مشهد- ایرنا- آمارها می گویند كه حوادث جاده ای همچنان در ایران قربانی می گیرند و این سخن كه هر خانواده ایرانی به نوعی داغدار حوادث جاده ای است، دور از واقعیت نیست.

به گزارش ایرنا اگرچه به اعتقاد مسئولان مربوطه میزان تلفات جاده ای در ایران در سالهای اخیر تا حدی كاهش یافته است اما بر اساس تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی، ایران همچنان در زمره كشورهای منطقه قرمز خطرناك جاده ای در جهان قرار دارد.
بر اساس آمارهای پزشكی قانونی در سال گذشته قریب به 16 هزار نفر در كشورمان بر اثر تصادفات جان باخته اند كه بیش از 340 هزار نفر نیز در این حوادث مجروح و مصدوم شده اند.
در این میان خراسان رضوی یكی از سه استان كشور با بیشترین تلفات جاده ای شناخته شده، به طوری كه این استان سال گذشته با یك هزار و 133 كشته پس از استان های فارس و تهران بیشترین تلفات را در كشور به خود اختصاص داده است.
حجم تردد جاده ای در استان خراسان رضوی با 6 میلیون نفر جمعیت ثابت و 27 میلیون زائر و مسافر سالانه از رتبه بالایی برخوردار است.
رتبه نخست خراسان رضوی در زمینه جابه جایی مسافر، رتبه سوم در بخش جابه جایی كالا، رتبه اول در صدور كالا و رتبه سوم در بخش ترانزیت نشانه خوبی از وضعیت تردد جاده ای در این استان است.
مسئولان پلیس راه استان خراسان رضوی معتقدند: در سالهای اخیر تعداد قربانیان تلفات جاده ای در این استان سیر نزولی و كاهش چشمگیری داشته است و این استان به لحاظ كاهش تلفات جاده ای در سطح كشور موفق عمل كرده است.
ایرنا در قالب میزگردی با دعوت از مسئولان و كارشناسان این حوزه به چند و چون میزان تصادفات و تلفات جاده ای در استان خراسان رضوی پرداخته است.
این میزگرد با حضور سرهنگ 'محمدعلی احسانی فر' جانشین رئیس پلیس راه استان خراسان رضوی، 'هادی شریعت یار' رئیس كمیته پیشگیری از تصادفات استان خراسان رضوی، 'علیرضا خجسته' معاون راهداری اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، 'جواد وحدتی' معاون حمل و نقل این اداره كل و دكتر 'رضا وفایی نژاد' مدیر حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی مشهد برگزار شد.

* 6 محور خراسان رضوی بالاترین تصادفات و تلفات را دارند
جانشین پلیس راه استان خراسان رضوی گفت: با وجود افزایش حدود 10 درصدی تصادفات جاده ای در سالهای اخیر در این استان، میزان تلفات و جان باختگان این سوانح سیر نزولی داشته است.
سرهنگ محمدعلی احسان بخش افزود: در طول سال گذشته و نیمه اول امسال در مجموع هشت هزار و 60 تصادف در محورهای خراسان رضوی رخ داده است كه حدود 65 درصد از آنها جرحی، پنج درصد فوتی سرصحنه و مابقی خسارتی بوده اند.
وی بیان كرد: خراسان رضوی به لحاظ سیر نزولی كشته شدگان تصادفات جاده ای طی سالهای اخیر یكی از استان های موفق در كشور شناخته شده است.
وی با اشاره به كاهش چشمگیر تعداد قربانیان حوادث جاده ای در این استان طی سالهای 94 و 95 و حفظ آن در نیمه اول سال جاری افزود: تعداد كشته شدگان سوانح جاده ای استان در سال 94، 879 نفر بود كه این آمار با كاهش حدود 20 درصدی در سال گذشته به 719 نفر رسید.
وی ادامه داد: در نیمه اول امسال شمار قربانیان حوادث جاده ای استان 419 نفر گزارش شده كه این رقم در سال گذشته 424 نفر بوده است.
وی بیان كرد: 24 درصد از قربانیان جاده ای عابران پیاده، موتورسیكلت رانان و دوچرخه سواران بوده اند.
وی خاطرنشان كرد: طبق بررسی ها هم اكنون 6 محور در استان خراسان رضوی شامل محورهای سبزوار - شاهرود، قوچان- درگز، خواف - رشتخوار- تربت حیدریه، بردسكن - سبزوار و مشهد- سرخس بیشترین تصادفات جاده ای را دارند.

