به گزارش ايرنا از روابط عمومي جامعه المصطفي العالميه، آيت الله عليرضا اعرافي روز پنجشنبه در آئين اختتاميه كنگره بين المللي قرآن و علوم انساني در قم افزود: براي نظام سازي، دولت سازي و تمدن سازي اسلامي نيازمند تغيير نرم افزار و معادلات فكري و معرفتي حاكم بر گفتمان و پارادايم هاي فكري معاصر هستيم و در اين زمينه تفسير بايد به توسعه مرزها و قلمروهاي خود بپردازد.
وي ادامه داد: تغيير اين نرم افزار با شعار و اقدامات شكلي و سطحي ميسر نيست كه نيازمنديم اين تغيير را به شكل اصولي و عميق انجام دهيم كه پيشاپيش اين حركت نهادهاي ديني و حوزوي حضور دارند.
وي تصريح كرد: براي نظام سازي دولت سازي و تمدن سازي اسلامي نيازمند تغيير نرم افزار و معادلات فكري و معرفتي حاكم بر گفتمان و پارادايم هاي فكري معاصر هستيم و در اين زمينه تفسير بايد به توسعه مرزها و قلمروهاي خود بپردازد، همان گونه كه كلام و فقه ما نيز نيازمند توسعه و بسط دامنه هاي خود هستند.
اعرافي با تاكيد بر اين كه توسعه دانش و تعميق آن بدون متدولوژي مستحكم و استوار و پايدار ميسر نيست، خاطرنشان كرد: تعامل دو سويه دستگاه غني فقه ما با اصول عميق و دقيق ما، زمينه بسط و گسترش و عمق و توليد انديشه هاي فراوان را در فقه فراهم آورده است.
رئيس جامعه المصطفي العالميه با بيان اين كه در علوم اخلاقي، پايه ريزي روش شناسي و متدلوژي را تقريبا بايد صفر بدانيم، اظهار داشت: دستگاه علم و اخلاق ما دستگاهي است كه در چارچوب ان همچنان نظامات و طبقه بندي هاي يوناني استوار است.
وي با اشاره به اين كه در حوزه تفسير شاهد شكل گيري روش شناسي تفسير هستيم، گفت: ما به عنوان نهادهاي حوزه در زمينه روش شناسي تفسير كم كاري كرده ايم.
وي افزود: وقتي قرآن كريم را با روايات مقايسه مي كنيم، نيازمند اصول و قواعد ويژه اي در اين زمينه هستيم.
اعرافي با اشاره به اين كه نگاه فرا مدلولي به آيات وحي و قران كريم در تفسيرقران اهميت داشته جاي بسط بيشتري دارد، خاطرنشان كرد: اقوال صادر شده از ناحيه خداوند متعال در قران كريم و احاديث به غير از مدلول و محتوا ها، كيفيت و قوانين صدور غير از ان چيزي است كه در مداليل و مفاهيم ان ذكر مي شود.
وي اظهار داشت: شكل نزول و قاعده حاكم بر نزول قران كريم نيز خود الهام بخش كشف قوانين بيشماري است كه نياز مند توجه به روش شناسي هاي درست است؛ اگر متدولوژي دقيق استنباط و استكشاف شود اتفاقات جديد در حوزه تفسير قران كريم رخ خواهد داد.
اعرافي عرضه موضوع نو و منظومه سازي را يكي از اصول مهم تفسير قرآن با نگاه علوم انساني برشمرد و خاطرنشان كرد: برش هاي درست و شبكه سازي از آيات متناظر نيازمند هنرمندي است. كه در حوزه علوم انساني مي توان از اين موضوع استفاده نمود.
وي اظهار داشت: وي با بيان اين كه براي كشف دامنه دلالي قرآن كريم، نكات متعددي وجود دارد كه در اصول ما حلاجي آنچناني نشده است، كه بايد در حوزه تفسير قرار گرفته، موارد مهمتري را به دست ما بدهد.
رئيس حوزه هاي علميه سراسر كشور گفت: وقتي كه گفتمان اسلامي و اسلام ناب و انقلاب اسلامي و نياز دنياي معاصر به قلمروهاي جديد و عرضه مبتكرانه اين معارف باشد حجت بر همه ما تمام است كه بايد گام هاي جدي، جديد و اساسي را برداريم.
كنگره بين المللي قرآن و علوم انساني با حضور جمعي از طلاب، اساتيد و قرآن پژوهان از 10 مليت امروز به همت جامعه المصطفي العالميه در مجتمع آموزش عالي امام خميني(ره) قم برگزار شد.
دبيركنگره بين المللي قرآن و علوم انساني صبح امروز طي سخناني با آيين با بيان اين كه 30 مركز علمي و قرآني در برگزاري اين كنگره بين المللي مشاركت كردند، گفت: جهت دهي به علوم انساني بر اساس آموزه هاي قرآن كه مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب در فرمايشات متعدد ايشان بوده از مهم ترين اهداف برگزاري اين كنگره بين المللي است.
حجت الاسلام محمد علي رضايي اصفهاني با اشاره به كسب درجه هاي علمي و پژوهشي عالي توسط اين كنگره، به برگزاري بيش از 60 پيش نشست اشاره و بيان كرد: يك هزار و 150 چكيده مقاله به دبيرخانه كنگره رسيد كه با توجه به تاكيدات رهبر معظم انقلاب بر مقوله كيفيت، 390 مقاله پذيرفته شد و توسط 77 استاد مورد ارزيابي علمي قرار گرفت.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمينان ** انتشار- جعفرمسلمي
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
قم- ايرنا- مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور با اشاره به اينكه علوم انساني و اجتماعي جديد، نرم افزار مديريت جهان معاصر به شمار مي آورد، گفت: اين علوم با وجود همه دستاوردهايي كه داشته است در تار و پود و شالوده خود، به پاره اي از انديشه هاي بنيادين ناصواب مبتلا و دچار است.