ايلام - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي ايلام گفت: مبارزه با علف هاي هرز در 6 هزار هكتار از اراضي كشت كلزاي استان در مناطق گرمسير انجام گرفته است و اين روند تا اتمام كامل مبارزه با علف هاي هرز در نقاط سردسير همچنان ادامه دارد.

حشمت الله زرين كوب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: مبارزه با علف هاي هرز در قالب مبارزه پيش رويشي ( سمپاشي زمين قبل از بذرپاشي ) و پس رويشي ( سمپاشي بعد از سبز شدن گياه) در مزارع كلزاي مناطق گرمسيري استان انجام گرفته است.
وي افزود: با توجه به شرايط اقليمي و جغرافيايي منطقه عمليات مبارزه با علف هاي هرز در يك هزار هكتار ديگر از اراضي كشت كلزا در مناطق سرد سيري نيز به تدريج آنجام گرفته و اين روند با توجه به شرايط آب و هوايي اين نقاط تا عيد نوزوز امه دارد.
زرين كوب با بيان اينكه بخش قابل توجهي از هزينه اين سم پاشي بر عهده بخش خصوصي و كشاورزان بوده، يادآور شد: در سايت هاي الگويي و مناطق جديد كه توسعه كشت كلزا در آنها انجام گرفته دولت مبلغ 400 ميليون ريال اعتبار براي مبارزه با علف هاي هرز با سموم يارانه اي هزينه كرده است.
وي همچنين از انجام طرح تغذيه گياهي در سطح 6 هزار هكتار از اراضي كلزا خبر داد و گفت: در اين طرح از كودهاي سولفات آمونيوم و اوره استفاده شده و نيز از كود گوگرد گرانوله براي اولين بار و كودهاي اوره و سوپر فسفات تريپل در طرح تغذيه پايه اي مزارع كلزا انجام گرفته است.
به گزارش ايرنا، هفت هزار از اراضي كشاروزي استان ايلام در سال زراعي 96 -97 به كشت دانه روغني كلزا اختصاص يافته كه بنا بر پيش بيني هاي انجام گرفته در صورت مطلوب بودن ريزش هاي جوي 12 هزار تن كلزا از مزراع استان برداشت مي شود.
انتظار مي رود يك هزار و 800 كيلو دانه روغني كلزا در هر هكتار از مزارع برداشت شود.
در سال زراعي 95 - 96 نزديك به پنج هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان ايلام به زير كشت اين محصول رفت كه يك هزار و 100 هكتار آن كه بيشتر اراضي ديم بود به علت تاخير در بارش باران هاي پاييزي، خشكسالي و سرما از بين رفت و در مجموع 6 هزار تن كلزا از اراضي كشاورزي استان ايلام برداشت شد.
خبرنگار: زهرا موسوي ** انتشاردهنده: شهريار حيدري فر
7172/6034