*واژگونی ها 37 درصد حوادث جاده ای در استان خراسان رضوی
جانشین پلیس راه استان خراسان رضوی حادثه خیزترین محور این استان به لحاظ تلفات جاده ای را مسیر سبزوار- شاهرود عنوان و اظهار كرد: در این محور به دلیل كویری بودن مسیر، خستگی و خواب آلودگی تصادفات زیادی رخ می دهد.
سرهنگ احسان بخش افزود: واژگونی ها 37 درصد از حوادث و تلفات جاده ای در استان خراسان رضوی را تشكیل می دهد كه عمده این واژگونی ها در مناطق كویری و بیشتر در مسیر سبزوار - شاهرود رخ داده است.
وی با اشاره به تحلیل و علل مختلف تصادفات و تلفات ناشی از آن بیان كرد: 9 درصد از تصادفات جاده ای بر اثر خستگی و خواب آلودگی راننده و اصرار در رسیدن به مقصد، در ورودی شهرها و به طور مثال در حدود 30 تا 40 كیلومتری مشهد رخ می دهد.
وی تصریح كرد: از سوی دیگر حدود 12 درصد از حوادث جاده ای بین ساعت 12 تا 14 رخ می دهد كه خستگی، خواب آلودگی و گرمای هوا بر اینگونه تصادفات تاثیر دارد و همچنین 15 درصد حوادث بین ساعت 18 تا 20 شب رخ می دهد.
جانشین پلیس راه خراسان رضوی بیان كرد: بررسی ها نشان داده كه 33 درصد از حوادث رانندگی به دلیل عدم توجه راننده به جلو و 17 درصد به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه در جاده های استان خراسان رضوی روی می دهد.
وی با اشاره به تصادفات وسایل نقلیه سنگین و مسافربری افزود: رانندگان اتوبوس ها و وسایل نقلیه سنگین در صورتی می توانند دفترچه ثبت ساعت و كارت هوشمند دریافت كنند كه در آزمایش های جسمی، بینایی و تست مصرف مواد مخدر موردی نداشته باشند.
وی بیان كرد: اگر تست اعتیاد رانندگان مثبت باشد خودرو آنها به مدت 6 ماه توقیف می شود و پلیس بر این موضوع با هدف پیشگیری از تلفات جاده ای تاكید جدی دارد.

*شناسایی 218 راننده پرخطر در خراسان رضوی
رئیس كارگروه پیشگیری از تصادفات استان خراسان رضوی نیز گفت: شناسایی رفتارهای پرخطر رانندگان در محورهای برون شهری و درون شهری از اقدامات در حال اجرای این كارگروه در سالهای اخیر بوده است.
هادی شریعت یار افزود: در نیمه اول امسال 218 راننده پرخطر كه سرعتی بالای 160 كیلومتر برساعت داشته اند، در محورهای برون شهری خراسان رضوی شناسایی شده اند.
وی بیان كرد: بیشتر این رانندگان پرخطر در گروه زیر 30 سال قرار دارند اما در بین آنها رانندگانی با سن كمتر از 18 كه گواهینامه ندارند و رانندگان بالای 70 سال نیز مشاهده می شوند.
وی خاطرنشان كرد: خودروهای رانندگان پرخطر توقیف شده و برای آنان كلاس های آموزشی گذاشته می شود كه شركت در این كلاس ها الزامی است.
وی در ادامه گفت: رانندگان پرخطر علاوه بر اینكه جرم مرتكب می شوند باعث اخلال در نظم عمومی و تردد بقیه خودروها می شوند.
شریعت یار با اظهار تاسف از بالا بودن میزان قانون گریزی در جامعه گفت: نمی توان گفت كه صرفا افرادی كه خودروهای گران قیمت دارند با سرعت بالا می رانند.
وی الزام در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را مورد تاكید قرار داد و افزود: فرهنگ سازی پیرامون نهادینه سازی قوانین راهنمایی و رانندگی در بین مردم از اقدامات كارگروه پیشگیری از تصادفات استان است.
وی طرح اجرای كامل قوانین راهنمایی و رانندگی در 2 مسیر شهری و جاده ای به ترتیب شامل بلوار وكیل آباد مشهد و محور مشهد - باغچه و هم چنین راه اندازی پویش 'شهر بدون تصادفات' را از دیگر اقدامات كارگروه پیشگیری از حوادث رانندگی در خراسان رضوی عنوان كرد.
شریعت یار گفت: برخورد با رانندگان دارای سرعت پایین كه باعث كندی ترافیك و تصادف می شوند و نظارت بر رانندگان خودروهای پلاك دولتی برای رعایت قوانین و پیشگیری از سرعت های بالا از دیگر برنامه های در دست اقدام است.

