تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶

تهران – ايرنا – امانوئل مكرون رئيس جمهوري فرانسه كه با هدف تقويت نفوذ منطقه اي و جلوگيري از سيل مهاجران راهي قاره آفريقا شده است، در اولين مرحله از سفر سه روزه خود به بوركينافاسو رفت.

به گزارش سه شنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، مكرون در اولين تور آفريقاي خود علاوه بر بوركينافاسو به ساحل عاج و غنا نيز خواهد رفت. بوركينافاسو و ساحل عاج مستعمره هاي سابق فرانسه و غنا مستعمره سابق انگليس است.
مكرون 39 ساله پس از احوالپرسي با «روش مارك كريستين كابوره» رئيس جمهوري بوركينافاسو به خبرنگاران گفت: اين فصل جديدي در روابط ما با كشور شما و تمام قاره است.
وي از كشور ميزبان به دليل كنار زدن حكومت 27 ساله « بلز كمپائوره» رئيس جمهوري سابق بوركينافاسو تمجيد كرد. كمپائوره سال 2014 در پي اعتراضات مردمي از قدرت كنار رفت.
مكرون اظهار داشت: بوركينافاسو مهد آمال دموكراتيك جوانان آفريقاست.
وي افزود: مي خواستم بوركينافاسو را تبديل به اولين مقصد تور آفريقايي خود كنم تا به همه آنها اداي احترام كنم.
يكي از پيام هاي كليدي مكرون در اين سفر و همچنين پيام ساير سران اروپايي اين است كه خيل عظيم جوانان اين قاره را متقاعد كنند كه در آفريقا بمانند.
اروپا تقلا مي كند موج مهاجراني را توسط قاچاقچيان انسان از ليبي و درياي مديترانه راهي اروپا مي شوند، متوقف كند. اخيرا شبكه سي.ان.ان گزارش داد كه مهاجران در ليبي به عنوان برده فروخته مي شوند. آنان همچنين با خطر شكنجه و تجاوز روبرو هستند.
مكرون در سفر به بوركينافاسو براي هشتصد نفر از دانشجويان دانشگاه پايتخت اين كشور سخنراني مي كند و به پرسش هاي آنها پاسخ مي دهد.
رئيس جمهوري فرانسه فردا چهارشنبه به ساحل عاج مي رود و در ابيجان پايتخت اين كشور در نشست اروپا-آفريقا كه با حضور بيش از هشتاد نفر از رهبران دو قاره برگزار مي شود، شركت خواهد كرد.
شبك**9423**3404**انتشار: محسن اسماعيلي