هنديجان - ايرنا - رييس اداره محيط زيست ماهشهر گفت: كاهش كيفيت و اكسيژن آب رودخانه هنديجان در اثر كاهش شديد دبي آب دليل اصلي تلف شدن تعداد زيادي از ماهي ها در اين رودخانه است.

ايرج سليماني دو شنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در چند روز گذشته مرگ و مير جمعي ماهي هاي رودخانه هنديجان در محدوده روستاي چم مراد، چهل مني و كره پا اين شهرستان رخ داد.
وي گفت: با انجام پايش و بازديد ميداني از رودخانه هنديجان توسط كارشناسان اداره كل محيط زيست خوزستان و اداره حفاظت محيط زيست ماهشهر، در حوزه استحفاضي شهرستان هنديجان از آب و ماهي هاي تلف شده نمونه برداري شد.
سليماني افزود: با اعلام نتايج آزمايش مشخص شد مرگ و مير ماهي ها در اين رودخانه به دليل كاهش اكسيژن آب ، پايين آمدن كيفيت آب، افزايش جلبك ها، تغيير رنگ آب، بوي تعفن، سرعت و جريان بسيار كند آب و به دنبال آن افزايش رسوب گذاري دراثر كاهش دبي آب رودخانه رخ داده است.
وي بيشتر ماهي هاي تلف شده را از انواع محلي شانك، صبور، سرخه ، زوري و برزك عنوان كرد و گفت:برآورد از تعداد ماهي هاي تلف شده در دست نيست اما در حاشيه اين رودخانه حجم بالايي از ماهي هاي تلف شده مشاهده شده است.
بنا به اعلام مسئولان محلي هم اكنون دبي آب رودخانه هنديجان از وسط اين شهر عبور مي كند صفر است و علاوه بر اينكه اين كمبود آب تهديدي براي كشاورزي منطقه است ، حيات باقي مانده ماهي ها و آبزيان اين رودخانه را با تهديد جدي روبه رو كرده است.
آب رودخانه هنديجان از 2 سد آسك و كوثر تامين مي شود.
سد انحرافي آسك كه در روستاي مشراكه از توابع بخش چم خلف عيسي هنديجان قرار دارد، زماني مخزن آن 15 ميليون متر مكعب ظرفيت داشت ولي هم اكنون به دليل رسوب زياد اين حجم به 2 ميليون متر مكعب كاهش يافته كه بايد براي لايروبي آن اعتباري در نظر گرفت.
سد كوثر در فاصله ي 60 كيلومتري شمال غربي شهر دوگنبدان در استان كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد و سال 1383 به بهره برداري رسيد اما به دليل كمي رها سازي آب و نيز برداشت بي رويه در بالادست، آب رودخانه هنديجان با كمبود شديد روبه رو است.
شهرستان هنديجان با 38 هزار نفر جمعيت در جنوب استان خوزستان قرار دارد و به دليل مستقر نبودن اداره محيط زيست در اين شهرستان، زير نظر محيط زيست ماهشهر اداره مي شود.
7163/ 6037
خبرنگار: عبدالحسن محسني نژاد ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي