یاسوج - ایرنا- اجرای طرح‌های كوچك راهكاری است كه مسیر كارآفرینی و اشتغال را به ‌عنوان مهمترین نیاز كهگیلویه وبویراحمد هموار می‌كند و بهبود روش‌ها و فرآیندهای گذشته سبب افزایش عملكرد این گونه طرح‌ها می‌شود.

به گزارش ایرنا، كارشناسان راه اندازی كسب و كارهای كوچك را بستری برای شكوفا شدن خلاقیت نیروی انسانی، ایجاد فرصت‌های شغلی در مدت زمان كم می‌دانند.
دولت با حمایت از كسب وكارهای كوچك درقالب مشاغل خانگی، تعاونی‌ها، طرح‌های اقتصادی مانند پرورش زنبورعسل، گیاهان دارویی، انواع محصولات كشاورزی، آبزی پروری، دامپروری و طرح‌های گردشگری در سال‌های اخیر تلاش كرده ضمن حمایت از تولید، گام‌های اثربخشی برای ایجاد فرصت‌های شغلی با توجه به استعدادهای كهگیلویه وبویراحمد بردارد.

**دیدگاه‌های صاحبان طرح‌های كوچك اشتغالزا
یك تولیدكننده در شهرستان گچساران در جنوب كهگیلویه وبویراحمد گفت: كسب و كارهای كوچك باید با توجه به نیاز بازار كار و با تحقیق درباره الگوهای موفق آغاز تا منجر به اشتغال پایدار شود.
خسرو كارگر كه 500 نوع گل را در فضایی به مساحت چهار هزارو 500 متر مربع تولید می‌كند افزود: آگاهی از شرایط اقلیمی منطقه، پیش بینی بازار فروش و استفاده از خلاقیت برای به حداقل رساندن هزینه‌ها با استفاده از نظر كارشناسان می‌تواند منجر به راه اندازی كسب و كارهای موفق شود.
یك بانوی كارآفرین و تولید كننده شهرستان باشت در جنوب استان می‌گوید: مشاغل خانگی راهكاری برای اشتغال زنان در خانه با كمترین هزینه است.
مهتاب خوش بین سال‌ها با تولید در عرصه‌های صنایع دستی، پرورش مرغ بومی و خشك و بسته بندی گیاهان دارویی افزون بر ایجاد درآمد برای خانواده خود بیش از 80 شغل برای بانوان روستاهای باشت ایجاد كرده است.
وی اظهار داشت: مشاغل خانگی بدون نیاز به تأمین هزینه‌های مكان راهكاری ایجاد شغل با سرمایه اندك است.
خوش بین افزود: مشاغل خانگی با توجه به ضرورت حضور زنان در كنار فرزندان بهترین راهكار برای ایجاد فرصت‌های شغلی است.
این بانوی تلاشگر كه با دریافت تسهیلات اشتغال از صندوق امید و كارآفرینی فعالیت خود را آغاز كرده از مسئولان خواست با آسان كردن شرایط پرداخت تسهیلات بانكی ارزان قیمت زمینه را برای اشتغال زنان فراهم كنند.

** پیش بینی اعتبار برای طرح‌های مشاغل خانگی
معاون اداری مالی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی كهگیلویه و بویراحمد گفت: 100 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری در قالب تسهیلات برای اشتغالزایی در بخش مشاغل خانگی در این استان اختصاص یافت.
نورمحمد رحیمی اظهار داشت: این مبلغ به‌صورت قرض الحسنه به متقاضیان ایجاد مشاغل خانگی پرداخت می‌شود.
وی بیان كرد: سال گذشته اعتبار پرداختی به هر نفر 50 میلیون ریال بود كه در سال جاری این اعتبار به ازای هر نفر به 100 میلیون ریال افزایش پیدا كرده است.
رحیمی اظهار كرد: بانك‌های سپه، ملی و مسكن طرف قرارداد پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی هستند.
وی بیان كرد: سهمیه هر شهرستان بسته به تعداد متقاضیان مشاغل خانگی است و شهرستان‌هایی كه نسبت به جذب اعتبار خود اقدام نكنند اعتبار آنان به دیگر شهرستان‌ها كه دارای متقاضی بیشتری است پرداخت خواهد شد.
رحیمی با اشاره به وضعیت بیكاری در استان، تصریح كرد كه جذب اعتبار مشاغل خانگی كمك شایانی به ایجاد اشتغال و در نتیجه كاهش بیكاری در این استان خواهد كرد.
وی بر ضرورت همكاری بانك‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تأكید كرد.

** پرداخت تسهیلات بانكی صندوق كارآفرینی امید
مدیر صندوق كارآفرینی امید كهگیلویه و بویراحمد گفت: تسهیلات سال جاری به 432 فقره طرح تولیدی و اشتغالزا در زمینه بوم گردی، دامداری، صنایع دستی، صنوف و دیگر حرفه‌ها پرداخت شده است كه 500 شغل ایجاد كرد.
ارسلان حسن پور میزان اعتبار پرداخت شده به طرح‌های اشتغالزای این استان را 103 میلیارد ریال اعلام كرد.
وی تصریح كرد: هر فقره تسهیلات اشتغال صندوق كارآفرینی امید این استان بین 50 میلیون تا یك میلیارد ریال بوده است.
سال 95 در كهگیلویه و بویراحمد صندوق كارآفرینی امید به سه هزار و 626 نفر در این استان تسهیلات پرداخت كرد.
میزان پرداخت تسهیلات صندوق كارآفرینی امید این استان در دولت تدبیر و امید نسبت به دوره مشابه در دولت قبل 2،6 برابر افزایش داشته است.
صندوق كارآفرینی امید كهگیلویه و بویراحمد در سال 95 در این استان 408 میلیارد ریال تسهیلات برای رونق تولید و اشتغال پایدار پرداخت كرد.

