اردبيل - ايرنا - استاندار اردبيل كتاب را مهم ترين دستاورد فرهنگي يك تمدن دانست و گفت: مسوولان بايد به اهميت اين حرفه توجه بيشتري معطوف كنند.

به گزارش روز شنبه ايرنا، اكبر بهنام جو در آئين تجليل از كتابفروشي هاي اردبيل بمناسبت روز كتابگردي ، حضور كتابفروشي ها در عرصه كتاب و كتابخواني را جز ذخاير فرهنگي اردبيل دانست و افزود: براي تكميل حلقه ترويج فرهنگ كتابخواني، كتابفروش ها در زمره مهم ترين اقشار محسوب مي شوند.
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان اردبيل نيز در اين ديدارها با اهداي گل به چهارتن از كتابفروش هاي قديمي اردبيل، تداوم حضور فعالانه آنها در عرصه فرهنگ و كتاب را مايه اميدواري و خوشحالي دانست.
رباب عزيزخاني افزود: كتابفروش ها طلايه داران عرصه ترويج فرهنگ مطالعه هستند و اين پيشه نه يك شغل بلكه هنر و عشق به دانايي است.
وي، ترغيب شهروندان، ادارات اجرايي و موسسات خصوصي به خريد كتاب را از مهم ترين راهكارهاي رونق بخشي به كسب و كار ناشران و كتابفروشي ها دانست و تصريح كرد: شايسته است ادارات در مراسم مختلف خود به جاي اهداي هداياي مادي و كالا، با خريد از كتابفروشي ها به منتخبان و ميهمانان خود كتاب هديه بدهند.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي كتابخانه هاي عمومي اردبيل ، در اين آئين از كتابفروشي هاي ياوريان، حريري، انديشه و خيام بازديد و تجليل شد.
وضعيت استان اردبيل در حوزه توليد و عرضه كتاب مطلوب است ولي پايين بودن سرانه مطالعه مشكل اساسي در حوزه فرهنگ محسوب مي شود و به گفته مسوولان فرهنگي دليل اصلي آن آن نيز مربوط به گسترش رسانه هاي مجازي، شبكه هاي اجتماعي و ماهواره ها مي باشد.
سرانه مطالعه كتاب در كشور روزانه حدود 79 دقيقه و اين ميزان در استان اردبيل زير 10 دقيقه است.
13 باب كتابخانه عمومي نهادي و هفت باب كتابخانه عمومي مشاركتي در اردبيل فعال است و در اين كتابخانه ها به بيش از 17 هزار و 400 نفر خدمات ارائه مي شود.
امانت 6 ماهه كتابخانه هاي عمومي اردبيل بيش از 70 هزار نسخه است.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016