بيش از 57 درصد از آلودگي هواي پايتخت مربوط به كاميون و خودروهاي جمعي است. براين اساس همزمان با فصل سرد و بروز پديده وارونگي، شلكن و سفتكن در بحث آلودگي هواي پايتخت بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
نداشتن معاينه فني و بيتوجهي به نصب فيلتر دوده با وجود مصوبه قانوني سبب شده است تا همچنان خودروهاي سنگين با دور دور كردن در شهر دود به خورد شهروندان بدهند.
آلودگي هوا بخصوص هواي پايتخت مشكل امروز و فردا نيست. بهرغم وجود مصوبه هواي پاك، آلودگي و آلايندگي سبب مرگ تدريجي شهروندان و تحميل هزينههاي پنهان و آشكار به جامعه شده است.
در سالهاي گذشته بر اساس مطالعات انجام شده، نقش عمده منابع متحرك در آلودگي هوا محرز شد.
حدود 80 درصد از آلودگي هوا مربوط به منابع متحرك اعلام شده است و بنابر اولويت كنترل و كاهش آلودگي هوا هم به خودروها به خصوص به خودروهاي سنگين و جمعي بازميگردد.
در اين زمينه مهدي دوزندگان، كارشناس ارشد مكانيك و فعال حوزه محيطزيست گفت: بررسي كيفيت هواي تهران در سالهاي اخير نشان ميدهد ذرات معلق عامل اصلي آلودگي هواي تهران است.
بر اساس گزارشهاي مربوط به سياهه انتشار آلودگي هواي تهران كه توسط شركت كنترل كيفيت هوا منتشر شده در سال 94، سالانه بيش از 8 هزار و 600 تن ذرات معلق در تهران توليد ميشود كه از اين مقدار 6 هزار تن ناشي از منابع متحرك و 2 هزار و 600 تن سهم منابع ثابت آلايندگي است.
وي با اشاره به اينكه ميانگين غلظت ذرات معلق براي سال 95 در تهران سه برابر حد استاندارد بوده است، ميافزايد: غلظت ذرات معلق در هر چهار فصل سال بسيار بيشتر از حد استاندارد آن بوده و اين شاخص در زمستان به دليل پايداري جوي به اوج خود ميرسد.
سهم 57درصدي ديزلها در آلودگي هواي تهران
به گفته دوزندگان از مجموع ذرات معلق توليدي در شهر تهران، 23درصد سهم كاميونها، 4درصد سهم مينيبوسها، 12درصد سهم اتوبوسهاي شركت واحد و 18درصد سهم ساير اتوبوسها است.
از اين رو با توجه به ديزلي بودن ناوگانهاي ياد شده ميتوان نتيجهگيري كرد كه خودروهاي ديزلي عامل مهمي در آلايندگي شهر تهران هستند.
بر اين اساس فيلتر جاذب دوده تنها راهكار واقعي كاهش ذرات معلق خروجي از خودروهاي ديزلي است.
وي با اشاره به تصويب قانون فيلتر دوده از مهرماه سال 95 گفت: اين مصوبه از دو قسمت تشكيل شده كه يك بخش آن براي خودروهاي نو و بخش ديگر براي خودروهاي كاركرده است كه متأسفانه اين مصوبه ارزشمند در اجرا با مشكلات بسياري روبهرو بوده است.
بنابراين راهحل منطقي براي حل چالش خودروهاي ديزلي، جايگزيني ناوگان بسيار فرسوده با خودروهاي مجهز به فيلتر دوده و تجهيز ساير خودروهاي كاركرده به فيلتر دوده است.
روزنامه جوان
تهرام/1735
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵
تهران -روزنامه جوان -شماره5240 - بيش از 57 درصد از آلودگي هواي پايتخت مربوط به كاميون و خودروهاي جمعي است. براين اساس همزمان با فصل سرد و بروز پديده وارونگي، شلكن و سفتكن در بحث آلودگي هواي پايتخت بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.