آنكارا- ایرنا- علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: ایران، پاكستان و تركیه ظرفیت بالایی برای حل مشكلات منطقه از طریق گفت و گو و راه حال های سیاسی دارند.

به گزارش ایرنا، لاریجانی روز چهارشنبه در دیدار با سناتور 'مشاهد حسین' رییس كمیته امنیت ملی و دفاعی مجلس سنای پاكستان تشكیل پارلمان آسیایی را لازمه برقراری دموكراسی در كشورهای آسیایی دانست و افزود: اگر كشورها به سمت دموكراتیك شدن پیش بروند، می توان اتحادیه پارلمان آسیایی را تشكیل داد.
وی در این دیدار كه در حاشیه دهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی در استانبول برگزار شد، بیان كرد: بسیار خرسندیم كه روابط ایران و پاكستان در سطح پارلمانی گسترده و نزدیك است و این موضوع برای رایزنی های آتی می تواند بسیار مهم باشد.
وی با اشاره به نقش مهم پاكستان در حل بحران های منطقه اظهار كرد: امروز كشورهایی همچون یمن مشكلات اساسی دارند لذا باید كمك كنیم تا مسائل از طریق راه حل سیاسی برطرف شود چرا كه با ادامه تنش و درگیری، در نهایت تمام مشكلات ایجاد شده در منطقه به نفع اسرائیل خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با بیان اینكه رژیم صهیونیستی قصد دارد بحران سیاسی را در منطقه ایجاد كرده و به بحران های موجود دامن بزند، بیان كرد: باید با كشورهای منطقه گفت و گو كنیم و نگذاریم كشورها آلت دست آمریكا شوند و تصمیمات آنها به نفع اسرائیل و آمریكا تمام شود و از این رو باید از وزن ایران، پاكستان و تركیه در حل شرایط منطقه استفاده كرد.
رییس كمیته امنیت ملی و دفاعی مجلس سنای پاكستان نیز در این دیدار گفت: آمریكایی ها در رسیدن به هدف های خود در ایران با شكست مواجه شده اند.
سناتور مشاهد حسین با اشاره به روابط پارلمانی خوب دو كشور ایران و پاكستانی گفت: اخیرا مقامات نظامی و اطلاعاتی دو كشور دیدارهایی داشته اند كه بسیار مفید است.
وی همچنین با بیان تضعیف آمریكا در منطقه اظهار كرد: آمریكا به صورت مرتب می خواهد برای كشورهای منطقه مشكل آفرینی كند اما نمی تواند چرا كه ایران كشوری قوی است و كشورهای منطقه می دانند كه آمریكا نمی تواند اقدام مهمی در این زمینه انجام دهد.
رییس كمیته امنیت ملی و دفاعی مجلس سنای پاكستان اضافه كرد: باید تلاش كنیم تا روابط ایران و پاكستان و تركیه بیش از پیش تقویت شود.
به گزارش ایرنا، دكتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی كه صبح سه شنبه به منظور شركت و سخنرانی در دهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی وارد استانبول شد، پیش از افتتاح این نشست، با اسماعیل قهرمان رییس مجلس ملی كشور تركیه به صورت دو جانبه دیدار و مذاكره كرد.
وی امروز در جریان سفر سه روزه خود به تركیه، علاوه بر سخنرانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در جلسه مجمع عمومی مجالس آسیایی، دیدارهایی نیز با روسای مجلس و هیات های پارلمانی كشورهای شركت كننده انجام خواهد داد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری