصد استان به اراضي شهرستان تربت حيدريه و از مجموع افزون بر 50 هزار هكتار عرصه كشاورزي شهرستان زاوه، 12 هزار هكتار به كشت زعفران اختصاص دارد.
در سطح استان 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از اين ميزان بين 14 تا 15 هزار خانوار به زعفران كاران تربت حيدريه اختصاص دارد و تعداد بهره برداران بخش كشاورزي زاوه نيز 17 هزار نفر است كه بالغ بر 90 درصد آن ها به كشت زعفران مشغول هستند.
اكنون به ازاي هر هكتار زمين زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقيم و دو تا سه برابر اين رقم، اشتغال غيرمستقيم به دست مي آيد.
در حالي كه متوسط توليد زعفران در استان چهار كيلوگرم در هر هكتار است، اين رقم در شهرستان تربت حيدريه بين 3.8 تا 4.1 كيلوگرم در هكتار است كه در سال توليد 32 تن زعفران خشك را براي اين خطه به همراه دارد.
مركز شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري و شهرستان 80 هزار نفري زاوه در 167 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارند.
مركز شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارند.
6121 /1744
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار: علي اصغرافتاده