وین - ایرنا - 'رضا نجفی' سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه تاكید كرد كه برنامه هسته ای نظامی رژیم صهیونیستی منبع نگرانی اصلی ملتهای منطقه و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه نمایندگی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ، روز جمعه در جریان برگزاری نشست ماه نوامبر شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی موضوع برنامه هسته ای نظامی و سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی در چارچوب موضوع توانمندی هسته ای این رژیم مطرح و مورد بحث قرار گرفت.
نماینده جمهوری اسلامی ایران در سخنانی در این نشست با یادآوری محكومیت شدید و مكرر برنامه سلاح های هسته ای این رژیم از سوی كشورهای عضو جنبش عدم متعهد، فعالیتهای هسته ای نظامی رژیم صهیونیستی را منبع نگرانی اصلی ملتهای منطقه و جامعه بین المللی دانست و خواستار توجه دقیق و رسیدگی جدی به این موضوع از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی گردید.
نماینده كشورمان در ادامه با یادآوری درخواست های مكرر جامعه بین المللی و قطعنامه های آژانس و كنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته ای برای پیوستن فوری این رژیم به پیمان 'ان پی تی' و قرار گرفتن كلیه تاسیسات هسته ای آن تحت نظارت كامل پادمانهای آژانس ، افزود: متاسفانه رژیم صهیونیستی طی سالهای گذشته با نادیده گرفتن درخواست مشروع جامعه بین المللی و با حمایت كوركورانه برخی كشورها با نقض آشكار همه قوانین و مقررات بین المللی به پبشبرد برنامه هسته ای نظامی خود ادامه است.
نجفی همچنین ضمن انتقاد شدید از سیاسی كاری و رفتار دوگانه غرب در این زمینه ، خواستار منع كامل هرگونه همكاری و انتقال مواد و تجهیزات هسته ای به این رژیم گردید و نسبت به تاثیرات منفی برنامه هسته ای نامشروع این رژیم بر امنیت منطقه و اعتبار معاهده عدم اشاعه هسته ای هشدار داد.
وی همچنین گفت دسترسی آزادانه دانشمندان هسته ای رژیم اسرائیل به تاسیسات هسته ای برخی كشورهای دارنده سلاح های هسته ای در حالی صورت می گیرد كه دانشمندان هسته ای كشورهای عضو 'ان پی تی' از سوی تروریست های اجیر شده رژیم صهیونیستی در خاورمیانه ترور شده اند.

** محكومیت حمایت غرب از برنامه هسته ای رژیم صهیونیستی از سوی كشورهای عربی
نماینده عراق نیز به نمایندگی از گروه كشورهای عربی در این نشست در بیانیه ای ضمن محكوم كردن حمایت غرب از توانمندی های هسته ای رژیم صهیونیستی و به شكست كشاندن كنفرانس 2015 ان پی تی، خواستار الحاق بی قید و شرط اسراییل به معاهده عدم اشاعه و قرار گرفتن كلیه تاسیسات هسته ای این رژیم تحت پادمانهای آژانس شد و تاكید كرد كه تا تحقق این امر ، موضوع توانمندیهای هسته ای اسراییل كه تهدیدی برای منطقه و جهان است باید در دستوركار آژانس باقی بماند.
به گزارش ایرنا، نشست فصلی شورای حكام آژانس صبح پنجشنبه پشت درهای بسته و با سخنرانی «یوكیا آمانو» مدیركل آژانس آغاز شد. آمانو در آغاز نشست فصلی شورای حكام آژانس با بیان اینكه تعهدات مرتبط با هسته ای ایران تحت برجام در حال اجرا هستند ، تاكید كرد: آژانس تا امروز به تمام مكان های مورد نیاز برای بازدید ، دسترسی داشته است.
رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نیز در جلسه روز پنجشنبه شورای حكام آژانس گفت: برجام مسیری یك طرفه نیست و ادامه اجرای تعهدات ایران منوط به اجرای كامل تعهدات سایر طرفها است و آمریكا باید به تعهدات خود پایبند باشد.
اروپام**1078**3404** خبرنگار: بابك جعفری**انتشار: محسن اسماعیلی