ساري - ايرنا - خاموش شدن چراغ رشته هاي هنر بومي مازندران يكي پس از ديگري در سال هاي اخير سبب شده است تا ميراث فرهنگي اين استان دوره گردي براي پيدا كردن آخرين بازماندگان هنرهاي باقي مانده را در دستور كار قرار دهد.

غربت و گمنامي رشته هاي صنايع دستي بومي مازندران اكنون به مرحله اي رسيده است كه برخي از رشته ها تنها يك يا دو نفر بازمانده دارند ، بازماندگاني كه در كنج خانه هاي قديمي در روستاهاي دور دست آخرين نقش ها را بر صنايع دستي مي زنند تا اين چراغ براي چند صباح ديگر هم روشن بماند.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران با اعلام اين كه اين معاونت در پي احياي صنايع دستي بومي استان است ، گفت كه مجموعه كارشناسان و مسئولان اين نهاد فرهنگي نگران نابودي بعضي از اين رشته ها احساس خطر كرده اند و به همين دليل طرح دوره گردي را براي پيدا كردن بازماندگان اين هنرها به اجرا گذاشته اند.
حسين ايزدي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : متاسفانه تعدادي از رشته هاي صنايع دستي بومي مازندران به دلايلي در گذر زمان دچار فراموشي شدند و اگر چاره جوئي نكنيم اين وضعيت ممكن است دامن ساير رشته ها را هم بگيرد.
وي گفت : كوب بافي ، حصير بافي و جاجيم بافي از جمله رشته هاي صنايع دستي بومي مازندران هستند كه روزگاري دوران پر رونقي داشتند ولي امروز تنها نامي از آنها باقي مانده است .
ايزدي با اشاره به اينكه هنوز تعدادي از هنرمندان برخي از اين رشته هاي صنايع دستي در نقاط مختلف مازندران به صورت گمنام مشغول فعاليت هستند ، افزود : در طرح دوره گردي ، كارشناسان ما با حضور در مناطق مختلف آخرين بازمانده هاي هنرهاي دستي استان را شناسايي كرده و زير چتر حمايتي قرار مي دهند.
معاون ميراث فرهنگي مازندران توضيح داد : حمايت از اين رشته هاي صنايع دستي برخلاف روال گذشته ، تنها مبتني بر پرداخت تسهيلات نيست ، بلكه ميراث فرهنگي اقدام به تهيه و تامين مواد اوليه ، ارائه طرح هاي به روز مطابق با ذائقه مردم و پيدا كردن بازار مصرف براي محصولات توليديشان مي كند.
وي تاكيد كرد : هنوز هم هنرمنداني در مازندران با عشق و علاقه به صنايع دستي با وجود مشكلات در خانه هاي قديمي اقصي نقاط استان بويژه روستاها مشغول به كار هستند و اين وضعيت براي ما دلگرم كننده است كه شايد بتوانيم با حمايت هاي همه جانبه اين هنرهاي بومي را زنده نگه داريم .
ايزدي گفت : به طور قطع اين هنرمندان آخرين بازماندگان بعضي از رشته هاي صنايع دستي بومي استان هستند كه چراغ اين هنرها را زنده نگه داشته اند و نبايد اجازه دهيم كه اين چراغ ها خاموش شوند.
** شناسائي بازمانده حصير بافي و كوب بافي
معاون ميراث فرهنگي مازندران از شناسايي آخرين بازمانده هنر حصير بافي با ' واش ' در عباس آباد بهشهر و كوب بافي در سيد محله كياكلا و زيار محله جويبار خبر داد و افزود : شناسائي اين هنرمندان نتيجه طرح دوره گردي كارشناسان ما بوده است .
واش نوعي علف خودرو در تالاب ها و آببندان هاي مازندران است كه در سال هاي نه چندان دور از آنها براي بافت حصير و كوب استفاده مي شد.
حصير و كوب با توجه به شرايط آب و هوائي مرطوب مازندران و بالا بودن رطوبت زمين ، بهترين فرش سازگار با محيط زيست براي كشاورزان و دامداران بود كه علاوه بر استفاده در زمين هاي كشاورزي و دامداري براي نشستن و خوابيدن ، در بيشتر خانه هاي روستائي به عنوان فرش روي سكو و ايوان ها استفاده مي شد.
كشاورزان و دامداران مازندراني همچنين از حصير براي درست كردن ديوار و گاهي سقف كومه هاي صحرائي نيز استفاده مي كردند.
** شناسائي 12 هزار هنرمند
معاون صنايع دستي ميراث فرهنگي مازندران تعداد هنرمنداني را كه از اين اداره كل كارت شناسايي دريافت كرده اند ، 12 هزار نفر اعلام كرد و گفت كه از اين هنرمندان صنايع دستي هم اكنون هفت هزار نفر در 53 رشته صنايع دستي فعاليت دارند .
ايزدي ابراز اميدواري كرد كه طرح دوره گردي براي يافتن بازماندگان هنرهاي بومي مازندران بتواند تعدادي از رشته هاي فراموش شده را احياء كند.
ايزدي گفت كه از 53 رشته صنايع دستي فعال در مازندران 23 رشته بومي هستند كه بر اساس نياز روزمره مردم استان در طول سال ها شكل گرفتند و مواد اوليه اين رشته ها هم بومي است.
معاون صنايع دستي مازندران از تمامي هم استاني ها خواست تا چنانچه هنرمند بازمانده و يا رشته صنايع دستي در حال فراموشي را در هر منطقه اي سراغ دارند ، به اين اداره كل اطلاع دهند .
خبرنگار : فاطمه قنبري قاديكلايي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
2096/1654