تهران- ايرنا- اولين گوساله نژاد جرزي حاصل به كارگيري فناوري 'توليد آزمايشگاهي جنين منجمد گاو با جنسيت دلخواه (ماده) و با استفاده از روش Ovum pick up' با نام 'گندم' در 22 آبان ماه 1396 به همت محققان و پژوهشگران پژوهشگاه فناوري هاي نوين علوم زيستي جهاددانشگاهي متولد شد.

به گزارش ايرنا از پژوهشگاه فناوري هاي نوين علوم زيستي جهاددانشگاهي_ابن سينا، به دنبال خريد تعدادي گوساله ممتاز نژاد جرزي در زمستان سال گذشته، استحصال تخمك به روش Ovum pick up و توليد آزمايشگاهي جنين با استفاده از اسپرم هاي ماده زاي ممتاز از نژاد مورد نظر در مزرعه تحقيقاتي پژوهشگاه ابن سينا انجام شد.
پژوهشگاه ابن سينا با برخورداري از متخصصين مجربي كه به عنوان، بنيان گذار توليد آزمايشگاهي جنين در حيوانات مزرعه اي از حدود 17 سال پيش فعاليت خود را آغاز نموده است، در سال هاي اخير فاز تجاري سازي پروژه را با هدف ارتقاي شاخص هاي اصلاح نژادي در جمعيت گاوهاي كشور با استفاده از آخرين دستاوردهاي بيوتكنولوژيك توليد مثل دامي جهان آغاز كرده است.
همچنين، فنآوري توليد آزمايشگاهي جنين با جنسيت دلخواه از گاوهاي ممتاز و تهيه بانك جنيني، به عنوان يك نياز اساسي و نوين در متحول نمودن برنامه هاي اصلاح نژادي دام كشور، از طريق كوچك و يكدست نمودن گله هاي برخوردار از دام هاي ممتاز به لحاظ ژنتيكي، مديريت هدفمند جمعيت گله و افزايش سودآوري گله از طريق بهينه سازي بازده توليد، راهگشاي مشكلات پيش روي دامداران جهت توليد اقتصادي و كم هزينه تر محصولات لبني و گوشت محسوب مي شود.
تسريع در حذف دام هاي كم بهره و جايگزيني آنها از طريق انتقال جنين هاي ژنوميك شده با جنسيت دلخواه به گاوهاي گيرنده، و گسترش ژنوم برتر با استفاده از فناوري هاي ياد شده، جايگاه ارزشمند اين فناوري بومي سازي شده را بيش از پيش نمايان مي سازد.
در حال حاضر فاز مقدماتي اين پروژه با موفقيت سپري شده و محصول آن(جنين منجمد با جنسيت دلخواه) مجوزها و تأييديه هاي لازم جهت ورود به بازار را كسب كرده است. فاز توسعه پروژه جهت نگهداري تعداد بيشتري گاو ممتاز در حال اجرا است، تا در آينده نزديك بهره برداري حداكثري از سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در اين زمينه صورت گيرد.
علمي(1) 1201
دريافت كننده: عبدالكريم جبارپور