گنبدكاووس - ايرنا - عضو سازمان نظام روان شناسي جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه 90 درصد كودكان كار مورد آزار قرار مي گيرند ، گفت: كودك آزاري به چهار شيوه جسمي، جنسي ، كلامي و عاطفي ( رابطه اي ) انجام مي شود.

به گزارش ايرنا، ابولفضل خان بيكي روز سه شنبه در همايش روز جهاني پيشگيري از سوء رفتار با كودكان ( كودك آزاري ) در گاليكش در شرق استان گلستان افزود: براي پيشگيري از كودك آزاري، نياز شديد به آموزش والدين و مربياني وجود دارد كه با اين قشر ضعيف از جامعه سر و كار دارند.
وي خاطرنشان كرد: متاسفانه به امر آموزش در اين خصوص اهميت خاصي داده نمي شود.
خان بيگي يادآور شد: آموزش كودكان از جمله آموزش تربيت جنسي بايد از 3 سالگي آغاز شود تا كودكان از آسيب هاي جدي در امان بمانند.
در اين همايش كه فرماندار، بخشدار تعدادي از مسئولين محلي و تعداد اندكي از والدين حصور داشتند، مشاور و قائم مقام مديركل بهزيستي استان گلستان نيز با تشريح شيوه هاي بازدارنده كودك آزاري، گفت: سوء رفتار با كودكان چه از روي آگاهي و يا ندانسته باشد بيشترين آسيب را در كوتاه و يا درازمدت متوجه فرزندان مي كند.
سيدامير فندرسكي متذكرشد: فرزندان كار آمد و سالم هم از خانواده هاي سالم و برنامه ريز به جامعه تحويل مي شوند .
وي خاطر نشان كرد: تحقير كودكان در خانه، نسبت بد به افراد دادن و حتي صدا كردن با القاب بد اشخاص در انظار كودكان و ساير رفتارهاي ناشايست ولو كم اهميت، باعث كودك آزاري مي شود.
به گزارش ايرنا، ۱۹ نوامبر برابر با ۲۸ آبان، روز جهاني پيشگيري از كودك آزاري و منع خشونت با كودكان نامگذاري شده است.
كودك آزاري پديده­اي جهاني است كه به دلايل گوناگون رو به گسترش است و بنا بر آمار سازمان جهاني بهداشت جهاني هر سال بيش از ۴۰ ميليون كودك در جهان مورد انواع آزارها قرار مي­گيرند.
كودك آزاري رفتاري است كه از طرف بزرگسالان (والدين، سرپرستان، معلمان و افراد ديگر) نسبت به كودكان انجام مي شود و به سلامت جسمي و رواني آنان آسيب مي رساند و در انواع گوناگون، جسمي، عاطفي يا رواني، غفلت، سوء استفاده و اشكال آن (جنسي و بهره­كشي اقتصادي) صورت مي گيرد؛ انواع كودك آزاري با تفاوت هايي كه دارند، تاثيرات زيانبار مشتركي بر جاي مي گذارند.
7481/1860
خبرنگار: يحيي فارسياني ** انتشار دهنده: تاج محمد شيري