** رونق تولید صنایع دستی
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در زمینه جذب اعتبارات ملی در حوزه صنایع دستی از استان‌های برتر كشور بوده است.
باقری تصریح كرد: در سال 95 افزون بر 15 میلیارد ریال تسهیلات كارآفرینی از محل اعتبارات ملی در استان جذب و در حوزه اشتغال هزینه شد.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه وبویراحمد اظهار كرد: 20 میلیارد ریال در سال جاری نیز از محل اعتبارات ملی به حوزه صنایع دستی استان اختصاص داده شده كه برای رونق اشتغال در این بخش پرداخت می‌شود.
باقری با اشاره به اینكه در سال‌های گذشته هنرهای سیاه‌چادربافی، گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی به فراموشی سپرده شده بود، افزود: با حمایت دولت بخشی از این هنرها احیای شد كه در ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای هنرمندان صنایع دستی مؤثر بوده‌اند.
جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سورن دوزی، سنگ‌های قیمتی سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین رشته‌های صنایع دستی در این استان است.
وی احیای فرهنگ اصیل ایرانی، ایجاد شغل با سرمایه كم و بدون آلودگی‌های زیست محیطی را از مزایای صنایع دستی دانست.

** بسیج سازندگی یاری گر كسب و كارهای كوچك
رئیس سازمان بسیج سازندگی كهگیلویه و بویراحمد گفت كه بسیج سازندگی این استان یكهزار و 137 شغل از ابتدای سال 1395 تا ابتدای تیرماه امسال ایجاد كرده است.
سرهنگ رضا رنجبر اظهار داشت: این تعداد فرصت شغلی با پرداخت تسهیلات بانكی اشتغالزایی ارزان قیمت در بخش‌های گیاهان دارویی، ریسندگی، بافندگی، پرورش شتر مرغ، قارچ، زنبور عسل و زعفران به متقاضیان ایجاد شده است.
وی بیان كرد: برای هر یك از طرح‌های اشتغالزایی تا سقف 300 میلیون ریال و برای طرح‌های تعاونی و كارگاه‌های تولیدی راكد تا سقف سه میلیارد ریال از محل طرح‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است.
سرهنگ رنجبر عنوان كرد: از ابتدای سال گذشته تا پایان خرداد امسال در مجموع یك هزار و 331 فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است.
وی افزود كه در این مدت 922 كارگاه اشتغالزایی با 128 میلیارد ریال اعتبار بهره برداری شده است.
رئیس سازمان بسیج سازندگی كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد كه رویكرد امسال بسیج سازندگی برای پرداخت تسهیلات و ایجاد شغل توسعه صنایع تبدیلی است.
سرهنگ رنجبر تصریح كرد: براساس برنامه و برای استعدادهای مختلف هر منطقه امسال صنایع تبدیلی سركه سیب در بویراحمد، لیمو در باشت، كشك و لبنیات طعم دار در گچساران، لیمو امانی در كهگیلویه، زیتون در بهمئی و كشمش در دنا حمایت خواهد شد.
در حالی كه در كهگیلویه و بویراحمد سالانه 800 هزار تن محصولات كشاورزی تولید می‌شود این میزان محصول كشاورزی در سبد صادراتی این استان قرار نگرفته است كه به گفته كارشناسان، دلیل عمده آن كمبود صنایع تبدیلی در استان است.
وی ابراز داشت كه این طرح با هدف افزایش درآمد بهره برداران بخش كشاورزی محصولات درجه 2 با ایجاد زیرساخت‌های صنایع تبدیلی اجرا می‌شود.
وی گفت: از شهریور امسال تاكنون هشت میلیارد ریال از اعتبارات طرح‌های مقاومتی بسیج سازندگی جذب شده است و بزودی اعتبارات جدید ابلاغ می‌شود.

** كاهش بیكاری
رئیس سازمان برنامه و بودجه كهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ بیكاری در استان در تابستان 1396 از سوی مركز آمار ایران 10.8 درصد اعلام شده كه نسبت به تابستان سال گذشته 2.2 درصد كاهش یافته است.
حسن نوروزی اظهار داشت: نرخ مشاركت اقتصادی كهگیلویه و بویراحمد نیز تابستان سال 1396، حدود 37.9 درصد اعلام شده كه نسبت به تابستان سال 1395 (40.6 درصد) 2.7 درصد كاهش یافته است.
براساس اعلام مركز آمار ایران كهگیلویه و بویراحمد با 5.6 درصد بالاترین میزان كاهش نرخ بیكاری در بین استان‌های سراسر كشور را در بهار سال 96 كسب كرد.
نرخ بیكاری سال 1394 كهگیلویه و بویراحمد 17.7 درصد بود كه با كاهش 4.4 درصدی در پایان سال 1395 به 13.3 درصد و در بهار سال جاری نیز به حدود 12.1 درصد رسید.
كهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت و هشت شهرستان و 17 شهر در جنوب غربی ایران قرار دارد.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:حسینعلی راشكی
8143/6110