تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱

تهران-ایرنا- زنگ ورزش و سلامت دختران دانش آموز در خلاء مربی تربیت بدنی، به درستی زده نمی شود و باعث شده تا چتر اختلالات ساختار قامتی و فقر انگیزشی در تعاملات اجتماعی، بر سر آنان سایه بیاندازد، موضوعی كه برنامه ریزی، تعامل و همكاری نهادهای مرتبط در جهت افزایش سلامت دختركان دانش آموز را می طلبد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نیمكت های غیر استاندارد و نشستن های طولانی مدت بر روی آنها، در كنار فضای بسته كلاس ها، لزوم توجه به زنگ ورزش در مدارس را دوچندان كرده است. در این میان، دختران به دلیل ساختار فیزیولوژی بدنی خود، نیاز بیشتری به تحرك و نور آفتاب دارند تا دچار پوكی استخوان و فقر حركت در بزرگسالی مادرانه خود نشوند.
موضوعی كه «معصومه ابتكار» معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده هم در نشستی با وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی اواخر آبان ماه به آن اشاره كرد و گفت: كم تحركی دختران عوارض وخیمی برای آینده كشور دارد. دختران ابتدایی در مدرسه كه ورزش نمی كنند، در كوچه نیز كه نمی توانند بازی كنند، این وضعیت نگران كننده است و آغازگرهمه بیماری ها در بین دختران است.
معاون رییس جمهوری افزود: به عنوان مثال از نظر تحرك فیزیكی دختران بسیار مشكل داریم، 10 سال است دختران كلاس اول تا سوم دبستان معلم ورزش ندارند و هیچ كس هم در كشور صدایش در نیامده است.آموزش ها باید از سطح مدارس ابتدایی شروع شود كه در همین راستا، در وزارت بهداشت برنامه ای به عنوان مدارس مروج سلامت شروع شده بود كه امیدواریم كامل شود.

**زنگ ورزش، میدان مبارزه با ناهنجاری های قامتی
چاقی مفرط، فقر حركتی، پوكی استخوان در نتیجه كمبود ویتامین D و در نهایت ایجاد اختلالات ساختار قامتی، بخشی مسایل پیش روی دختران دانش آموزی است كه از داشتن زنگ ورزش و مربی تربیت بدنی مناسب محروم هستند.
براساس تحقیقات انجام شده حوزه بهداشت و سلامت در مورد ناهنجاری‌های اسكلتی- عضلانی در كشور، این ناهنجاری گریبان‌گیر نزدیك به 80 درصد دانش‌آموزان دختر و پسر است كه در این میان، درصد ناهنجاری در دختران بیش از پسران برآورد شده است. چرا كه دانش آموزان پسر، آن را با بازی در كوچه و خیابان یا ورزشگاه‌ها حل می‌كنند اما دختران دانش‌آموز به دلیل فرهنگ حاكم بر جامعه امكان كمتری برای حضور در مجامع عمومی دارند.
بنابراین لازم است در مدارس ساعت‌های بیشتری برای تمرین‌های بدنی و ورزش دختران منظور شود تا شاهد تاثیرات به سزای آن در جسم و روان دختران باشیم.

**افزایش افسردگی های روحی روانی دختران در غفلت مربیان
نبود شور و نشاط نوجوانی، فقر انگیزشی در تعاملات اجتماعی، افسردگی و ناكارآمدی از جمله احساس هایی است كه دختران به دلیل نداشتن فضای مناسب برای ورزش و اجبار به گذراندن ساعت ها زمان در كلاس ها و پشت نمیكت های غیر استاندارد كم كم به آن دچار می شوند. حالتی كه كمبود یا نبود مربیان تربیت بدنی در مدرسه های دخترانه و تخصصی عمل نكردن در این حوزه، به آن دامن زده است.
حال این كه فضای مناسب برای ورزش دختران به مواردی چون تناسب داشتن مدارس با رفع مشكلات حركتی و فعالیت بدنی دختران و همچنین ایجاد فضای «مَحرم سازی» برای رفع مشكل حجاب دختران در هنگام ورزش وابسته است، مشكلی كه در اغلب مدارس كشور شاهد آن هستیم.
به همین بهانه، صورت مساله ورزش دختران پاك می شود غافل از این كه وضعیت جسمانی و ساختار قامتی، با سلامت جسمانی و روانی در ارتباط است و فقدان تحرك بدنی و خلاء كار گروهی دختران، افرادی منفعل و منزوی و بدون آموزش مهارت های ایجاد ارتباط و تعامل با دیگران را تحویل جامعه می دهد كه در بلند مدت چالش های ناگوارتری به همراه دارد.

**چاره كار؛استعدادیابی و تربیت مربی
پیشرفت‌های صنعتی و تكنولوژی، خدمات ارزنده ای همچون رفاه و راحتی برای انسان ها به ارمغان آورده است اما عوارض متعددی مانند فقر حركتی، بی تحركی، چاقی و بسیاری عوارض دیگر را نیز به همراه داشته كه باعث ایجاد ناهنجاری‌های بدنی شده است، موضوعی كه ساختار بدنی دانش آموزان را هم تهدید می كند. دانش آموزانی كه خلاء فعالیت های ورزشی را با حضور افراطی در فضای مجازی و شبكه های اجتماعی پر می كنند.
در همین راستا، سیستم های آموزش و پرورش جهان رویكرد خود را نسبت به مساله آموزش و پرورش تغییر داده و برای به دست آوردن تمامی قابلیت‌ها و استعدادهای یك فرد، تنها به بررسی ضریب هوشی او نمی پردازند بلكه هوش‌های دیگر مانند هوش بدنی جنبشی وی را هم در نظر می گیرند.
بر همین اساس، زنگ های ورزشی در جهت رشد و پرورش هوش بدنی و حركتی و استعدادیابی دانش آموزان از اهمیت خاصی برخودار است. توجه به ورزش دختران هم در این نظام آموزشی از اولویت بیشتری برخوردار است چرا كه می دانند شرایط بهداشت جسم و روان دختران تعیین كننده سلامت نسل آینده است.
با این اوصاف، برای رفع معضل كنونی ورزش در مدارس به خصوص مدارس دخترانه، لزوم تعامل نظام آموزش و پرورش كشور با شهرداری و باشگاه های ورزشی در جهت فراهم كردن امكان ورزش آسان برای دختران دانش آموز ضرورتی است كه نباید از آن غافل ماند تا دختران جامعه ما، در مواجهه با وقایع استرس زای زندگی، دچار افسردگی و ناكارآمدی نشوند و ساختار بدنی مقاومی برای روزهای مادرانه خود داشته باشند.
برگزاری كلاس های آموزشی مهارتی برای مربیان تربیت بدنی و مربیان پرورشی هم نیاز دیگری است كه آموزش و پرورش باید در جهت كنار زدن این نیاز، كمر همت ببندد تا دیگر شاهد برنامه های درسی فاقد زنگ ورزش نباشیم.

پژوهشم**9294** 1601**خبرنگار: فاطمه دهقان نیری**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.