تهران - ايرنا - خبرگزاري كوبايي 'پرنسالاتينا' نوشت: روسيه و ونزوئلا در بحبوحه پافشاري آمريكا براي تبديل شدن به ژاندارم جهان و در راستاي منافع خود در بازار نفت در مسير ايجاد يك رابطه استراتژيك به هنگام و به جا گام برمي دارند.

پرنسالاتينا ديروز (دوشنبه) به وقت محلي، در ادامه گزارشي در باره روابط مسكو و كاراكاس افزود: به رغم اميدها در مورد بهبود روابط آمريكا و روسيه با حضور دونالد ترامپ در قدرت، مسكو همچنان با واشنگتن بر سر يك سري مسائل مناقشه دارد . همچنين تنش ها در روابط ونزوئلا با امريكا نيز همچنان پابرجا بوده است.
به دليل اين مناقشات و تنش ها است كه ديميتري روگوزين معاون نخست وزير روسيه چند روز پيش در يك نشست دوجانبه مقامات روسيه و ونزوئلا در شهر سوچي از اين دو كشور به عنوان دوستاني كه مخالف اقدامات تحميلي از سوي برخي كشورها در سراسر جهان هستند، ياد كرد.
به نظر مي رسد كه اين مقام روس به طور غيرمستقيم به سياستهاي امريكا در جهان اشاره داشت.
مسكو و كاراكاس روابطشان را در دوره هوگو چاوز رئيس جمهوري فقيد ونزوئلا تقويت و به سطح راهبردي رساندند.
دو كشور در زمينه هايي مختلف از جمله امور انرژي، نظامي، كشاورزي، ساخت و ساز، آموزش، بهداشت عمومي و فناوري همكاري هاي گسترده اي داشته اند.
دو طرف در نشست اخير دوجانبه مقامات خود درباره مشاركت مسكو در سرمايه گذاري براي توسعه ' كمربند نفتي اورينوكو' علاوه بر توافق نامه هاي فعلي حوزه نفت و گاز رايزني كردند.
همچنين براساس اعلام ولاديمير پادرينو لوپز وزير دفاع ونزوئلا، در بخش نظامي روسيه همچنان به تامين قطعات و بخش هاي مختلف جنگنده هاي سوخوي به عنوان بخشي از مدرن شدن تسليحات نظامي ارتش ونزوئلا ادامه خواهد داد.
ونزوئلا نيز تمايلش را به روسيه براي ايجاد يك قطب نقل و انتقال در كاراكاس با هدف سود بردن از جايگاه ژئوپلتيكي خود اعلام كرده است كه مسكو نيز در حال بررسي براي همكاري در اين زمينه است.
همچنين روسيه و ونزوئلا اخيرا توفق نامه اي را براي تامين موضوع پرداخت بدهي هاي هاي كاراكاس به مسكو امضا كرده اند، كه خود نشان از حمايت روسيه از دولت ونزوئلاست كه با چالش حجم سنگين بدهي هاي خارجي روبرو است.
به گزارش ايرنا، گسترش روابط روسيه- ونزوئلا در حالي ادامه داشته كه آمريكا نيم نگاهي به اين رابطه دارد. روسيه مدتهاست به دنبال گسترش نفوذ خود در آمريكاي لاتين است، منطقه اي از آن كه به عنوان حياط خلوت آمريكا ياد مي شود.
مقامات مسكو بارها از تعميق روابط با كشورهاي آمريكاي لاتين سخن رانده اند و باور دارند كه آمريكاي لاتين به دليل نزديكي به خاك آمريكا براي مسكو مهم به شمار مي رود. مسكو از مخالفت گسترده كشورهاي چپ گراي آمريكاي لاتين با سياستهاي واشنگتن بخوبي استفاده و روابطش را با اين كشورها تقويت كرده است.
اروپام**9234**1479
مترجم: اطهر اينانلو **ناشر:حسن سالك رضائي