تهران - ايرنا - قرآن كريم، به نكات ظريف و جالبي توجه دارد كه ما خيلي ساده از كنار آن مي گذريم، از جمله مهمترين مقولاتي كه قرآن به آن توجه داده است، عبرت گيري و توجه به حوادث و رويدادهاي است كه در اطراف مردم اتفاق مي افتد، فأعتبروا يا اولوالباب، فأعتبروا يا اولي الابصار، قل سيرو في الارض و ...

تحليل رهبر معظم انقلاب در خصوص وقوع زلزله در غرب كشور مبني بر اين كه دعا فرمود «خداوند محنت و رنج را مايه‌ جلب رحمت و فضل خود قرار دهد و بر صبر و پايداري و مقاومت ملّت عزيزمان بيفزايد» يكي از نكات بسيار كليدي در تربيت اجتماعي، تقويت ايمان و اعتقاد و واكنش اخلاقي به حوادث جامعه مي باشد.
در يك نگاه ساده حوادث تلخ و ناگوار همواره در جامعه پيش مي آيد ولي بايد توجه داشت كه در كنار اين حوادث تلخ خداوند، بستر توليد رخدادهاي انساني و ارزش هاي متعالي زيبايي را طراحي كرده است كه تنها انسان هاي آگاه و هشيار متوجه چنين زيبايي هاي مي شوند.
به عنوان مثال حماسه و حادثه كربلا از ديدگاه عوامانه و تاريخي يك جنايت جنگي و تلخي است كه وجدان بشري را آزرده خاطر كرده است و يادآوري آن همواره موجب تألم و درد و رنج بوده است، ليكن وقتي به ديد معرفتي حضرت زينب (س) در مورد اين رخداد عظيم نگاه مي شود كه ايشان در مقابل يزيد با آن قدرت و مستي پيروزي، با صلابت و شهامت ايستادگي كرده و فرمود «ما رأيت الا جميلاً».
اين نگاه با توجه به اينكه جريان عاشورا در طول تاريخ الهام بخش نهضت هاي آزادي بخش، انگيزه مبارزه با ظلم و هويت بخش به حركت هاي انقلابي در مقابل ستمكاران تبديل مي شود، واقعيتي بوده كه تنها نگاه حضرت زينب (س) متوجه آن بوده است. اين نگاه بزرگ بانوي تاريخ تشيع در بستر تاريخ از كاخ يزيد عبور مي كند و نشان مي دهد كه نگرش حضرت زينب در گستره زمان و مكان چنان عميق بوده است كه حوادث آينده از جمله انقلاب اسلامي ايران، جريان مدافعان حرم و مقابله با داعش و راهپيمايي عظيم سي ميليون نفري عاشقانه مردم به سوي كربلا را مشاهده مي كرده است.
حادثه زلزله اخير در نگاه ظاهر آن، يك رخداد تلخ و جانگداز بوده است ولي وقتي سيل همدردي، مساعدت و كمك به مردم كرمانشاه را مشاهده مي كنيم، وقتي يك ملت هشتاد ميليوني و بلكه مسئولان ديگر كشورهاي جهان با داغديدگان اين حادثه دلخراش ابراز همدردي مي كنند، زيبايي ها و عظمت هايي خلق مي شود كه موجب جلب رحمت خداوند مي گردد.
آري حوادث در عمق تلخي و مرارتي كه دارند، منجر به توليد صبر و استقامت، تعالي ايمان و اعتقاد مردم نيز مي گردد. به همين دليل است كه انسان هاي آگاه و با ايمان در چنين حوادثي نه تنها خودشان را نمي بازند، بلكه همان حادثه تلخ و جان سوز را به يك بستر توليد ايمان، ايثار و ارزش هاي اخلاقي تبديل مي نمايند.
ملت شريف و مهربان ايران بر مبناي آموزه هاي اخلاقي و تربيت ديني در حالي كه گوش به فرمان چنين رهبر فرزانه خود دارند، خيلي زيبا و با عشق و محبت در مساجد و مراكز حمايت و كمك به مردم مصيبت ديده و خسارت ديده شتافتند و عملاً اين حادثه تلخ را به يك جريان زيباي انسانيت و اخلاق تبديل نمودند و چه زيبا خواهد بود كه رسانه ملي و تحليل گران فرهنگي كشور به تشريح اين زيبايي بپردازند و حتي براي آن به خلق آثار و محصولات فرهنگي و هنري بپردازند، اين همان نگرش اخلاقي و ديني است كه ملت شريف و عزيز ايران در آموزه هاي ديني و مذهبي آموخته اند و بر اساس آن رفتارشان را تنظيم كرده اند.
* پژوهشگر مذهبي و كارشناس رسانه
فراهنگ ** 1003 ** خبرنگار: محمدرضا جعفرملك * انتشار: اميد غياثوند