بیروت-ایرنا-بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد كه سه روز پس از اعلام استعفای «سعد الحریری» از مقام نخست وزیری لبنان، بازارها و شاخص های اقتصادی این كشور عادی و به دور از التهاب است.

در همین راستا، مشاهدات و اطلاعات خبرنگار ایرنا حاكی از فعالیت های عادی بانك ها در لبنان است و شواهد و اخباری از خروج سرمایه ها از بانك های لبنانی به كشورهای دیگر گزارش نشده است.
همچنین طی سه روز اخیر تحركات قابل توجهی در خصوص تبدیل لیره لبنان به ارزهای خارجی به چشم نخورده است.
بر اساس این گزارش نرخ برابری لیره با ارزهای خارجی بویژه دلار تغییر چندانی نیافت و فضای بازار ارز لبنان آرام بود.
نرخ برابری لیره با دلار همچون ماه های سابق 1500 لیره برابر یك دلار است.
مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد كه ترددات مردم به بانك ها و صرافی ها شكل معمول دارد و بیشتر از حالت عادی نیست.
سعد الحریری روز شنبه 13 آبان (4 فوریه) در حالی كه در عربستان سعودی بود، استعفای خود را اعلام كرد.
میشل عون رئیس جمهوری لبنان روز گذشته (دوشنبه) جلسه ای با مقام های اقتصادی لبنان داشت. در این جلسه كه «علی حسن خلیل» وزیر دارایی، «ریاض سلامه» رئیس كل بانك مركزی و «جوزف طربیه» رئیس جمعیت بانكداران حضور داشتند گزارشی درباره میزان تاثیر بحران اخیر در اوضاع مالی و بانكی لبنان ارائه شد.
بر اساس این گزارش، درخواست دلار از بانك ها در روز دوشنبه (دیروز) به مبلغی حدود 400 میلیون دلار بالغ شد كه كمتر از پیش بینی ها بوده است.
رئیس كل بانك مركزی این میزان تقاضای دلار را با توجه به حجم بحران ایجاد شده «قابل قبول» خواند و پیش بینی كرد كه التهاب كنونی در روزهای آینده كمتر شود.
ذخیره ارزهای خارجی در بانك مركزی لبنان به 43 میلیارد دلار (غیر از ذخیره طلا) بالغ می شود.
همچنین گفته می شود بیش از 204 میلیارد دلار مجموع دارایی های موجود در بانك مركزی و بانك های خصوصی لبنان است.
پس از حادثه ترور رفیق الحریری در سال 2005 طی مدت دو ماه، ذخایر بانكی لبنان از 9.7 میلیارد دلار به 7.5 میلیارد دلار یعنی به میزان 2.2 میلیارد دلار كاهش یافت.
بر خلاف باور عمومی و نگرانی از احتمال خروج سپرده های سعودی و كشورهای حاشیه خلیج فارس از بانك های لبنان، كارشناسان لبنانی تاكید كردند كه عربستان سپرده قابل توجهی در بانك های لبنان ندارد و چند سال پیش سپرده های خود را از بانك های لبنان خارج كرده است.
خاورم**350**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی