رضوان حكيم زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ايرنا با بيان اينكه به هر ميزان كه به پايه هاي بالاتر تحصيلي مي رويم تعداد دانش آموزان به ويژه دختران عشايري كاهش مي يابد، افزود: اكنون 205 مدرسه شبانه روزي عشايري با 18 هزار دانش آموز كه اكثر آنها دختر هستند، در سراسر كشور فعاليت دارند.
وي تصريح كرد: اكنون در مجموع 6 هزار و 100 مدرسه با 181 هزار دانش آموز و پنج هنرستان اختصاصي در مناطق عشايري كشور وجود دارد و برخي از اين مدارس يك يا دو دانش آموز دارد و تعدادي نيز چند پايه هستند.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه امسال بنا داريم 2 هزار دانش آموز بازمانده از تحصيل را در مناطق عشايري جذب كرده و زمينه ادامه تحصيل آنها را فراهم كنيم، بيان كرد: اين گروه از دانش آموزان به دليل صعب العبور بودن مسير يا مسائل فرهنگي نتوانسته اند در مدارس ثبت نام كنند.
حكيم زاده يادآور شد: به منظور جذب و نگهداشت نيروهاي انساني آموزش دهنده و آموزش گيرنده در مناطق عشايري و جلوگيري از مهاجرت ناخواسته و بدون هدف آنها، آيين نامه اي به دفتر وزارتي آموزش و پرورش ارسال شده و اصرار داريم تمامي برنامه ها براي عشاير بر اساس اولويت هايي باشد كه اين دانش آموزان نياز دارند و در عين حال عدالت آموزشي نيز در نظر گرفته شود.
وي تعداد دانش آموزان اهل تسنن كه اكنون در مدارس عشايري در حال تحصيل هستند را 63 هزار و 527 نفر اعلام كرد و گفت: همچنين اكنون 12 هزار و 710 دانش آموز دختر و پسر در مقطع متوسطه دوم در مدارس عشايري تحصيل مي كنند و آموزش و پرورش عشاير تنها دفتري است كه از دوره پيش دبستاني تا پيش دانشگاهي را زير پوشش قرار مي دهد.
** 6 هزار معلم زن در مدارس عشايري تدريس مي كند
معاون وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: اكنون 15 هزار نيرو در ادارات آموزش و پرورش عشاير سراسر كشور فعاليت دارند كه از اين تعداد 14 هزار و 500 نفر معلم هستند و 6 هزار و هشت نفر آنان را معلمان زن تشكيل مي دهند.
حكيم زاده با بيان اينكه طبق اسناد بالادستي، آموزش و پرورش عشاير از پيش دبستاني تا پايان متوسطه رايگان است، به اقدامات انجام شده براي دانش آموزان عشاير اشاره و تصريح كرد: طرح غربالگري با همكاري بخش هاي مختلف به طور رايگان در مناطق عشايري اجرا شده و نوآموزان دوره پيش دبستاني به ويژه در مناطق دو زبانه كه هفت هزار و 800 نفر هستند در كلاس هاي چند پايه زير پوشش قرار گرفته اند.
وي معلمان مناطق عشاير را افرادي مخلص، متعهد و با انگيزه توصيف كرد كه در شرايط بسيار سخت كار و چه بسا همراه عشاير به نقاط مختلف كوچ مي كنند و افزود: اين معلمان در كلاس هاي چند پايه با حداقل امكانات، بهترين بهره وري و دستاورد آموزشي را دارند.
** شرايط مهارت آموزي متناسب با زندگي دانش آموزان عشاير فراهم مي شود
حكيم زاده توضيح داد: همچنين درباره مهارت آموزي دانش آموزان عشاير نيز با ديگر سازمان هاي ذيربط و دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش مذاكراتي داشتيم تا شرايط مهارت آموزي متناسب با شرايط زندگي دانش آموزان عشاير فراهم شود.
وي ادامه داد: اعتقاد داريم كه نبايد مهارت هاي ارائه شده در محيط زندگي عشاير به كشاورزي و دامداري محدود شود بلكه لازم است متناسب با همه ابعاد زندگي عشاير نيروهاي متخصص اعم از پزشك، پرستار و معلم در بين اين قشر داشته باشيم، افرادي كه شرايط محيط و زندگي عشاير را درك كرده باشند.
معاون وزير آموزش و پرورش از مكاتباتي براي در نظر گرفتن سهميه خاص جذب معلمان عشاير در رشته هاي متعدد در كنكور خبر داد و با ابراز اميدواري براي به نتيجه رسيدن اين رايزني ها گفت: هدف اصلي اين است بدون اينكه سبك زندگي عشاير را تغيير داده و آنها را با مدل هاي ديگري از زندگي درگير كنيم شرايطي فراهم شود تا متناسب با نيازهاي يك جامعه عشايري نيروهايي از ميان دانش آموزان عشاير در تمام مشاغل و حرف مورد نيازشان براي خدمت به جامعه عشايري تربيت كنيم.
حكيم زاده زير پوشش قرار دادن صددرصدي نوآموزان عشاير را يكي ديگر از برنامه هاي در دست پيگيري عنوان كرد و گفت: اين موضوع در ادارات كل آموزش و پرورش استان ها كه بخش آموزش عشايري دارند با جديت دنبال مي شود و اگر همكاري ها تداوم پيدا كند به سمت آموزش و پرورشي متناسب، پويا و با نشاط براي تمامي دانش آموزان عشاير از پيش دبستاني تا پايان دوره متوسطه حركت خواهيم كرد.
فراهنگ ** 1883 ** خبرنگار: مريم جلوداران * انتشار: اميد غياثوند
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
تهران - ايرنا - معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: اكنون بدنبال رايزني با سازمان هاي ذيربط همچون فراكسيون عشاير مجلس شوراي اسلامي و سازمان امور عشاير ايران هستيم تا با استفاده از تمامي ظرفيت ها، فرصت ادامه تحصيل دختران عشاير تا پايان دوره متوسطه را فراهم كنيم.