*رشد 17 درصدی ماموریت های تصادفات جاده ای اورژانس 115
مدیر حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: تعداد كل ماموریت های اورژانس در استان خراسان رضوی برای امدادرسانی به مجروحان تصادفات جاده ای در سالهای 94 و 95 رشدی 17 درصدی داشته است.
دكتر رضا وفایی نژاد، كل ماموریت های اورژانس 115 در سال گذشته را 15 هزار و 772 مورد عنوان و اظهار كرد: در این مدت 14 هزار و 458 مجروح توسط كاركنان اورژانس 115 به بیمارستان منتقل شده و 2 هزار و 455 مصدوم نیز در محل درمان شده اند.
وی بیان كرد: میزان انتقال مجروحان به بیمارستان ها در سال گذشته 24 درصد و درمان در محل به میزان 29 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.
وفایی نژاد ادامه داد: بقیه ماموریت های اورژانس در این مدت یا مجروحی نداشته و یا اینكه با خودروهای شخصی مبادرت به انتقال بیماران كرده اند.
مدیر حوادث و فوریت های پزشكی مشهد گفت: در نیمه اول امسال 9 هزار و 232 مجروح جاده ای توسط اورژانس 115 به بیمارستان های خراسان رضوی منتقل شده اند و یك هزار و 624 نفر نیز در محل حادثه توسط كاركنان اورژانس درمان شده اند.
وی بیان كرد: استان خراسان رضوی دارای 6 دانشكده و دانشگاه علوم پزشكی شامل مشهد، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام است كه دانشگاه علوم پزشكی مشهد به عنوان قطب آنها فعالیت دارد.
وی شمار پایگاه های فعال اورژانس 115 در سطح استان خراسان رضوی را 194 پایگاه شامل 84 پایگاه شهری و 110 پایگاه جاده ای عنوان كرد.
دكتر وفایی نژاد افزود: اورژانس 115 استان خراسان رضوی دارای 214 آمبولانس، پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس و 2 بالگرد در محدوده شهرهای مشهد و سبزوار است .

*وجود 147 نقطه تصادف خیز در خراسان رضوی
معاون راهداری اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: 147 نقطه پرتصادف و دارای تصادف در جاده های خراسان رضوی شناسایی شده كه 60 نقطه آن پرتصادف است.
علیرضا خجسته افزود: نقاط پرتصادف و نقاط دارای تصادف بر اساس تعداد و شدت تصادفات تقسیم بندی و شناسایی شده اند.
وی بیان كرد: تاكنون نیمی از نقاط تصادف خیز در جاده های خراسان رضوی با تجهیز به علائم هشداردهنده، تابلو و سایر تجهیزات ایمنی آشكارسازی شده كه در این چهارچوب افزون بر 15 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی بیان كرد: در سالهای اخیر برای كاهش و پیشگیری از حوادث جاده ای اقدامات موثری درزمینه آشكارسازی مناطق تصادف خیز محورهای استان انجام شده اما رفع كامل این نقاط با انجام پروژه های راهسازی در مجموع نیازمند 450 میلیارد ریال اعتبار است.
وی به ایمن سازی دماغه ها در جاده های استان نیز اشاره كرد و افزود: در سال 95 حدود 500 دماغه در محورهای خراسان رضوی ایمن سازی شد كه تنها در نیمه اول امسال ایمن سازی 730 دماغه در این استان انجام شده است.
وی ارتقای وضعیت ایمنی حفاظ های بزرگراه های استان، تامین نقاط روشنایی برخی از محورهای خراسان رضوی و اقداماتی با عنوان 'بخشندگی راهها' برای پیشگیری از واژگونی خودروها را از اقدامات راهداری و حمل و نقل جاده ای عنوان كرد.
وی بیان كرد: تاكنون 550 كیلومتر از محورهای استان خراسان رضوی به لحاظ پیشگیری از واژگونی ایمن سازی شده اند.

