مشهد – ايرنا – مديركل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي گفت: با ثبت 165 وقف جديد در سال جاري، شمار موقوفات ثبت شده استان در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبركه كشور به 24 هزار و 218 مورد رسيد.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام محمد احمدزاده روز دوشنبه در نشست خبري مرتبط با دهه وقف افزود: اين موقوفات در موضوعات مختلف به ثبت رسيده اما عمده نيات واقفان در خصوص برگزاري مراسم و آيين هاي مذهبي براي امامان معصوم (ع) و كمك به نيازمندان و ساير موضوعات ديني و اجتماعي است.
وي با اشاره به آغاز دهه وقف از 25 آبان ماه و لزوم آشنايي عموم مردم با اين فرهنگ اصيل و اقدام نسبت به ثبت وقف جديد، گفت: پارسال در دهه وقف 28 وقف جديد به ارزش تقريبي 16 ميليارد ريال در استان به ثبت رسيد كه اميد است با برنامه ريزي انجام گرفته امسال ثبت موقوفات بيشتر از سال گذشته باشد.
حجت الاسلام احمدزاده افزود: براي راهنمايي و ثبت وقف جديد دفاتر مشاوره اي در تمامي شهرستان هاي استان كه داراي ادارات اوقاف و امور خيريه هستند، راه اندازي شده است.
وي بيان كرد: براي اين دهه كه با دهه آخر صفر مقارن شده، برنامه هاي ويژه اي در نظر گرفته شده كه از جمله آنها برگزاري همايش ياوران وقف در 2 سطح استاني و شهرستاني با هدف تجليل از دست اندركاران وقف و بقاع متبركه خراسان رضوي است كه در يك سال گذشته به اين 2 مورد خدمات ويژه اي ارائه كرده اند.
مديركل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي گفت: امسال 39 نفر در همايش استاني ياوران وقف شركت مي كنند و در اين برنامه از برگزيدگان بخش هاي هيات امنا، خدام، شوراي فرهنگي قرآني، روحانيان، خيرين بقعه و مديران بقاع متبركه، متوليان و مستاجران و سرمايه گذاران موقوفات، پژوهشگران و هنرمندان و اصحاب رسانه، مديران و كاركنان موقوفات تجليل مي شود.
وي برگزاري همايش وقف و رسانه، برگزاري 52 نشست علمي – صنفي با همكاري اصناف مختلف، برپايي 56 ايستگاه 'همه واقف باشيم' در سطح استان، برگزاري مراسم رحلت نبي مكرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) در 89 بقعه متبركه را از ديگر ويژه برنامه هاي دهه وقف و دهه آخر صفر امسال استان برشمرد.
وي گفت: برگزاري اجتماع لبيك يارسول الله در 32 بقعه متبركه، مراسم شهادت امام رضا (ع) در 75 بقعه، قرائت زيارت از راه دور پيامبر اسلام (ص) در 51 بقعه، برپايي 16 خيمه معرفت، اعزام و به كارگيري بيش از 90 روحاني و مبلغ در برنامه هاي دهه آخر صفر و دهه وقف، برگزاري 10 محفل انس با قرآن كريم در بقاع متبركه از ديگر برنامه هاي در نظر گرفته شده در دهه پيش رو است.

*استقرار 41 پايگاه پذيرايي از زائران پياده در استان منطبق بر موقوفات
مديركل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي گفت: اين استان به دليل ميزباني از زائران حرم مطهر رضوي به ويژه زائران پياده از شرايط خاصي در اين ايام برخوردار است كه برنامه هاي ويژه اي براي اين منظور پيش بيني شده است.
حجت الاسلام احمدزاده افزود: اجراي طرح 'قدم هاي آسماني تا امام مهرباني' در بقاع متبركه و پايگاه هايي كه در مسير زائران پياده قرار دارند، برنامه ريزي شده كه در آن در 2 حوزه رفاهي و فرهنگي به زائران پياده خدمت رساني مي شود.
وي افزود: 41 پايگاه آماده خدمات رساني به زائران پياده توسط اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي ايجاد شده كه در آنها پيش بيني وسايل گرمايشي، پتو براي استراحت، كاور، دارو و كمكهاي اوليه، پرچم و سربند، نقشه راهنماي پايگاه ها نيز شده است.
وي گفت: امسال از محل موقوفات منطبق بر خدمت رساني به زائران، نان رايگان و 600 هزار بطري آب معدني تهيه و بين زائران پياده در ايستگاه هاي مذكور توزيع مي شود.
به گزارش ايرنا، براساس پيش بيني هاي انجام گرفته 320 هزار زائر پياده و حدود 3.5 ميليون زائر در ايام پاياني صفر در مشهد حضور مي يابند. شمار بقاع متبركه امامزادگان خراسان رضوي نيز 254 مورد است.
5132/7489
خبرنگار: ميترا عبداللهي ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي