شيروان- ايرنا- رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان شيروان گفت: امسال مطالعه گياه دارويي باريجه در 300 هكتار از مراتع اين شهرستان پيش بيني شده است.

هادي جواهري سه شنبه در گفت و گو با ايرنا برداشت گياه باريجه از اين سطح را هزار كيلوگرم عنوان و اظهار كرد: مطالعه اين گياه دارويي باارزش در كوه هاي چاهك و رهاب روستاي باغان از توابع بخش مركزي شيروان صورت گرفته است.
وي با بيان اينكه براي مطالعه گياه دارويي باريجه در شيروان، 150 ميليون ريال اعتبار از محل مطالعات و بهره برداري جذب شده است گفت: با توجه به كشت بذر باريجه براي هر هكتار، 4 يا 5 كيلوگرم بذر استفاده مي شود.
جواهري با اشاره به شرايط كشت گياه دارويي باريجه افزود: ارتفاع مورد نظر براي كشت اين گياه بايد هزار و 500 متر بالاتر و ضلع هاي شمالي و مناطق صخره اي باشد از سويي براي كشت آن يك سال بهره برداري و دو سال قرق با عمليات كپه كاري انجام مي شود.
به گفته رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان شيروان در فصل برداشت گياه دارويي باريجه در شيروان براي 240 كارگر اشتغالزايي ايجاد مي شود كه كشت اين گياه در مهر و آبان و برداشت آن مرداد ماه صورت مي گيرد.
شهرستان شيروان 400 هزار هكتار مساحت دارد كه 290 هزار هكتار آن به صورت منابع طبيعي تجديد شونده و 110 هزار هكتار مستثنيات قانوني اشخاص شامل زمين هاي زراعي، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرهاست.
شهرستان شيروان با 157 هزار نفر جمعيت به عنوان دومين شهرستان پرجمعيت خراسان شمالي در 60 كيلومتري شرق بجنورد قرار دارد.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسي باجگيران** انتشار دهنده: سيد حسين قدسي