تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴

اهواز- ايرنا- پايگاه خبري خورنا خوزستان روز يكشنبه يادداشتي با عنوان ' زنان و توسعه همه جانبه' به قلم زينب پارسا فخر منتشر كرد.

از اينكه براي يك “نظام اجتماعي” مانند كشور ايران بتوان تعريف واحد و جامعي از “توسعه” و “معيارهاي رشد” آن را در نظر گرفت كاري سخت و مستلزم شاخص هاي بسياري است، تجزيه و تحليل جامعه ايراني با تعريف “بنيان هاي اجتماعي” همراه است و مي توان گفت؛ تا مفهوم واقعي بنيان اجتماعي را درك نكنيم نمي توان به يك “نظام اجتماعي” قوي دست پيدا كرد.
بنيان اجتماعي بر چندين ركن از جمله “نهاد خانواده” ، “نهاد آموزش و پرورش” ، “نظارت اجتماعي” ، “طبقات اجتماعي” ،”تحرك اجتماعي” و “اجتماع شهري و روستايي” خلاصه شده است و البته مي توان بسياري از موارد ديگر را هم در نظر گرفت. در اين بين مقوله اي كه در همه اركان گفته شده پاي ثابت و جدايي ناپذير محسوب مي شود جايگاه “زنان” است. زنان با همه توانايي هاي خود به لايه هاي مختلف اجتماعي مشروعيت مي دهند و مقبوليت جامعه را براي اذهان عموم رَقَم مي زنند. زنان بعنوان يك ظرفيت و نقطه ي اتكاء مي توانند “كم رشدي” و “سكون” يك جامعه را به “تحرك سوق دهند ، در بنيان هاي اجتماعي ، نقش زنان داراي ارزش است و اگر در همه ي موارد اجتماع، نقش كم رنگي را بخود گرفت با قاطعيت مي گفت؛ جامعه در مسير توسعه با مشكل روبرو خواهد شد.
توسعه همه جانبه جامعه و نسبت آن با زنان ، به شناخت آسيب هاي اجتماعي و شناسايي توانمندي هاي زنان باز مي گردد، زنان ،كودكان سالمندان و معلولين در بسياري از كشورهاي جهان بعنوان آسيب پذير ترين اقشار آن جامعه محسوب مي شوند و دولت هاي توسعه يافته در اين موضوعات يك نگاه متمركز، دقيق و علمي دارند و به سادگي با آن برخورد نمي كنند ، زيرا اين اعتقاد وجود دارد بخشي از شكل گيري جامعه و حركت توسعه وار آن ، به درك واقعي از شرايط زنان مي رسد و براي ماندن در مسير موفقيت تضادها و نابربري ها را تا حدودي از بين برده اند.
تغيير رويكردها در فضاهاي مختلف جامعه ايراني ، همچنان با برخي از سنگ اندازي ها و موانع همراه است و زنان را بعنوان يك ركن در جامعه قبول ندارند، اين نگاه موجب شده است خلاء هاي بسياري در جامعه مشاهده كنيم و سيستم اقتصادي و فرهنگي ما دچار نقصان شود. وقتي از همه اركان موجود در جامعه همچون زنان بخوبي استفاده نكنيم نمي توان تصور و انتظار رشد را از جامعه داشت.
توسعه همه جانبه و ارتباط آن با زنان يك رابطه تنگاتنگ و جزء محورهاي اصلي يك جامعه است و قالب فكري زنان اعتقاد دارند اين ظرفيت ها مانند مردان بكار گرفته نمي شود و اغلب زنان قافيه باز ميدانِ رقابت با مردان مي شوند ، ماداميكه تنگ نظري ها ، ترس از اجرايي كردن حضور زنان در جامعه وجود داشته باشد چشم انداز روشني از توسعه براي ما رقم نخواهد خورد.
زينب پارسافخر*كارشناس ارشد برنامه ريزي شهري*
6064/
دريافت كننده: ندا رضاپور** انتشار دهنده: محسن بهاروند