اهواز – ايرنا – استاندار خوزستان با بيان اين كه زيرساخت هاي 2 مرز چذابه و شلمچه امسال بهتر از سالهاي قبل بود افزود: تلاش مي كنيم اين زيرساختها در سال هاي اتي متناسب با شان زائران اربعين حسيني باشد.

به گزارش ايرنا غلامرضا شريعتي يكشنبه در گفت و گوي تفصيلي با خبرنگار ايرنا توسعه زيرساخت هاي راه و پاركينگ، جانمايي مناسب موكبها، استقرار ناوگان حمل و نقل عمومي، آبرساني به مرز چذابه، پاكسازي ميدان هاي مين و كنترل و نظارت دقيق بر تردد زائران اربعين را در مرزهاي استان از عوامل تاثيرگذار در كاهش تلفات جاده‌اي و ترافيك و خدمت گذاري بهتر به زائران در سال جاري دانست.
وي با اشاره به اقدامات مديريت استان در توسعه زيرساخت‌هاي مرزهاي چذابه و شلمچه و ساماندهي تردد زائران اربعين حسيني در سال جاري گفت: خوزستان داراي 2 مرز چذابه و شلمچه بوده كه داراي مزايا و معايبي هستند كه از مزاياي اين 2 مرز مي توان به عبور روان زائران و كاهش بار ترافيكي اشاره كرد.

**توسعه زيرساخت گامي موثر در راستاي خدمت رساني بيشتر به زائران
وي توسعه زيرساخت ها در دو مرز چذابه و شلمچه و فراهم كردن امكانات لازم براي خدمت رساني به زائران اربعين را يكي از اقدامات دشوار برشمرد و ابراز اميدواري كرد كه تمامي نقاط ضعف در اين پايانه هاي مرزي به مرور زمان برطرف مي‌شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: بي شك دو برابر شدن خدمات در مرزهاي استان هزينه هاي زيادي را به همراه دارد كه نيازمند هماهنگي هاي بيشتر و جذب اعتبارات كافي است.
وي با بيان اين كه سال‌هاي گذشته زيرساختها در مرز چذابه داراي مشكلات فراواني بودند توضيح داد: فاصله اين مرز با مركز استان و شهرستان سوسنگرد نيز اهميت توسعه راه هاي منتهي به مرز را دو چندان كرده بود.
شريعتي تصريح كرد: پيش از اين مرز چذابه شرايط مناسبي براي پذيرايي از 400 هزار زائر اربعين در مسير رفت و برگشت را نداشت و همين امر مسئوليت ما را در توسعه حوزه زيرساختهاي آن سنگين كرده بود.

** ماندگاري پروژه ها در پايانه هاي مرزي چذابه و شلمچه
وي ادامه داد: ماندگاري پروژه ها در 2 پايانه مرزي از اهداف اصلي ما بود چراكه اقدامات كوتاه مدت باعث هدر رفت هزينه ها شده و مشكلات اين منطقه را برطرف نمي كرد.
استاندار خوزستان گفت: سال گذشته طرح جامع پايانه مرزي چذابه توسط مشاور مربوطه مطالعه و طراحي شد و تمامي جانمايي ساختمان ها، محوطه سازي، محل استقرار موكبها، محل پاركينگ و جاده دسترسي به پايانه و يگان هاي انتظامي در اين طرح جامع گنجانده شد.
وي بيان كرد: قرار است براساس اين طرح موكبها دائمي، سرويس هاي بهداشتي و حمامهاي اين مسير احداث و دائمي شوند.

**استفاده از پساب فاضلاب براي زمين هاي كشاورزي و نهال كاري
شريعتي بيان كرد: همچنين محلي براي دفع فاضلاب در اين پايانه مرزي پيش بيني شده و مي توان از پساب آن در حوزه كشاورزي و نهال كاري استفاده كرد.
وي به توسعه راه هاي منتهي به مرز چذابه نيز اشاره كرد و گفت: چهارخطه و شش خطه كردن مسير منتهي به مرز چذابه يكي ديگر از اولويت هاي استان بود كه در دستور كار قرار گرفته و سال گذشته 14 كيلومتر كه محل ترافيت جدي بود توسعه دهيم.
استاندار خوزستان گفت: توسعه اين مسير از سال 89 تا 95 به دليل شرايط خاص منطقه و آلوده به مين بودن زمين هاي اطراف متوقف بوده كه در اين زمينه نيز اقدات خوبي صورت گرفت.
وي تصريح كرد: اگر چه گروه پاكسازي به محل اعزام شد و بخش عمده اي از اين مسير را پاكسازي كرد اما با اين وجود پيمانكار مربوطه به دليل خطرات احتمالي زيربار ادامه كار نمي رفت تا اين كه خودمان وارد ميدان مين شده و با عبور از اين ميدان مين خيال پيمانكار را راحت كرديم كه مي تواند به دور از هرگونه خطري به كار خود ادامه دهد.
شريعتي بيان كرد: سال جاري در مسير چذابه - بستان تصادف قابل ‌ملاحظه‌اي كه منجر به فوت شود را نداشتيم و اين آمار نسبت به سال هاي گذشته بسيار پايين است.

**آبرساني به مرز چذابه از اقدامات مهم دولت در سال جاري
وي گفت: همچنين در حوزه آبرساني در مرزهاي استان به ويژه مرز چذابه اقدامات خوبي صورت گرفت و در سال گذشته اگرچه زمان كافي براي بحث آبرساني نداشتيم اما با اين وجود به صورت ويژه اقدامات خوبي در دستور كار قرار داديم.
استاندار خوزستان ادامه داد: طرح آبرساني به مرز چذابه اگرچه سال گذشته به صورت كامل انجام نشد اما در سال جاري اين طرح تكميل شده و ديگر در اين خصوص در مرز چذابه كمبودي مشاهده نمي شود.
وي بيان كرد: اجراي طرح آبرساني به صورت طبيعي مشكلاتي را براي ما به دنبال داشت كه اگر رايزني هاي لازم انجام نمي شد شايد وجود معارض و تداخل آن با فيبرهاي نوري روند كار را كند مي كرد.

**عملكرد نيروي انتظامي در پايانه هاي مرزي خوزستان قابل تقدير است
شريعتي همچنين از عملكرد نيروي انتظامي استان در اين پايانه هاي مرزي تقدير كرد و گفت: نيروي انتظامي با دقت و اهتمام ويژه اي شرايط را ارزيابي كرده و با حضور به موقع خود در نقاط مختلف اين پايانه هاي مرزي امنيت و آرامش را برقرار كرد.
وي گفت: كمبود فضاي پاركينگ يكي از مشكلات بزرگ پايانه مرزي چذابه بود كه سال گذشته فضاي آن را در چذابه به 25 هكتار و امسال به 65 هكتار توسعه داديم.
استاندار خوزستان بيان كرد:پاركينگ‌هاي چذابه و شلمچه سال جاري شاهد هيچ مشكل خاصي نبوده و نصب دوربين هاي مداربسته پلاك خوان، ديوار كشي و همچنين احداث سرويس بهداشتي از اقداماتي بود كه در جهت كاهش ترافيك، جلوگيري از وارد شدن خسارات مالي به خودرو و خدمت رساني بهتر به زائران صورت گرفت.
وي گفت: سال جاري تا 70 درصد با كاهش تصادفات و تلفات جاده اي در مسيرهاي منتهي به مرزهاي استان مواجه بوديم كه اين نشان دهنده اثرگذاري توسعه راه ها در اين مناطق است.
شريعتي گفت: همچنين پارسال مرز شلمچه با كمبودهايي از قبيل پاركينگ همراه بود كه در همان سال 45 هكتار فضاي پاركينگ در اين رمز احداث شد و سال جاري اين پاركينگ ها به 90 هكتار توسعه پيدا كرد.

**چهره خدمت رساني به زائران اربعين بايد همواره مردمي باشد
وي ادامه داد: در دو سال گذشته تمام سعي مان بر اين بوده كه چهره خدمت رساني به زائران اربعين مردمي باشد و تاكنون نيز خدمت رساني به زائران اربعين توسط خود مردم انجام شده است.
استاندار خوزستان گفت: يكي از مشكلاتي كه در سال گذشته با آن مواجه بوديم خسارت هايي بود كه به خودروهاي موجود در پاركينگ وارد مي شد و اعتراض گسترده زائران را به دنبال داشت كه سال جاري براي جلوگيري از آن گشت هاي آگاهي را در پاركينگ ها مستقر كرده و در اين خصوص مشكلي ايجاد نشد.

** استقرار ترمينال مسافري برون شهري و درون شهري در مرزهاي استان
وي همچنين به استقرار ترمينال مسافري برون شهري و درون شهري در مرزهاي استان اشاره كرد و گفت: در سال جاري ناوگان حمل و نقل عمومي و شركت هاي مسافري در پايانه هاي مرزي استان مستقر بوده و خدمات خوبي را به زائران ارائه دادند.
شريعتي گفت: همچنين امسال مسير تردد زائران اتباع خارجي از زائران ايراني در مرز شلمچه جدا نشده و آن ها پس از عبور از پايانه مرزي براي بررسي گذرنامه هايشان از زائران ايراني جدا مي شدند.
وي افزود: تعداد زائران اربعين حسيني نسبت به سال گذشته افزايش قابل ملاحظه داشته كه خوزستان سهم 47 درصدي در تردد زائران داشت.

**عبور بيش از 2 ميليون و 300 هزار نفر زائران از مرزهاي كشور
استاندار خوزستان گفت: سال جاري بيش از 2 ميليون و 300 هزار نفر از مرز شلمچه مهران و چذابه عبور كردند كه 47 درصد زائران مربوط به مرزهاي خوزستان بودند.
وي بيان كرد: توسعه جاده هاي منتهي به مرز چذابه و چهار خطه شدن آن ها، استقرار مواكب در محل جديد، بهسازي جاده عبدالخان و محوطه سازي پايانه مرزي چذابه از ديگر اقداماتي است كه براي سال آينده در اولويت قرار دارد.
شريعتي گفت: نيروي انتظامي نيز در بخش صدور رواديد، برقراري نظم و انضباط و امنيت اقدامات شايسته اي را در مرزهاي استان در دستور كار داشت كه جاي تقدير دارد.

**ورود 450 هزار زائر از مرزهاي خوزستان به كشور
وي ادامه داد: تاكنون 450 هزار نفر از 2 مرز استان به كشور بازگشته اند كه امر خدمت رساني به آن ها همچنان تداوم دارد.
استاندار خوزستان همچنين به اقدامات فرهنگي در مرزهاي استان در ايام اربعين اشاره كرد و گفت: در سال جاري در پايانه هاي مرزي شلمچه و چذابه اقدامات فرهنگي خوبي صورت گرفت و مواكب فرهنگي مستقر در اين پايانه ها در رابطه با كودكان، نوجوانان و جوانان برنامه هاي متعددي را در دستور كار قرار دادند.
وي گفت: برپايي نمايشگاه هاي آثار شهدا، اجراي آيين هاي تعزيه خواني و برپايي موزه عبرت ايران نيز از ديگر اقدامات فرهنگي بود كه در ايام اربعين انجام شد.
شريعتي تصريح كرد: از شش ماه گذشته تاكنون بيش از 20 مرتبه از مرزهاي چذابه و شلمچه بازديد كرده و مسائل و مشكلات زيرساختي را در اين مناطق بررسي كرديم.
وي بيان كرد: رفع مشكلات آبرساني و بسياري از مشكلات زيرساختي ديگر اين مناطق با حضور مستمر و پيگيري هاي جدي دولت انجام شد و در سال جاري بسياري از مقامات، وزرا و مسئولان عالي رتبه كشوري كه به مرزهاي استان سفر كردند، از وضعيت كنوني رضايت داشتند.
استاندار خوزستان گفت: در اربعين امسال استان هاي معين مانند شيراز و يزد عملكرد خوبي داشتند اما تهران به نسبت سال گذشته عملكرد ضعيفي داشت.
وي با بيان اين كه سال گذشته يك ميليارد و 600 ميليون دلار از دو مرز خوزستان صادرات انجام شده ،گفت: يك هزار و 300 ميليارد ريال درمرزهاي شلمچه و چذابه براي توسعه زيرساخت‌ها و صادرات هزينه شده است.
7152/6064
خبرنگار: محمدرضا خبازان** انتشاردهنده: محسن بهاروند