* رانندگان نقش 75 درصدی در تصادفات جاده ای دارند
معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با اشاره به سه عامل موثر در بروز تصادفات شامل انسان، جاده و وسیله نقلیه گفت: سهم جاده ها در بروز تصادفات بین هفت تا 10 درصد است.
جواد وحدتی فر افزود: عامل انسانی نقش بین 70 تا 75 درصدی در بروز تصادفات جاده ای دارد و بقیه مربوط به وسایل نقلیه است.
وی بیان كرد: در تصادفات باید نوع رفتار رانندگان بررسی و چاره اندیشی شود به طور مثال وقتی در تابلوی جاده ها نوشته می شود حداكثر سرعت 80 كیلومتر چرا باید راننده با سرعت 140 رانندگی كند.
وی توسعه فرهنگی را از اقدامات مهم در پیشگیری از تصادفات و تلفات جاده ای دانست و افزود: به طور مثال گران ترین وسایل نقلیه در جاده های كشورمان در حركت هستند اما متاسفانه فرهنگ استفاده از این خودروها نهادینه نشده است.
وی خاطرنشان كرد: ضعف در رانندگی و قانون گریزی رانندگان از قوانین و مقررات از مشكلات اساسی است، درحالی كه بهترین راهكار برای پیشگیری از تصادفات جاده ای با توجه به شرایط فعلی و كمبود اعتبارات توجه به بخش عامل انسانی در تصادفات است.
وحدتی فر افزود: طبق تحقیقات انجام شده بیش از 85 درصد تصادفات جاده ای به علت بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی رخ می دهد.
معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: رانندگان ایرانی فقط به مبدا و مقصد توجه دارند و بسیاری از جاذبه های گردشگری مانند كویر برای آنان عذاب آور است و استمرار در رانندگی و خستگی باعث تصادف و واژگونی می شود.
وحدتی فر با بیان اینكه بخشی از تصادفات جاده ای به سمت راههای روستایی به دلیل ایمن نبودن سوق یافته اند، گفت: برخی از راههای روستایی به دلایلی همانند مطالبات مردمی طی سالهای اخیر آسفالت شده اما ایمن سازی و نصب تجهیزات و علائم در آنها در نظر نگرفته شده است.

*راهكارها
فرهنگ سازی و اصلاح رفتار رانندگان، افزایش استراحتگاههای بین راهی برای پیشگیری از خستگی و خواب آلودگی رانندگان، توزیع رایگان كلاه ایمنی برای پیشگیری از تلفات موتورسواران، نظارت بر سالم بودن چراغ موتورسیكلت ها و خودروها؛ نقش رسانه ها در فرهنگ سازی مردم و نگرش سیستمی به تصادفات، مهم ترین راهكارهای مطرح شده از سوی شركت كنندگان در این میزگرد برای كاهش و كنترل تلفات جاده ای بود.
جانشین پلیس راه استان خرسان رضوی در این خصوص گفت: ایجاد استراحتگاه برای كاهش واژگونی ها در محورهای حادثه خیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این خصوص ساخت استراحتگاه در سه نقطه محور سبزوار - نیشابور و نیشابور - سبزوار در حال اجراست.
سرهنگ احسان بخش، توزیع رایگان كلاه ایمنی را از دیگر راهكارهها برای كاهش تلفات در بین موتورسواران عنوان و اظهار كرد: توزیع كلاه ایمنی در مسافت حدود 30 كیلومتری ورودی شهر مشهد از اقدامات در حال انجام است.
رئیس كارگروه پیشگیری از تصادفات خراسان رضوی نیز گفت: نگرش نظام مند و هماهنگی بین نهادهای مرتبط با تصادفات نظیر اورژانس، پلیس راه، راهداری و هلال احمر نقش مهمی در كاهش تلفات جاده ای و پیشگیری از حوادث تلخ و ناگوار جاده ای دارد.
شریعت یار با تاكید بر نقش رسانه ها در فرهنگ سازی كنترل سوانح رانندگی افزود: در شرایط كنونی رسانه ها به جای كار كارشناسی و تحلیلی، تنها به گزارش تصادف می پردازند و اطلاع رسانی آنها فقط محدود به بیان آمار جان باختگان و مجروحان است.
در حال حاضر 38 هزار راننده باری و 9 هزار راننده مسافربری در بخش حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی فعالیت دارند. همچنین 43 هزار و 920 دستگاه خودرو سنگین در ناوگان جاده ای این استان وجود دارد. 394 شركت باری و مسافری، 92 انجمن صنفی مسافری و 17 انجمن صنفی كالا در خراسان رضوی فعال هستند.
حمل و نقل جاده ای سهم 95 درصدی در حمل و نقل استان دارد و خراسان رضوی با 28 میلیون تن كالای جا به جا شده در سال، پس از استانهای اصفهان و خوزستان رتبه سوم كشور را دارد.
این استان در زمینه جا به جایی مسافر نیز در كشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. همچنین خراسان رضوی رتبه پنجم كشور را در زمینه واردات، رتبه نخست را در بخش صادرات، رتبه سوم را در زمینه ترانزیت ورودی و خروجی كالا داراست. بالغ بر 99 درصد بخش حمل و نقل خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است.
خراسان رضوی حدود 20 هزار و 483 كیلومتر جاده دارد كه 6 هزار و 331 كیلومتر آن شهری و 14 هزار و 152 كیلومتر روستایی است.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/5132