تهران - ایرنا - جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله آمادگی ازبكستان برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی ایران، تلاش ایران برای حفظ مشتریان آسیایی نفت خود، نشست 3 ساعته برای تمدید توافق كاهش تولید نفت در دستور كار اوپك، پوتین سزار انرژی جهان و روسیه و لیبی آماده حمایت از تمدید توافق كاهش تولید نفت بوده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری آذرنیوز به نقل از شركت ملی پتروشیمی ایران از آمادگی ازبكستان برای خرید سهام شركت های پتروشیمی ایران در اطراف خلیج فارس خبر داده است.
به گفته این پایگاه خبری، ازبكستان از نظر منابع گاز طبیعی یك كشور غنی است، اما این كشور آماده سرمایه گذاری در (پروژه های پتروشیمی) مناطقی است كه فراوانی گاز و دسترسی به آبهای بین المللی وجود داشته باشد.

* ایران می كوشد مشتریان آسیایی نفت خود را حفظ كند
رویترز گزارش كرد، به گفته سه منبع آگاه كه نخواستند نامشان فاش شود، شركت ملی نفت ایران قیمت نفت خام خود را در ماه دسامبر (آذر - دی) برای مشتریان آسیایی در مقایسه با نفت خام عربستان به پایین ترین رقم در چند سال گذشته رسانده است.
منابع تجاری گفتند، شركت ملی نفت ایران نخستین بار قیمت رسمی نفت خام سنگین خود را برای ماه اكتبر (مهر - آبان) در مقابل نفت عرب لایت عربستان كاهش داد و این كاهش را برای محموله های ماه دسامبر نیز دوباره تكرار كرد.
این كاهش قیمت ها برای ماه اكتبر موجب شد تا خریداران ژاپنی و هندی، خرید خود از ایران را افزایش دهند و انتظار می رود این حجم بالای خرید را در ماه های بعد نیز ادامه دهند.

* مازاد عرضه در بازار جهانی گاز وجود ندارد
رویترز به نقل از سید محمد حسین عادلی دبیركل مجمع كشورهای صادر كننده گاز اعلام كرد كه این مجمع هیچ مازاد عرضه ای در بازار جهانی گاز نمی بیند.
عادلی گفت: اگر میزان تولید را با میزان مصرف مقایسه كنید، می بینید كه تولید بالاتر از میزان مصرف نیست. انتظار می رود میزان مصرف گاز در سال جاری میلادی 2 درصد افزایش یابد كه به طور عمده، ناشی از رشد تقاضا در اروپا و آسیا خواهد بود؛ در بازار انرژی رقابت بسیار مهم است، زیرا اگر رقابت پایین باشد، بازار قادر به نخواهد بود عملكرد مطلوبی داشته باشد
در نشست مجمع كشورهای صادر كننده گاز با حضور كشورهای ایران، قطر، روسیه و ونزوئلا در بولیوی، شیوه های قیمت گذاری مورد بحث قرار گرفت.

* نشست 3 ساعته برای تمدید توافق كاهش تولید در دستور كار اوپك قرار گرفت
به گزارش رویترز، پیش نویس تهیه شده برای نشست 30 نوامبر (9 آذر) سازمان كشورهای صادر كننده نفت (اوپك)، در وین نشان می دهد كه مدت این نشست 3 ساعت خواهد بود، كه وزیران نفت و انرژی كشورها در مورد تمدید یا عدم تمدید توافق كاهش تولید تصمیم گیری می كنند.
در نظر گرفتن این مدت زمان كوتاه برای جلسه نشان می دهد كه اوپك برای تصمیم گیری در این زمینه چالش چندانی پیش رو نخواهد داشت.
یك نشست پشت درهای بسته برای وزیران عضو اوپك و دبیركل برای ساعت 12 ظهر به وقت وین پیش بینی شده است. سپس برای ساعت 3 عصر نشستی میان اوپك و تولید كنندگان غیر عضو پیش بینی شده است.

* تمدید توافق اوپك قیمت نفت را بالا نمی برد
بلومبرگ نوشت: بیل باروك، رئیس مؤسسه بلولاین فیوچرز، با پیش‌بینی تمدید توافق جهانی كاهش تولید نفت، اعلام كرد: نباید انتظار داشت این موضوع سبب جهش قیمت نفت شود.
وی در واكنش به برخی پیش بینی ها درباره خودداری روسیه از همراهی با توافق جهانی كاهش تولید نفت، گفت: روسیه اكنون تنها در پی قدرت نمایی است و آنها می‌خواهند نشان دهند درباره اقدامی كه می‌خواهند انجام دهند، قدرت تصمیم‌گیری دارند؛ آنها سرانجام با سازمان كشورهای صادر كننده نفت (اوپك)، همكاری خواهند كرد؛ به باور من هیچ شكی نیست كه این توافق محقق می‌شود اما گمان نمی‌كنم تمدید برنامه سبب افزایش ناگهانی قیمت شود.

* پوتین سزار انرژی جهان شده است
به گزارش بلومبرگ، وزیر نفت عربستان بیش از نیم قرن با بر زبان آوردن چند كلمه قادر بود بازار نفت را تكان دهد، اما اكنون این نقش به روسیه و شخص ولادیمیر پوتین رسیده است.
از زمان توافق تولید كنندگان غیر عضو سازمان كشورهای صادر كننده نفت (اوپك)، به رهبری روسیه با اوپك برای همراهی در زمینه كاهش تولید كه سال گذشته اتفاق افتاد، پوتین به عنوان تاثیرگذارترین بازیگر در میان این گروه از تولید كنندگان ظهور كرده است.
هلیما كرافت، تحلیلگر موسسه آر بی سی كپیتال ماركتس در نیویورك در این باره گفت : پوتین اكنون سزار انرژی جهان و پادشاه اوپك شده است.

* روسیه آماده حمایت از تمدید توافق كاهش تولید نفت است
به گزارش رویترز، روسیه كمتر از یك هفته پیش از نشست سازمان كشورهای صادر كننده نفت (اوپك) و غیراوپك آمادگی خود را برای حمایت از ادامه توافق كاهش تولید نفت اعلام كرد، گرچه این كشور هنوز در مورد مدت زمان تمدید اظهار نظری نكرده است.
الكساندر نواك، وزیر انرژی روسیه گفت: 50 درصد از مازاد عرضه جهانی نفت كاهش یافته و قیمت این كالا به تعادل رسیده است گرچه هنوز به نقطه هدف نرسیده ایم پس همگی از تمدید توافق استقبال می كنیم تا به طور كامل به اهداف مورد نظر دست یابیم.

* لیبی: اوپك توافق كاهش تولید را تمدید می كند
به گزارش رویترز، محمد طاهر سیاله، وزیر امور خارجه لیبی معتقد است كه اعضای سازمان كشورهای صادر كننده نفت (اوپك)، به منظور كنترل مازاد عرضه نفت، در نشست 30 نوامبر درباره تمدید توافق اوپك تصمیم گیری می كنند و این كشور نیز از چنین تصمیمی حمایت می كند.
سیاله گفت: در صورت لزوم، همگی ما باید این برنامه را ادامه دهیم، ما با در نظر گرفتن منفعت دیگر كشورها، از تصمیم احتمالی پیروی می كنیم.

* روسیه: ادامه مازاد عرضه گاز می تواند موجب بحران قیمت شود
رویترز به نقل از الكساندر نواك، وزیر انرژی روسیه اعلام كرد كه اكنون عرضه جهانی گاز از میزان تقاضا فراتر رفته است و این وضعیت می تواند منجر به بحران در قیمت ها شود، همانطور كه در مورد نفت اتفاق افتاد.
به گفته نواك، قیمت گاز طبیعی تحت تأثیر مازاد عرضه در 10 سال اخیر 80 درصد كاهش یافته و آمریكا به عنوان نخستین تولیدكننده بزرگ گاز طبیعی در جهان تولید نفت و گاز را در سال های اخیر به شدت افزایش داده است.

* روسیه عرضه‌كننده عمده نفت به چین برای هشتمین ماه متوالی
به گزارش رویترز، آمار گمركی نشان داد كه روسیه در ماه اكتبر (مهر - آبان) برای هشتمین ماه متوالی، جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین عرضه كننده نفت به چین حفظ كرد. در 10 ماه نخست سال جاری میلادی، صدور نفت روسیه به چین 15.9 درصد رشد سالانه داشت.
فروش محموله های نفت روسیه به چین در ماه اكتبر به چهار میلیون و 649 هزار تن، معادل یك میلیون و 95 هزار بشكه در روز، رسید. گرچه این میزان 1.9 درصد كمتر از مدت مشابه پارسال بود. بالاترین میزان مربوط به ماه سپتامبر با یك میلیون و 545 هزار بشكه در روز می شود. پس از روسیه، میزان صدور نفت عربستان به چین نیز در اكتبر یك میلیون و 86 هزار بشكه در روز بود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9189*2025
خبرنگار: هما همت خواه*ناشر: لیلا جودی