مشهد- ایرنا- در دنیای الكترونیك امروزی كه وبگردی به عادت بیشتر مردم به ویژه جوانان تبدیل شده، روزی به نام كتابگردی برای ترغیب مردم به حضور در كتابفروشی ها، تلنگری نسبت به اهمیت كتابخوانی است.

امسال به دلیل همزمانی آخرین پنجشنبه هفته كتاب (20 تا 26 آبان) با ایام سوگواری دهه آخر ماه صفر، پویش كتابگردی به روز پنجشنبه دوم آذر ماه موكول شد و مسئولان فرهنگی، هنرمندان، نویسندگان و مردم در این روز در كتابفروشی ها حضور پیدا كردند.
هدف كلی این پویش توجه دادن مردم به كتابخوانی و كمك به اقتصاد كتابفروشی هاست اما می توان این پویش را به نوعی توجه دادن افراد به اختصاص بخشی از وقت خود به حضور در كتابفروشی ها به جای وبگردی، چت و جستجوی مداوم در فضای مجازی دانست.
مدیر كل نهاد كتابخانه های عمومی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هر كاری كه مردم را حتی به اندازه یك روز یا چند ساعت به كتاب و كتابخوانی مشغول كند، در ترویج این فرهنگ موثر است لذا پویش كتاب گردی اقدام مثمرثمر در این زمینه است.
حسین اكبری افزود: راه اندازی پویش كتاب گردی برای اینكه مردم در یك روز به مطالعه كتاب توجه كنند، اقدام ارزشمندی است كه مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است.
وی اظهار كرد: هرچند حضور مسئولان و فرهنگیان در پویش كتاب گردی به صورت نمادین انجام شد اما هدف كلی استقبال مردم از كتاب و كتابخوانی بود.
وی گفت: در پویش كتاب گردی مسئولیت رسانه ها از دیگر مسئولان و ارگان های فرهنگی بیشتر است و می تواند به مردم كمك كند تا حضور بیشتری در كتابفروشی ها و كتابخانه ها به ویژه در اوقات فراغت خود داشته باشند.
اكبری افزود: فضای مجازی یا وب گردی به هیچ وجه مزاحم حوزه كتابخوانی و تولید كتاب نیست بطوریكه در كشور های پیشرفته مرز بین وب گردی و كتاب گردی جداست و مردم آن كشورها به ارزش و اهمیت كتاب پی برده و به هیچ وجه وب گردی را جایگزین كتاب گردی نكرده اند.
وی اظهار كرد: در كشورهایی كه توسعه فناوری اطلاعات و الكترونیك آنها از ایران بیشتر بوده، سرانه مطالعه نیز از كشور ما بیشتر است و نشان می دهد كه به هیچ وجه مطالعه در فضای مجازی و توسعه ابزارهای الكترونیكی، مزاحمتی برای كتاب و كتابخوانی ندارد.
وی گفت: كسانی كه مدعی هستند وب گردی و مطالعه در فضای مجازی می تواند جایگزین كتاب شود، یا به نوعی دچار غفلت شده اند یا كتاب نخواندن خود را توجیه می كنند.
اكبری ادامه داد: كتابخوانی به نوعی یك رفتار اجتماعی است كه برای نهادینه شدن آن باید تبلیغ شود، در این زمینه نهادهای آموزشی بویژه آموزش و پرورش باید پیشتاز باشند و دانش آموزان را در انجام تكالیف مدرسه ای و آموزشی با كتابخانه ها آشنا كنند.
وی افزود: خانواده ها و نهادهای آموزشی باید تلاش كنند حضور در كتابفروشی و كتابخانه به یك رفتار اجتماعی پسندیده تبدیل شود.
وی اظهار كرد: رسانه ها می توانند با ابزار تبلیغاتی مختلف به بهترین نحو و به صورت مستمر حضور در كتابفروشی ها و كتابخانه ها را بین مردم بویژه جوانان ترویج دهند و در این زمینه بیشترین اثرگذاری را در جامعه داشته باشند.
رئیس اتحادیه ناشران خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: كتابفروشی ها شریان های فكری جامعه هستند و اگر كم رونق شوند، مردم در درازمدت این شریان حیاتی را از دست می دهند و اثرات سوء آن دامنگیر جامعه خواهد شد.
مهدی نصیرزاده افزود: راه اندازی پویش كتاب گردی، حركتی در جهت رونق بخشیدن به كتابفروشی ها و تلنگری به مردم است كه كتاب باید در سبد اقتصادی خانوار جایی داشته باشد.
وی اظهار كرد: توسعه فناوری و ابزارهای الكترونیكی به هیچ وجه نقش كتاب را در مطالعه كمرنگ نكرده است و هنوز در پیشرفته ترین كشورها، كتاب ابزاری ارزشمند برای مطالعه عمیق و كسب سواد به شمار می رود و وجود كتابفروشی ها یا ویترینی از كتابهای متنوع در این كشورها نشانه ارزشمند بودن جایگاه كتاب در جامعه است.
وی گفت: چاپ دیجیتال در كشور جایگزین چاپ پرتیراژ كتابها شده كه روش منطقی برای كاهش استفاده از كاغذ است تا انبارهای مملو از كتاب بوجود نیاید و كتابها با موضوعات مورد نیاز جامعه در اختیار مردم قرار گیرد.
نصیرزاده افزود: وب گردی و مطالعه مداوم در فضای مجازی نمی تواند مطالعه عمیق به شمار رود زیرا مطالعه در فضای مجازی بیشتر موجب كسب اطلاعات كوتاه و فشرده از یك موضوع یا خبر می شود و گسترش وب گردی و مطالعه در فضای الكترونیكی باعث می گردد اطلاعات مردم در سطح بماند و عمق پیدا نكند.
وی اظهار كرد: مطالعه كتاب باعث وادار كردن فرد به اندیشیدن می شود و اطلاعات عمقی و كلی از یك موضوع را در اختیار خواننده قرار می دهد و این مزیتی است كه فضای مجازی و وب گردی از آن برخوردار نیست.
وی پیشنهاد كرد پویش كتاب گردی به پویش هفتگی كتاب گردی تبدیل شود و فقط اختصاص به هفته كتاب نداشته باشد تا خانواده ها علاقه مند به حضور در كتابفروشی ها شوند و بخشی از وقت خود در هفته را در این مكان ها بگذرانند.
رئیس اتحادیه ناشران خراسان رضوی گفت: صنف كتابفروشی در استان خراسان رضوی متناسب با سایر صنوف رشد نداشته و چرخ اقتصادی كتابفروشی ها به خوبی نمی چرخد و اگر افرادی نیز هنوز به كتابفروشی اشتغال دارند، بیشتر به خاطر عشق به كتاب به این كار مبادرت می ورزند.
وی افزود: استمرار پویش كتاب گردی به رونق كتابفروشی ها و بالندگی اجتماعی و فرهنگی جامعه كمك می كند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پویش كتاب گردی و توجه دادن مردم به كتابفروشی ها از طریق حضور مسئولان در این صنوف، حركتی ارزشمند است كه اثرات بسیار داشته است.
محمد كاظم دبیری افزود: پویش كتاب گردی باعث می شود از یك سو مولفان و ناشران به زیباسازی و غنی سازی كتابفروشی ها توجه كنند و از سوی دیگر فروشگاه ها و پاتوق های معروف كتاب در شهر به مردم معرفی شوند.
وی اظهار كرد: در پویش كتاب گردی امسال، حضور مردم در كتابفروشی های مشهد بسیار چشمگیر بود به گونه ای كه كتابفروشی ها، با تعداد بسیار خریداران و بازدیدكنندگان مواجه شدند.
وی گفت: بازار كتاب گلستان، پاتوق كتاب بوستان ملت، پردیس كتاب، فروشگاه های 'به نشر'، فروشگاه جهاد دانشگاهی، كتابفروشی ضریح آفتاب، شهر كتاب، فروشگاه كتاب امام راحل، پاتوق كتاب چهار راه شهدا، گنجینه كتاب، پاساژ مهتاب از فروشگاه های معروف و بزرگ مشهد بودند كه در پویش كتاب گردی بیش از گذشته مورد استقبال مردم قرار گرفتند.
دبیری ادامه داد: 120 كتابفروشی در مشهد فعال است و از 400 ناشر كتاب در این شهر هم 100 ناشر فعالیت دارند.
وی افزود: وب گردی را به هیچ وجه نمی توان جایگزین كتاب خوانی یا به نوعی كتاب گردی كرد زیرا وب گردی برای تحقیقات دانشگاهی و موردی است اما كتاب گردی بیشتر به ارتقای دانایی و اطلاعات افراد كمك می كند.
وی اظهار كرد: هر چه خانواده ها بیشتر درگیر كتاب شوند، مهارتهای زندگی آنان ارتقا پیدا می كند و آسیب های اجتماعی كاهش می یابد.
هم اكنون در استان خراسان رضوی 200 كتابخانه عمومی نهادی و مشاركتی وجود دارد كه از این تعداد 110 كتابخانه نهادی هستند و بقیه به صورت مشاركتی با جلب مشاركت اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد شده اند.
گزارشگر: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053