لاهور - ايرنا - همزمان با يكصد و چهلمين زادروز علامه اقبال لاهوري، اتاق ايران شناسي در دانشكده دولتي بانوان مناوان لاهور راه اندازي شد.

به گزارش شامگاه جمعه ايرنا، به منظور حفظ و گسترش زبان و ادبيات فارسي، توسعه ايران شناسي در دانشگاه هاي ايالت پنجاب پاكستان، با حمايت خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در لاهور و همكاري دانشكده دولتي بانوان مناوان، آيين افتتاحيه اتاق ايران شناسي، با حضور شخصيت هاي برجسته علمي و ادبي، مسئولان خانه فرهنگ ايران، دانشكده دولتي بانوان مناوان برگزار شد.
در اين آيين، پرفسور محمد ناصر رئيس كرسي فردوسي شناسي، مسئولين دانشكده دولتي بانوان مناوان، سيد مجيد سادات كيايي سرپرست خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در لاهور و جمعي از اساتيد و دانشجويان مختلف حضور داشتند.
در ادامه اين آيين، دانشجويان بخش زبان و ادبيات فارسي به مناسبت فرا رسيدن سالروز ولادت علامه محمد اقبال لاهوري اشعاري شيوا از علامه اقبال لاهوري را به زبان فارسي براي حاضران خواندند.
رئيس بخش اقبال شناسي و استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه پنجاب لاهور نيز در ادامه اين آيين با تقدير از اقدامات مسئولان خانه فرهنگ ايران در لاهور، گفت: آغاز فعاليت هاي اتاق ايران شناسي در دانشكده مذكور، براي اساتيد و دانشجويان زبان و ادبيات فارسي اين دانشكده و ساير اساتيد و دانشجويان بخش هاي مختلف از جمله شرق شناسي، اقبال شناسي مفيد واقع شده است.
محمد صابر ادامه داد: زبان و ادبيات فارسي زبان بزرگاني نظير هجويري، سلمان سعد شيرازي، همداني و علامه محمد اقبال لاهوري است. اقبال لاهوري بيش از نيمي از اشعار خود را به زبان فارسي سروده است كه براي دريافت و فهم آن نيازمنديم زبان فارسي را بياموزيم.
مجيد سادات كيايي سرپرست خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در لاهور نيز در اين آيين با تبريك آغاز فعاليت اتاق ايران شناسي در دانشكده لاهور گفت: به دانشجويان پيشنهاد مي كنم، براي تحصيل بايد سه زبان عربي به عنوان زبان دين، زبان انگليسي به عنوان زبان علم و فناوري و زبان و ادبيات فارسي به عنوان زبان تمدن و فرهنگ مشترك را به خوبي ياد بگيرند.
دكتر فوزيه افتخار رئيس پيشين دانشكده دولتي بانوان باغبانپوره نيز در اين آيين گفت: با توجه به اهميت زبان و ادبيات فارسي در منطقه، مخصوصا كشور پاكستان و گسترش علاقه دانشجويان به فراگرفتن فارسي گفتاري، راه اندازي اتاق ايران شناسي در اين دانشكده، گامي مناسب و مفيد است.
وي اضافه كرد: علامه محمد اقبال لاهوري كه ما آن را به عنوان شاعر ملي خود مي دانيم، بسياري از اشعار ش به زبان فارسي است و اين اشعار از مهمترين سروده هايش هستند و براي درك بيشتر تعليمات واجب كه زبان فارسي را بياموزيم.
به گزارش ايرنا، زبان فارسي قريب به يك هزار سال در كشورهاي شبه قاره از جمله پاكستان زبان رسمي بود تا اينكه انگليس ها در قرن هجدهم ميلادي با دستوري دولتي به رسميت آن خاتمه دادند و زبان انگليسي را به جاي آن رايج كردند.
درعين حال فارسي تاكنون از بين نرفته است و اقشار مختلف از ارباب علم و دانش و شعر و ادب آنرا فرا مي گيرند.
در دانشكده ها و دانشگاه هاي مختلف تدريس مي شود و ديوان هاي فارسي همچنان چاپ مي شود. مجلات و كتب فارسي نيز از سوي دولت و بخش خصوصي چاپ مي شود.
فارسي گويان و فارسي زبانان در ايالت هاي مختلف پاكستان به فارسي شعر مي سرايند و اساتيد زبان فارسي به تدريس و تحرير ادامه مي دهند.
نسخه هاي خطي فارسي در كليه مناطق، در موزه ها، كتابخانه هاي دولتي و خصوصي نگهداري مي شود.
60 تا 70 درصد اشعار علامه اقبال لاهوري به زبان فارسي است، همچنين حدود 70 درصد كلمات و واژه هاي زبان اردو، فارسي است.
شبد**آساق**6125**1379
سيدبهادر حسيني** انتشار دهنده: هادي افتخاري