تهران - ایرنا - رئیس اداره اجتماعی پلیس فتا ناجا با هشدار به تهدید جدید باج افزارnRansomwer از كاربران خواست كه با مسدود كردن راه های نفوذ سیستم های خود و جلوگیری از آلودگی آنها، به باج افزارها باج ندهند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ مصطفی نوروزی روز چهارشنبه افزود: اخیرا باج افزاری تحت عنوان 'nRansomwer' در فضای مجازی شیوع پیدا كرده كه اطلاعات كاربران را رمزنگاری می كند و برای دسترسی مجدد و رمز گشایی آن درخواست عكس عریان می كند.
وی ادامه داد: این باج افزار پس از نفوذ و رمزنگاری اطلاعات قربانی از وی درخواست می كند كه یك حساب كاربری در سرویس ایمیل 'protonmail' ایجاد كرده و از طریق آن فایل عكس خود را ارسال كند.
این مقام انتظامی موارد و راه های پیشگیری از انواع باج افزار ها را به شرح ذیل عنوان كرد:
1- كاربران، كارشناسان و مدیران 'IT' و مدیران امنیتی در خصوص آخرین و جدیدترین نوع باج افزارها و نحوه عملكرد آنها آموزش مداوم و متناوب داشته باشند.
2- اجرا نكردن فایل های ناشناس و ایمیل های مشكوك و لینك های جعلی.
3-غیر فعال كردن ماكرو در آفیس را از طریق Group policy در دامین.
4- نصب آنتی ویروس و آنتی باج افزار بروز شده از منابع اصلی.
5- فعال كردن آنتی اسپم در فایروال سیستم عامل و میل سرورها.
6- آخرین وصله ها و پچ های امنیتی از منابع معتبر و قابل اعتماد شركت های مربوطه را به روز كنند.
7- تهیه نسخه های پشتیبان رمز نگاری شده در بازه های زمانی مختلف از اطلاعات مهم و ذخیره سازی روی حافظه های مختلف .
8- استفاده از سیستم های تشخیص نفوذ مانند IDS ها و IPS ها كه قابلیت شناسایی رفتارهای غیرعادی و مشكوك شبكه و سیستم ها را داشته باشند.
ضمنا با توجه به افزودن قابلیت شناسایی باج افزار در آخرین نسخه ویندوز 10 ترجیحا در صورت استفاده از سیستم عامل ویندوز از آخرین نسخه پیش گفته استفاده شود.
این مقام انتظامی به شهروندان توصیه كرد در صورت مواجهه با باج افزارها و هرگونه درخواست باج موضوع را از طریق وب سایت پلیس فتا به آدرس WWW.CYBERPOLICE.IR منعكس كنند.
باج‌افزارها گونه‌ای از بدافزارها هستند كه دسترسی به سیستم را محدود می‌كنند و ایجادكننده آن برای برداشتن محدودیت درخواست باج می‌كند. برخی از انواع آنها روی فایل‌های هارددیسك رمزگذاری انجام می‌دهند و برخی دیگر ممكن است به سادگی سیستم را قفل كنند و پیام‌هایی روی نمایشگر نشان دهند كه از كاربر می‌خواهد مبالغی را واریز كنند.
اجتمام 9105 ** 1569
تنظیم:معصومه نیكنام ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej