زنجان - ایرنا - مدیركل استاندارد استان زنجان گفت: 90 درصد آسانسورهای دستگاه های دولتی گواهی تاییدیه ایمنی و كیفیت استاندارد را دریافت كرده اند.

داود كارگرزاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همه آسانسورها مشمول استاندارد اجباری هستند و این موضوع بارها برای مردم یادآوری شده است.
وی یادآورشد: تاكید كرده ایم كه مردم تا زمانی كه آسانسورها تاییدیه ایمنی و كیفیت را دریافت نكرده اند، از آن استفاده نكنند.
كارگرزاده اظهار كرد: در صورتی كه آسانسوری این گواهی را دریافت نكرده باشند و مردم از آن استفاده كنند و حادثه ای رخ دهد، تمام مسئولیت آن بر عهده مالك یا مدیر ساختمان است.
مدیركل استاندارد استان زنجان خاطرنشان كرد: از سوی دیگر مردم باید از نصابانی برای نصب، مونتاژ، تعمیر و تجهیز آسانسور استفاده كنند كه مجوز فعالیت خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت كرده باشند.
وی خاطرنشان كرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت به هر شخصی مجوز نصب، مونتاژ، تعمیر و تجهیز آسانسور صادر نمی كند و به حتم باید فرد متقاضی آموزش های لازم و كافی را دیده، تجربه كافی را داشته و از مكان مناسب برخوردار باشد.
كارگرزاده تاكید كرد: از سوی دیگر عملكرد افرادی كه مجوز فعالیت خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت می كنند، قابل پذیرش و پیگیری است.
مدیركل استاندارد استان زنجان گفت: مردم باید متوجه باشند كه گواهی تاییدیه ایمنی و كیفیت صادر شده اعتبار یك ساله دارد و پیش از آنكه اعتبار آن به اتمام برسد باید تقاضای بازرسی ادواری كنند.
وی ادامه داد: طی یك سال اعتبار گواهی تاییدیه ایمنی و كیفیت، نصابان آسانسور خدمات ارائه می دهند و باید به طور مستمر كیفیت و عملكرد آسانسورها را رصد كنند.
كارگرزاده اضافه كرد: مالكان و مدیران ساختمان دقت داشته باشند كه در قرارداد نصب آسانسور به حتم بند ارائه خدمات پشتیبانی قید شده باشد.
مدیركل استاندارد استان زنجان ادامه داد: كارگروه استانداردسازی و ارتقای كیفیت كالا و خدمات تمام دستگاه های دولتی استان را مكلف به دریافت گواهی تاییدیه ایمنی و كیفیت آسانسورها كرده است.
وی با بیان اینكه بسیاری از این آسانسورها شناسایی شده اند، از صدور گواهی تاییدیه ایمنی و كیفیت برای 90 درصد آنها خبر داد.
كارگرزاده افزود: برخی از مدیران حتی نسبت به پلمپ آسانسورهای خود تا زمان مناسب و استانداردسازی آن اقدام كرده اند.
مدیركل استاندارد استان زنجان بیمارستان ها را نخستین نهادهایی دانست كه نسبت به استانداردسازی آسانسورهای خود اقدام كرده اند و گفت: مراكز درمانی همكاری خوبی داشتند و همواره برای ارزیابی آسانسورهای خود اقدام می كنند.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش