بوشهر- ایرنا- مصوبه ساماندهی ته لنجی كه در ماههای اخیر توسط دولت تصویب و آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شد، به دلیل آنچه كاهش میزان كالای همراه ملوان ( ته لنجی) عنوان شده، ساحل نشینان استان بوشهر را راضی نكرده است.

به گزارش ایرنا، براساس این مصوبه مقرر شد، هر ملوان در هر سفر (6 سفر در طول یك سال) 100 میلیون ریال كالا بدون پرداخت عوارض گمركی وارد كند.
پیش از این مصوبه میزان قانونی و اسمی كالای همراه ملوان در هر سفر برای یك ملوان 40 میلیون ریال بود اما در عمل و اجرا ملوانان بسیار فراتر از این میزان كالای خارجی در هر سفر بدون پرداخت عوارض گمركی در قالب ته لنجی وارد می كردند.
با اجرای مصوبه ساماندهی ته لنجی اگرچه این میزان بطور قانونی برای هر ملوان نسبت به قبل 2.5 برابر شده است، ولی با توجه به اینكه مصوبه جدید بصورت دقیق و با نظارت اجرا می شود و ملوانان برای واردات در قالب مصوبه تنها به ارزش 100 میلیون ریال می توانند كالا وارد كنند و از واردات بیشتر آنها جلوگیری می شود، ناراضی هستند.
یكی از مزیت های مصوبه ته لنجی فراهم شدن امكان جابه جایی این كالاها در سطح استان بوشهر و جمع شدن خودرهای شوتی ( خودروهای سورای تندرو كه كالای قاچاق حمل می كنند و باعث حوادث زیادی در جاده ها می شوند) از سطح جاده های این استان است.
با وجود گذشت بیش از 2 ماه از زمان آغاز اجرای مصوبه ته لنجی اما تاكنون به دلیل مخالفت ملوانان و صاحبان شناورهای سفاری و خودداری آنها از سفر دریایی در عمل این مصوبه در استان بوشهر محقق نشده است.
ملوانان و صاحبان شناورهای باری و سفاری می گویند: میزان كالای همراه ملوان تعیین شده برای هر ملوان در هر سفر دریایی كفاف هزینه های رفت و برگشت شناورها را نمی دهد و با این شرایط تداوم فعالیت آنها در این حوزه غیر قابل توجیه شده است.
اما با توجه به اینكه ملوانان از سواد و مهارت لازم برای ورود به دیگر حوزه های كاری برخوردار نیستند بیكاری می تواند تامین اقتصاد خانواده های آنها را به چالشی بزرگ روبرو كند به همین دلیل مسئولان باید در این زمینه چاره اندیشی كنند.
بیش از ۲ هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارد كه هركدام از این لنج‌ها بین ۶ تا 8 ملوان دارند و بیش از ۱۲ هزار نفر بطور مستقیم در شناورها اشتغال دارند.
۳۵ تا ۴۰ هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش كالای ته لنجی فعالیت می كنند كه با این احتساب خانواده های ملوانان و بازاریان حدود ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات كالای ته لنجی امرار معاش دارند.
بتازگی برخی از ملوانان اعلام كرده اند كه تخلیه شناورهای سفاری و باری در اسكله های بندرهای استان بوشهر به دلیل نامعلومی انجام نمی شود كه مسئولان گمرك دلیل آن را قانع نشدن صاحبان شناورها برای تخلیه كالا طبق مصوبه جدید ته لنجی عنوان می كنند.
در ماه های اخیر با كاهش تخلیه و سفرهای دریایی شناورهای باری در استان بوشهر میزان كالاهای همراه ملوان در بازار این استان كاهش و قیمت آنها افزایش 30 تا 40 درصدی داشته است كه این مشكل علاوه بر ملوانان، صاحبان شناورها و فعالان بازاری مرتبط با كالای ته لنجی معیشت همه ساحل نشینان را تحت تاثیر قرار داده است.
فروشنده كالای ته لنجی گفت: با رسیدن شناورها به اسكله و بلاتكلیفی آنها برای تخلیه كالا اجناس موجود در بازار كاهش پیدا كرده و همین امر منجر به افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت كالاهای ته لنجی در بازار بوشهر شده است.
قاسم آذر نسب افزود: اكنون گمرك با اعمال محدودیت برای تخلیه كالاهای رسیده به اسكله های استان اقتصاد كسبه را بشدت تضعیف كرده كه امید می رود در این ارتباط هر چه زدوتر تدبیر لازم اندیشیده شود.
ملوان فعال در بندر دیر گفت: 95 درصد مردم شهر دیر از طریق دریا و دریانوردی ارتزاق می كنند زیرا صیادانی كه پیشتر از طریق صید ماهی و میگو نیز امرار معاش می كردند در سال های اخیر به دلیل كاهش منابع آبزیان خلیج فارس به حمل ونقل تجاری و سفاری روی آورده اند.
علی محمدزاده ادامه داد: در این شرایط اینكه بخواهیم با اعمال مصوبه جدید هزاران ملوان بیكار شوند نه تنها نفعی به كشور نمی رسد بلكه باعث بدبینی مردم به نظام می شود.
وی اضافه كرد: اینكه یكباره عده زیادی از بندرنشینان از كسب روزی منع شوند، منطقی نیست و نیاز است كه همانند رویه گذشته زمینه فعالیت در زمینه كالاهای همراه ملوان فراهم شود.
رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات شهرستان بوشهر نیز با ابراز نگرانی از وضعیت پیش آمده در بازار بوشهر اظهاركرد: در صورت ادامه یافتن وضعیت كنونی بازار بوشهر و همه بنادر استان جاذبه خود را از دست خواهند داد زیرا ورشكستگی واحدهای صنفی استان قطعی است.
عباس نامدارزاده افزود: با اجرایی شدن قانون جدید هر شناور تجاری استان می توان معادل 700 میلیون ریال معادل هفت وانت بار جنس وارد كند كه پاسخگوی هزینه های شناورها نیست.
وی ادامه داد: حق بوشهری هاست كه دولت برای امنیت سواحل و مرزنشینان و رونق اشتغال در این مناطق مزایایی برای آنها در نظر بگیرد.
رئیس اتحادیه خواربار لبنیات شهرستان بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به وجود مقادیری كالا در انبار واحدهای صنفی تاكید كرد: آثار زیان آور مصوبه جدید ته لنجی با خالی شدن انبارها در ماه های آینده بیشتر نمایان می شود.
نامدارزاده بیان كرد: با كاهش شدید واردات كالای ته لنجی، قیمت اقلام مختلف در بازارهای این استان به شكل بی سابقه ای افزایش خواهد یافت و ركود همه گیری در بازار استان رخ می دهد.
وی تاكید كرد: اینكه حمل كالاها و اقلام اساسی مورد نیاز مردم توسط خودروهای شوتی تخلف است، منطقی نیست و بهتر است در این ارتباط به ماهیت كالاهای قاچاق توجه بیشتری شود.
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف بوشهر گفت: برای عبور از این بحران استاندار بوشهر و نمایندگان استان باید به همه واحدهای صنفی فعال در سطح استان مجوز واردات اقلام مختلف برای مصرف درون استانی بدهند.
عبدالمجید رجبی افزود: رونق كسب و كار و تسهیل در امور اقتصادی باید اولویت اول برنامه های استاندار بوشهر قرار گیرد.
وی بیان كرد: در صورت ادامه یافتن روند كنونی، موضوع منجر به بحران اقتصادی برای استان و افزایش قیمت 30 درصدی كالاهای مختلف خارجی می شود.
امام جمعه دیر استان بوشهرگفت: مسئولان در مصوبه جدید ته لنجی برای معیشت مردم فكر و برای آن جایگزینی در نظر بگیرند.
حجت الاسلام سید علی حسینی افزود: اگر با مصوبه جدید ته لنجی گمرك بسته شد با این مرز گسترده آبی در استان افراد سودجو راحت نمی نشینند و كالاهای مخرب بصورت قاچاق وارد كشور می كنند.
امام جمعه دلوار گفت: مسئولان در بحث ته لنجی عجولانه تصمیم نگیرند و معیشت مردم را در نظر داشته باشند تا افراد دیگر بر شمار بیكاران جامعه افزوده نشود.
حجت‌الاسلام علی زاهددوست با اعلام این كه مساله كالای ملوانی باید ساماندهی و قانونمند شود، گفت: هر از چند گاهی، برخی مسئولان با تنگ‌نظری و سخت‌گیری‌های بی‌جا باعث توقف واردات كالای ملوانی و در نهایت مشقت برای مردم ساحل نشین می‌شوند و زندگی را برای آنان سخت می كنند.
وی ادامه داد: انتظار ما این است كه مسئولان موقعیت مردم ساحل‌نشین را بهتر درك كنند و آنها با مروت و مهربان‌تر برخورد كنند كه اشتغال صدها هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با كالای همراه ملوان مساله‌ای نیست كه با بی‌توجهی درباره آن تصمیم‌گیری شود.
زاهددوست افزود: بیان این دغدغه به معنای نادیده ‌گرفتن مبارزه با امر قاچاق نیست بلكه خود مردم ساحل‌نشین هم مبارزه با قاچاق در موارد خلاف را امری جدی و ضروری می‌دانند.
زاهددوست بیان كرد: برخی از مسئولان كشور، بر مسائل بومی و منطقه‌ای در استان بوشهر اشراف ندارند و بدون در نظر گرفتن تبعات موضوع، خیلی راحت و با یك بخشنامه زندگی مردم را مختل كرده و همه را درگیر این گونه مشكلات می‌كنند.
معاون اتاق اصناف بوشهر گفت: ساماندهی كالای همراه ملوان كار بسیار شایسته و هدفمند شدن آن به نفع مردم و كسبه استان بوشهر است.
امید سامری افزود: آنچه كه باعث موفقیت در اجرای آیین نامه مربوط به مصوبه جدید ته لنجی است اجرای آن بصورت تمام و كمال است.
وی یادآور شد: پیش از مصوبه جدیدكالای ته لنجی عمده كالاهای ورودی به بنادر استان بوشهر به استان های همجوار منتقل و عایدات اصلی آن به استان های همجوار می رسید ولی با تصویت آئین نامه جدید حمل این كالاها به خارج از استان ممنوع شده كه این می تواند یك اتفاق مثبت ارزیابی شود.
سامری بیان كرد: آئین نامه كالای ته لنجی ابلاغ شده ولی تاكنون به مرحله اجرا نرسیده است.
وی گفت: پیش از تصویب آئین نامه ته لنجی برای هر ملوان در هر سال 6 سفر و هر سفر 40 میلیون ریال واردات كالا بود كه این میزان اسمی بود و واردات به مراتب بیشتری صورت می گرفت.
سامری ادامه داد: پیش از مصوبه جدید ته لنجی از هر لنج 100 وانت بار جنس تخلیه می شد 80 وانت آن به استان های همجوار منتقل می شد كه در آئین نامه جدید ته لنجی تدبیر مناسبی برای این مهم اندیشیده شده است و آن نیز ممانعت از انتقال كالای ته لنجی به خارج از استان است.
وی بیان كرد: با این شرایط شاید درآمد صاحبان لنج كاهش پیدا كند ولی بازار استان رونق خوبی می گیرد.
سامری یادآور شد: در آئین نامه جدید برای شناورهای با ظرفیت 300 تن 6 ملوان و برای شناورهای 500 تن فعالیت هشت ملوان قانونی لحاظ شده است.
یك صاحب لنج بندر دیلم گفت: اینكه برای هر ملوان واردات تا سقف 100 میلیون ریال مجاز شمرده شود مجموع ارزش كالایی برای 6 ملوان یك كانتینر برنج است كه كرایه آن برای صاحب لنج 70 میلیون ریال است.
حمید علوی افزود: این در شرایطی است كه برای گرفتن این 70 میلیون كرایه 300 میلیون ریال شامل هزینه سوخت، ملوان و ناخدا می شود و با این شرایط میزان حجم اختصاص یافته برای ملوانان بطور كامل فاقد توجیه اقتصادی شده است.
وی گفت: این در شرایطی است كه بسیاری از خریداران بارهای خود را بصورت نسیه از لنج ها تحویل می گیرند و این باعث خوابیدن سرمایه برای لنج داران می شود.
علوی، از مسئولان گمرك خواست برای امتحان صحت و صداقت ادعای ملوانان خود به شخصه به حساب و كتاب درآمد و هزینه شناورها بپردازند تا بدانند فعالیت شناورها فاقد توجیه اقتصادی شده است.
وی یادآور شد: هزینه هر شناور حدود پنج میلیارد ریال است و گذاشتن آن در بانك و گرفتن سود بانكی به مراتب بهتر از حمل كالای ته لنجی است.
علوی افزود: مسئولان گمرك چنانچه در هر سفر 100 میلیون ریال برای شناروها بدهند حاضریم بارهای آنها بطور كل وارد و یا صادر كنیم زیرا در شرایط كنونی فعالیت شناورهای باری برای كالای ته لنجی فاقد درآمد برای فعالان این حوزه شده است.
یك صاحب لنج بندر دلوار گفت: پیش از اینكه برای حمل كالای ته لنجی اقدام كنیم گفتند كالا حمل كنید و در صورتی كه تا زمان بازگشت به بنادر استان تعرفه برای واردات كالا لحاظ نشد كالای خود را تخلیه كنید ولی اكنون شناورها در اسكله متوقف شده و اجازه تخلیه ندارند.
احمد سلیمانی افزود: برای موضوع تخلیه نشدن بار شناورهای خود و بلاتكلیفی موجود به گمرك نیز مراجعه كردیم آنها صاحبان شناورها را به استانداری هدایت می كنند.
استاندار بوشهر گفت: با توجه به ابلاغ مصوبه كالای همراه ملوان موضوع ارزیابی اجرای این مصوبه برای برطرف كردن كاستی های آن دردستور كار قرار گرفته است.
عبدالكریم گراوند افزود: با توجه به اینكه ارزیابی اجرای مصوبه جدید ته لنجی با كار كارشناسی دنبال می شود، پس از ارزیابی صورت گرفته كاستی های مصوبه شناسایی و برای برطرف كردن آنها اقدام می شود.
وی با تاكید برهمكاری مردم در اجرای مناسب مصوبه ته لنجی اظهار كرد: برای شناسایی و برطرف كردن ایراد مصوبه جدید ته لنجی همكاری مردم نیز ضروری است.
سرپرست ستاد نظارت گمركات استان بوشهر گفت: براساس آئین نامه ته لنجی شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت كمتر از 500 تن (لنج سفاری) در صورت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تامین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداكثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف 100 میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (۳) ماده (۱) آیین نامه ته لنجی استفاده كنند.
بهروز قره بیگی افزود: معافیت های ملوانی برای شناورهای زیر (۲۰۰) تن حداكثر 6 نفر، برای (۲۰۱) تا (۳۵۰) تن هفت نفر و برای (۳۵۱) تا (۵۰۰) تن هشت نفر و در هر حال برای 6 سفر در طول یكسال اعمال می شود.
وی یادآور شد: در مناطقی كه تعداد سفر متداول شناورها بیش از 6 سفر است، در سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص كالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات كشور است.
قره بیگی اظهار داشت: در ماده ۱۷آیین نامه تصریح شده از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه، هرگونه مصوبات مغایر با این آیین نامه توسط مراجع استانی ذیربط از جمله شورای تامین استان و كار ویژه مرزی لغو می شود.
وی یادآور شد:ابلاغ آئین نامه ته لنجی از سازمان صنعت، معدن و تجارت به دولت انجام گرفته و گمرك تنها متولی اجرای این طرح است و در كم و كیف چگونگی اجرای این طرح دخل و تصرفی ندارد.
قره بیگی افزود: اینكه عده ای بارهای خود را در اسكله های استان تخلیه نمی كنند دلیل آن تصمیم به تخلیه بدون پراخت عوارض و گمركی است كه با توجه به منع قانونی آئین نامه ته لنجی گمرك قادر به تخلیه تمامی بار حمل شده آنها بدون دریافت عوارض و گمركی نیست.
وی اضافه كرد: در ارتباط با راهكارهای پیش بینی شده برای تسهیل در حمل و نقل كالاهای ته لنجی در استان نیز پیش بینی شده با صدور پته این امر تسهیل شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در صورت اجرایی شدن دریافت منابع حاصل از اخذ سود بازرگانی وصولی از كالاهای ملوانی برنامه اشتغال پایدار در مناطق مرزی امكان پذیر شده و شناورهای سنتی نیز نوسازی می شود.
سید حسین حسینی محمدی افزود: با اجرا شدن دریافت منابع حاصل از سود بازرگانی علاوه بر ساماندهی اسكله ها و تجهیز آنها، زیرساخت بندری و گمركی با رویكرد توسعه صادرات شكل می گیرند.
وی ادامه داد: بر اساس تبصره یك ماده 7 مصوبه ته لنجی همه كالاهایی كه قابلیت ثبت سفارش دارند با رعایت مقررات امكان واردات را دارند با این فرصت كه كالاهای مازاد بدون ثبت سفارش و پس از انجام تشریفات گمركی می توانند ترخیص شوند.
حسینی محمدی اضافه كرد: متناسب فرصتی كه استان در رویه تجاری فوق دارد باید گمركات و بنادر استان خود را به امكانات و زیرساخت های تجاری در زمینه نیروی انسانی، انبار، سردخانه ، پسكرانه های بندری ، اسكله و غیره تجهیز كنند.
وی گفت: در صورت تحقق مصوبه ته لنجی ملوانان بیمه تامین اجتماعی می شوند كه این موضوع به امنیت شغلی آنها كمك می كند.
حسینی محمدی ادامه داد: با اجرای مصوبه ساماندهی ته لنجی ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای رعایت و موجب می شود كالاهای وارداتی سلامت محور باشند.
نماینده مردم شهرستان های بوشهر، گناوه و دیلم نیز گفت: از دولت انتظار می رود با توجه به ظرفیت های موجود در استان بوشهر برای رفع دغدغه ساحل نشینان توجه ویژه كند.
حجت الاسلام عبدالحمید خدری افزود: در این ارتباط دولت باید نسبت به تامین معشت ساحل نشینان از طریق رفع موانع و مزاحمت های مرتبط با كالای ته لنجی و اصلاح مصوبه اخیر مبنی به ساماندهی ته لنجی كه مانعی بزرگ در روند معمول ایجاد كرده، اقدام كند.
وی گفت: حدود 2 ماه است كه اذهان مردم ساحل نشین متاثر از این مصوبه مشوش شده و حدود ماه است كه گمركات استان بوشهر تعطیل شده است.
خدری افزود: دولت در این زمینه باید با قید فوریت این مهم را رسیدگی و مردم را از سردر گمی نجات دهد.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه