زاهدان - ایرنا - مرزنشینان شیعه و سنی سیستان وبلوچستان امسال نیز همچون سال های گذشته با شور و عشق حسینی میزبان هزار نفر از زائران پاكستانی اربعین حسینی هستند و پس از پذیرایی و میهمان نوازی، این برادران و خواهران خود از كشور همسایه را به سوی كربلای معلی بدرقه می كنند.

به گزارش ایرنا مردم خونگرم و میهمان نواز سرزمین كهن سیستان و بلوچستان به عنوان تنها دروازه دسترسی زائران پاكستانی به كربلای معلی استقبال و میزبانی از زائران خارجی را افتخار خود می دانند به طوری كه قشرهای مختلف مردم اعم از پیر و جوان، شیعه و سنی، دارا و ندار همه و همه افتخار خدمت به زائران اربعین حسینی را برای خود ثبت می كنند.
فرهنگ غنی و عشق و علاقه مردم ایران زمین به ویژه مردمان این دیار به سرور و سالار شهیدان باعث شده تا از این كاروان ها همچون برادر و میهمانی عزیز پذیرایی كنند تا احساس غربت به آنان دست ندهد.

**ساماندهی 700 خادم برای خدمات رسانی به زائران پاكستانی درسیستان وبلوچستان
دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان گفت: حدود 700 خادم از مردم این استان برای ارائه خدمات مطلوب به زائران پاكستانی اربعین حسینی ساماندهی شده اند.
رضا بختیاری اظهار داشت: سال گذشته حدود 22 هزار زائر پاكستانی با گذر از سیستان و بلوچستان به كربلا مشرف شدند كه امسال پیش بینی می شود با توجه به استقبال خوب مردم این كشور افزایش افزون بر 2 برابری یابد.
وی گفت: ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در زمینه ارائه پنج خدمت حمل و نقل، فرهنگی، اسكان، اطعام و بهداشت و درمان به زائران پاكستانی فعالیت می كند.
وی اظهار داشت: خدمات بهداشت و درمان به عنوان یك بخش مهم از خدمات رسانی به زوار مورد توجه این ستاد است به طوری كه در زاهدان و میرجاوه این خدمات به صورت رایگان ارائه می شود.
وی گفت: این ستاد با توجه به اهمیت اطعام زوار پاكستانی پیش بینی لازم برای پذیرایی از 30 هزار نفر آنان در قالب سه وعده اصلی و 2 میان وعده را انجام داده است.
وی افزود: برای طبخ غذای زوار آشپز پاكستانی در نظر گرفته شده است.
وی توزیع بسته های فرهنگی، راه اندازی ایستگاههای صلواتی، بسته كودك و سبك زندگی و برپایی موكب های مختلف در كنار 2 موكب اهل سنت را از جمله اقدامات این ستاد در ارائه خدمات به زائران پاكستانی برشمرد.
دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان گفت: كمكهای مردمی استان برای خدمت رسانی مطلوب به زائران پاكستانی سال گذشته 350 میلیون تومان بوده است.
وی تامین هزینه های مالی برای اطعام زوار و اقلام مورد نیاز در بخش اسكان نظیر پتو، موكت و فرش را از جمله نیازهای این حوزه بر شمرد و گفت: مردم استان با مراجعه به پایگاه های بسیج و مساجد استان می توانند این نهاد را در ارائه خدمات مطلوب تر به زائران پاكستانی یاری كنند.

**خدمات دهی به زوار پاكستانی اربعین به بهترین نحو در زاهدان و میرجاوه انجام می شود
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خدمات دهی به زوار پاكستانی اربعین حسینی در میرجاوه و زاهدان از سوی دستگاههای مختلف و ستاد اربعین استان به بهترین نحو ممكن انجام می شود.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: بیشتر نهادها و دستگاههای استان اعم از نظامی، انتظامی، هلال احمر، علوم پزشكی، فرمانداریها، شهرداریها، اوقاف و امور خیریه و اعضای ستاد اربعین استان برای خدمات دهی به زوار حسینی آماده هستند و این باور و عشق در همه وجود دارد زیرا خود را خادم الائمه (ع) می دانند.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینكه خدمت رسانی به زوار حسینی افتخاریست كه همه را به خود جذب می كند ادامه داد: علاوه بر دستگاههای عضو ستاد اربعین، اصناف و شركت ها و بازاریان نیز برای خدمات دهی وارد صحنه شده اند بطوریكه اتحادیه خبازان اعلام كرده است تمامی نان مورد نیاز زوار اربعین در زائرسرای امام رضا (ع) را تامین می كند و این حركت خود الگویی مناسب برای سایر صنوف است.
وی تصریح كرد: باید همه را در این كار بزرگ شریك و همسو كنیم و در یك كلام خیل كثیر را در مسیر قدم زوار عزیز كه با طی مسافت طولانی و تحمل سختی ها و سختگیریها خودشان را به ایران رسانده اند، جاری كنیم تا دلشان روشن و امید و نشاط در چهره های خسته از آثار سوء نیت ها در كشور خودشان، ایجاد شود.

*** بیش از 48 هزار زائر پاكستانی از پایانه مرزی میرجاوه وارد ایران شدند
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر 48 هزار و 500 زائر پاكستانی عتبات عالیات از 24 شهریور امسال تا 14 مهرماه از طریق پایانه مرزی میرجاوه این استان وارد خاك جمهوری اسلامی ایران شدند.
علی خانقائی اظهار داشت: ورود این زائران پاكستانی به خاك ایران اسلامی در این مدت با اتوبوس و پای پیاده انجام شده است.
وی افزود: حجم ترددهای مرزی در چند روز مانده به اربعین به شدت افزایش یافته است.
وی بیان كرد: سال گذشته 42 هزار زائر پاكستانی برای شركت در مراسم محرم و اربعین از طریق مرز میرجاوه وارد خاك ایران شدند كه امسال پیش بینی می شود این آمار افزایش یابد.
وی تاكید كرد: امكانات لازم برای استراحت این زائران در پایانه مرزی میرجاوه پیش بینی شده است.
معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به مشكلات چند روز گذشته زائران پاكستانی در آن سوی مرز گفت: ورود زائران پاكستانی به خاك ایران در پی رایزنی مسئولان وزارت امور خارجه و استان با مسئولان این كشور تسهیل شده است.
علی اصغر میرشكاری اظهار داشت: خوشبختانه در پی برنامه ‌ریزی انجام ‌شده و حضور فعال نیروهای مردمی و كاركنان دستگاه‌های مختلف سیستان و بلوچستان هیچ مشكلی در روند خدمت‌ رسانی به زائران پاكستانی اربعین حسینی وجود ندارد.
رئیس ستاد اربعین سیستان و بلوچستان از تلاش نیروهای ستاد مردمی اربعین، نیروهای نظامی، انتظامی، مرزبانی، سربازان گمنام امام زمان(عج) و همه كسانی كه به‌ صورت شبانه‌ روزی برای خدمت ‌رسانی به زائران پاكستانی در تلاش هستند قدردانی كرد.

*** ارائه خدمات امدادی به بیش از 2 هزار زائر پاكستانی در پایانه میرجاوه
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: خدمات امدادی به بیش از 2 هزار زائر پاكستانی اربعین حسینی از ابتدای آبان تا كنون در پایانه مرزی میرجاوه این استان ارائه شده است.
رسول راشكی اظهار داشت: همچنین در این مدت چهار هزار و 350 نفر در چادرهای نصب شده جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در پایانه مرزی میرجاوه اسكان داده شدند.
وی بیان كرد: پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان به منظور ارائه خدمات به زائران پاكستانی اربعین حسینی در پایانه مرزی میرجاوه مستقر شده است.
وی در خصوص اقدامات جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات به زائران پاكستانی اربعین در پایانه مرزی میرجاوه گفت: خدمات ارائه شده این جمعیت به زوار پاكستانی از ابتدای آبان همزمان با ورود نخستین كاروان اربعین این كشور آغاز شده است.
راشكی اظهار داشت: جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در این مدت ضمن پشتیبانی تمامی خدمات ارائه شده به زائران پاكستانی اربعین حسینی براساس رسالت بشر دوستانه و به منظور رفاه حال این عزیزان اقدامات امدادی و رفاهی خود را انجام داده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: برای اسكان موقت زائران یك اردوگاه با ظرفیت 170 دستگاه چادر در پایانه مرزی میرجاوه دایر شده است.
وی ادامه داد: افزون بر هزار و 800 تخته پتو، 200 تخته موكت و 2 هزار و 600 عدد كنسرو از ابتدای آبان تا كنون در میان زائران پاكستانی اربعین در پایانه مرزی میرجاوه توزیع شده است.
وی تصریح كرد: همچنین ارائه كمك های اولیه به 200 نفر از زائران پاكستانی از دیگر فعالیت های جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در این مدت است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: 2 تیم امدادی از شهرستان میرجاوه و یك تیم امدادی از شهرستان زاهدان به همراه اعضای تیم واكنش سریع با 12 دستگاه خودروی امدادی و غیرامدادی در پایانه مرزی میرجاوه آماده خدمت رسانی به زائران پاكستانی هستند.
راشكی اظهار داشت: ارائه خدمات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تا آخرین نفراتی كه به منظور زیارت عتبات عالیات وارد خاك ایران می شوند ادامه خواهد داشت.

