چابهار- ايرنا- تكميل راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس تحولات بزرگي در اقتصاد سواحل مَكُّران و حوزه جنوب شرق كشور، توسعه حمل و نقل و رونق ترانزيت كالا و تجارت را به همراه دارد.

به گزارش ايرنا، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس يكي از طرح هاي مهم ملي در حال اجرا در استان سيستان وبلوچستان است كه با تكميل و راه اندازي آن تحولات چشمگيري در ارتباطات تجاري كشورهاي مختلف و توسعه و پيشرفت استانهاي جنوب شرق كشور ايجاد مي كند.
اين پروژه مهم و حياتي به طول هزار و 640 كيلومتر كه توسط قرارگاه خاتم الانبيا در حال اجراست و هم اينك حدود 30 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، نقش مهمي در جابجايي كالا از چابهار تنها بندر اقيانوسي كشور به ساير نقاط ايران و كشورهاي همجوار خواهد داشت.
پروژه اتصال خط آهن چابهار- سرخس به شبكه ريلي كشور از سال 1389 آغاز شده ولي به دليل تخصيص نيافتن به موقع اعتبارات از پيشرفت قابل قبولي برخوردار نيست و بايد براي تخصيص اعتبارات موردنياز اين طرح ملي توجه ويژه دولت به آن معطوف شود.
توسعه بندر چابهار و ارتقا ظرفيت تخليه و بارگيري آن تا 8.5 ميليون تن ايجاب مي كند كه خط ريلي چابهار- زاهدان- ميلك- سرخس هرچه سريعتر تكميل شود تا تجار و سرمايه گذاران داخلي و خارجي با شوق و اشتياق بيشتري در سيستان و بلوچستان حضور يابند و با سرمايه گذاري در اين منطقه تحويل بزرگي در صادرات و واردات و چرخه اقتصادي كشور ايجاد كنند.
رهبر معظم انقلاب و دولت تدبير و اميد توجه ويژه اي به توسعه زيرساخت هاي چابهار دارند به طوري كه پروژه هاي راه آهن و توسعه بندر شهيد بهشتي با سرعت در حال انجام است.
هم اينك در اجراي پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - مشهد (سرخس) افزون بر 2 هزار نفر نيروي انساني و 1200 دستگاه ماشين آلات مشغول به كار هستند و علاوه بر اجراي اين طرح در روستاهايي كه راه آهن از آنها عبور مي كند ساخت مدرسه، زيرسازي و بازگشايي راه هاي ارتباطي براي محروميت زدايي مناطق مختلف روستايي در دستوركار است كه موجب رضايتمندي مردم محروم شده است.
اتصال راه آهن چابهار -زاهدان- ميلك سيستان واقع در نقطه صفر مرزي با افغانستان كه از خط آهن زاهدان- سرخس منشعب خواهد شد كشور افغانستان را نيز به شبكه راه آهن ايران و جهان متصل خواهد كرد. هر چند كه افغانستان فاقد راه آهن است اما بازرگانان و تجار اين كشور مي توانند از راه آهن ايران براي جابجايي كالاهاي خود به سراسر دنيا استفاده كنند.
آماده سازي زيرساخت هاي حمل و نقل دريايي، زميني، ريلي و هوايي سرمايه گذاران بخش خصوصي و دولتي كشورهاي مختلف همجوار را بيشتر براي حضور در سيستان و بلوچستان به ويژه بندر و منطقه آژاد چابهار تشويق مي كند.
با افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس كوتاه‌ ترين راه ريلي از شمال به جنوب ايجاد خواهد شد كه اين خود باعث توسعه شرق كشور و استان محروم سيستان وبلوچستان مي‌ شود.
راه‌آهن چابهار- زاهدان بندر چابهار را به خط ريلي شمال به جنوب متصل كرده و اين منطقه را به شاهراه واقعي ريلي دنيا مبدل مي كند و سبب توسعه جنوب شرق كشور و گسترش مبادلات تجاري، اقتصادي و فعاليت‌هاي تنها بندر اقيانوسي ايران مي‌ شود و در نهايت اين بندر راهبردي و مهم را به درياچه خزر و نقاط گوناگون دنيا وصل مي ‌كند.
توسعه خطوط ريلي كشور و تبديل استان سيستان و بلوچستان به حلقه وصل ايران با كشورهاي منطقه به ويژه افغانستان و آسياي ميانه يكي از دستاوردهاي ماندگار دولت تدبير و اميد خواهد بود و آينده روشني را براي اين استان رقم خواهد زد.

معاون استاندار سيستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه چابهار روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: تاكنون حدود چهار هزار ميليارد ريال در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس مشهد هزينه شده است و براي تكميل آن بيش از 42 هزار ميليارد ريال ديگر نياز است.
ايوب درويشي افزود: در مسير چابهار - زاهدان 29 ايستگاه، 35 تونل و 123 دستگاه پل به طول 11 هزار و 500 متر ايجاد مي شود.
وي مشكلات مالي را از عمده ترين موانع پيشرفت پروژه راه آهن عنوان كرد و گفت: براي آزادسازي اراضي در طول مسير، جابجايي تاسيسات و پرداخت حقوق كارگران نياز به پول نقد است.
وي بيان كرد: براساس اعلام قرارگاه خاتم الانبياء به عنوان مجري اين پروژه چنانچه اعتبار لازم به موقع تخصيص پيدا كند تا پايان سال 1398 راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس مشهد تكميل و بهره برداري مي شود.
وي گفت: توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل براي رونق اقتصادي از اولويت هاي دولت است كه تلاش هاي زيادي را در اين زمينه انجام داده است.
فرماندار چابهار اظهار اميدواري كرد در سال آينده (1397) بخشي از مسير راه آهن چابهار- ايرانشهر آماده ريل گذاري شود.
به گزارش ايرنا راه آهن چابهار-زاهدان-مشهد كه از ورودي شرقي بندر شهيد بهشتي چابهار آغاز شده و به خط آهن بافق - مشهد متصل خواهد شد، يك هزار و ۳۸۰ كيلومتر طول دارد كه در مسير چابهار- ايرانشهر و زاهدان با ۳۰ ايستگاه، احداث خواهد شد.
براي ساخت اين خط آهن 2 هزار ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده كه هم اينك عمليات ساخت مرحله نخست اين مسير در حد فاصل چابهار تا ايرانشهر در چهار قطعه و به طول ۳۰۰ كيلومتر در حال اجراست.
عمليات ساخت اين پروژه ملي از سال ۸۹ آغاز شده بود اما به دليل نبود منبع مالي مدتي به تعطيلي كشيده شد تا اينكه دولت تدبير و اميد قرارداد ساخت آن را در سال ۹۲ با قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا امضا كرد.
3043**6081 خبرنگار: رستم كريمي نژاد ** انتشار دهنده: حيدر سراياني