اردبيل - ايرنا - مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري اردبيل گفت: در بسياري از موارد كتاب نخواندن به افزايش خشونت در جامعه منجر شده در حالي كه كتاب خواندن خشونت را كاهش مي دهد.

شفيع شفيعي روز چهارشنبه در آئين تكريم مقام كتابدار و تجليل از فعالان عرصه كتاب و كتابخواني استان اردبيل افزود: متاسانه استان اردبيل در زمينه خشونت در رتبه هاي اول كشور قرار دارد كه در كنار بسياري ديگر از عوامل كم بودن مطالعه نيز در اين امر تاثير گذار بوده است.
وي با بيان اينكه توسعه به معني تعالي انسان ها است، اظهار كرد: تعالي انسان با دانايي و ارتقاي دانش اتفاق مي افتد كه راه رسيدن به دانايي نيز كتاب خواندن است.
شفيعي با اشاره به افزايش طلاق در اردبيل، دليل اين اتفاق را نبود مهارت گفت وگو بين زوجين دانست و افزود: برغم گنجينه هاي ادبي در استان ، مردم ما شعر يا رمان نمي خوانند تا از بار خشونت كاسته شود.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي كتابخانه هاي عمومي استان اردبيل ، مديركل كتابخانه هاي عمومي استان اردبيل نيز در اين آئين گفت: با افتتاح 13 باب كتابخانه در 2 سال اخير تعداد كتابخانه هاي عمومي استان به 73 باب رسيده و 2 باب ديگر نيز در موران گرمي و فخرآباد مشگين شهر به زودي به بهره برداري مي رسد.
وي با اشاره به عضويت پنج درصد از جمعيت باسواد استان در كتابخانه هاي عمومي، افزود: سالانه يك ميليون و 800 هزار نفر مراجعه به كتابخانه هاي عمومي استان صورت مي گيرد طوري كه در 6 ماه اول سال جاري 261 هزار عنوان كتاب از كتابخانه هاي عمومي استان به امانت گرفته شده است.
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان اردبيل از افزايش 60 درصدي برنامه هاي فرهنگي اين كنابخانه ها در يك سال گذشته خبر داد و افزود: 9 هزار و 600 ساعت برنامه كتابخوان و جمع خواني در استان برگزار شده است.
وي با بيان اينكه كتابداران از هر تلاشي براي ارتقاي سطح سرانه مطالعه و ترويج فرهنگ كتابخواني استقبال مي كنند، گفت: در مراسم ملي گراميداشت 24 آبان روز كتاب ، كتابخواني و كتابدار در تهران، سه تن از كتابداران استان (سجاد فداكار ، معصومه خورشيد و حبيبه آقايي) انتخاب و از سوي وزير ارشاد و دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور تجليل شدند.
او اظهاراميدواري كرد كه با تلاش و برنامه ريزي مناسب، ارتباط بين اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان با ناشران، كتابفروشي ها و كافه كتابها افزايش يابد و كتاب بر شبكه هاي اجتماعي پيشي بگيرد.
در پايان اين مراسم، از كتابداران نمونه، كتابخوان هاي برتر، خبرنگاران فعال و نويسنده منتخب استان در حوزه ترويج فرهنگ كتابخواني تجليل شد.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016