***ویزیت 4512 نفر زائر پاكستانی در مرز میرجاوه
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: افزون بر چهار هزار نفر از زوار حسینی پاكستانی از ابتدای ورود به خاك جمهوری اسلامی ایران تا كنون در پایانه مرزی میرجاوه به صورت سرپایی ویزیت شدند.
دكتر محمود رضا میری اظهارداشت: علاوه بر خدمات ویزیت سرپایی به زوار مصدوم، مجروح یا بیمار، خدمات بهداشتی، واكسیناسیون و غربالگری سلامت نیز به آنان ارائه می شود.
وی ادامه داد: در این مدت افزون بر 17 هزار مورد واكسیناسیون فلج اطفال در پایانه مرزی میرجاوه برای زوار پاكستانی انجام شده است.
وی گفت: با توجه به اینكه در چند روز اخیر شاهد اوج ورود زوار از كشور همسایه به مرز میرجاوه بودیم، حجم و دامنه فعالیت مركز سلامت مستقر در پایانه میرجاوه با حضور همكاران پزشك، پرستار، ماما، كارشناس بهداشت محیط، كارشناس بیماری ها و همكاران بهورز به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.
دكتر میری گفت: برنامه منظمی برای حضور اعضا هیات رئیسه و مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشكی در محل تردد و اسكان زوار اربعین حسینی در زاهدان و میرجاوه تنظیم شده است تا در زمان اوج تردد زوار در محل حضور یابند.
وی اظهارداشت: هم اینك علاوه بر یك دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه آمبولانس از دانشگاه علوم پزشكی زاهدان، یك دستگاه آمبولانس از دانشكده علوم پزشكی ایرانشهر، یك دستگاه آمبولانس از هلال احمر نیز در مرز میرجاوه استقرار دارند و معاونت بهداری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در كنار مشاركت جدی در تامین نیازهای تخصصی، نیروی انسانی، دارو و تجهیزات، 2 دستگاه آمبولانس شامل یك دستگاه اتوبوس آمبولانس به این پایانه مرزی اعزام كرده است.
وی افزود: همچنین اتوبوس آمبولانس دانشگاه علوم پزشكی زابل هم در محل زائر سرای امام رضا(ع)زاهدان مستقر خواهد شد.
وی با اشاره به آماده باش كامل پایگاه های اورژانس از مرز میرجاوه تا زاهدان و از زاهدان تا مرز استان های همجوار خاطرنشان كرد: بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشكی زاهدان نیز در آماده باش بسر می برند و از 2 زائر پاكستانی كه در بخش های ویژه (ICU و CCU)بستری بوده اند تا كنون یك نفر مرخص شده است.
وی تاكید كرد: تمامی افرادی كه قصد دارند در قالب خادمان افتخاری در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زوار اربعین مشاركت داشته باشند می توانند به مركز بهداشت شهرستان زاهدان و شبكه بهداشت و درمان میرجاوه مراجعه كرده و یا با شماره تلفن 05433213610 تماس گیرند.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاكستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز كشور عراق و قلب آن یعنی كربلا است كه مرز این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روی زوار پاكستانی برای رسیدن به این قلب زمین باز شده است.
زوار پاكستانی در راه رسیدن به معشوق پا بر خاك سیستان و بلوچستان گذاشته و گاه شبی را در این استان سپری می كنند.
زوار پاكستان از مرز میرجاوه واقع در 75 كیلومتری شرق زاهدان وارد استان سیستان و بلوچستان می شوند.
ایران ازطریق سیستان وبلوچستان افزون بر 900 كیلومتر با پاكستان و 300 كیلومتر با افغانستان مرز زمینی دارد.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی