كابل - ايرنا - رئيس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان در جريان سفرش به آمريكاي شمالي در نشست امنيتي «هاليفاكس» در كشور كانادا اعلام كرد كه خروج زود هنگام نظاميان بين المللي ناتو در سال 2014 از اين كشور باعث دوام حضور گروه طالبان در افغانستان شد.

به گزارش ايرنا، در صفحه اجتماعي عبدالله عبدالله روز دوشنبه به نقل از وي آمده است كه بازي دوگانه پاكستان و حمايت آن كشور از طالبان، فرصت ظهور دوباره آنها را فراهم ساخت.
وي افزوده است كه با پرداختن به موضوع نابود كردن پناهگاههاي امن طالبان در پاكستان مي توان اين گروه را نابود و يا مجبور به پذيرش گفت و گوي صلح با دولت افغانستان كرد.
رئيس اجرايي دولت افغانستان يادآوري كرده است كه درهاي گفت و گو به روي طالبان باز است و هر زمان اين گروه بخواهد وارد گفت و گوهاي صلح شود دولت براي پذيرش آن آماده است و مانعي وجود ندارد.
وي افزود كه آنها مي توانند ديدگاههاي خود را از روش هاي مسالمت‌آميز و در رقابت هاي مشروع سياسي براي مردم افغانستان ارايه نمايند زيرا مردم افغانستان ديدگاه‌هاي افراطي را تردد مي‌ كنند.
عبدالله در پاسخ به اين پرسش ‌كه آمريكا ديگر در پي ملت ‌سازي در افغانستان نيست، گفت: ملت‌سازي و پرداختن به قضاياي داخلي در مرحله كنوني و پس از 16 سال همكاري مشترك ميان ما و جامعه بين‌المللي بيشتر مربوط افغان‌ها و دولت افغانستان مي‌ شود.
وي درباره علت طولاني ‌شدن جنگ در افغانستان گفت كه آمريكا و جامعۀ جهاني بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 براي جنگ با القاعده و طالبان وارد افغانستان شدند٬ ولي بزودي موضوع حمله به عراق مطرح شد و بيشترين امكانات و توجه نيروهاي خارجي به عراق معطوف شد ، قبل از آن كه كار طالبان و القاعده در افغانستان يكسره شده باشد.
رئيس اجرايي به برگزاري انتخابات شفاف در افغانستان تاكيد كرد و گفت دولت وحدت ملي نمي خواهد كه حادثه 2014 يكبار ديگر در انتخابات تكرار شود.
انتخابات 2014 كه با ادعاي تقلب به مشكل خورد با ميانجيگري وزير خارجه وقت آمريكا منجر به تشكيل دولت وحدت ملي گرديد مه درآن عملا قدرت ميان دو رقيب اصلي يعني عبدالله عبدالله و محمد اشرف غني تقسيم شد.
البته امروز «آريانانيوز» يكي از شبكه هاي خبري افغانستان به نقل از رئيس اجرايي افغانستان نوشته است كه وي در سخنراني خود در كانادا گفته يكي از مقامات نظامي روسيه در سفرش به كابل ادعا كرده كه داعش را آمريكا در افغانستان ايجاد و حمايت كرده است .
اين رسانه به نقل از عبدالله ادامه داده است كه به چنين تحليلي حتي فكر نبايد كرد و اين موضوع كه آمريكا در ايجاد داعش نقش داشته باشد سخني نادرست است.
در باره اين بخش از گزارش آريانا نيوز در صفحه اجتماعي و بخش مطبوعاتي دفتر رياست اجرايي دولت افغانستان چيزي منتشر نشده است.
رئيس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان روز چهارشنبه گذشته در رأس يك هيأت بلند پايه عازم آمريكاي شمالي شد و قبل از كانادا در آمريكا با مقامات بلند پايه آن كشور ديدار و درباره شيوه اجراي راهبرد جديد نظامي آمريكا در جنوب آسيا بحث و تبادل نظر كرد.
وي ديروز يكشنبه عازم كانادا شد و قرار است امروز دوشنبه دوباره به نيويورك باز گردد و در مقر سازمان ملل متحد با مقامات اين سازمان ديداركند.
آساق*291*1104 *1663**انتشار دهنده: خسرو حسيني