تهران- ايرنا- پنجمين همايش ملي زنده ياد «اكبر رادي» با عنوان «رادي‌شناسي» در دو بخش پژوهش و نمايشنامه‌نويسي دوشنبه هفتم اسفند در تهران برگزار مي شود.

به گزارش روز جمعه ايرنا از روابط عمومي «بنياد اكبر رادي»، اين همايش با هدف نگاه به آثار و انديشه‌هاي زنده‌ياد اكبر رادي و تقويت بنيان نمايشنامه‌نويسي ايران و براي شناخت استعدادهاي جديد عرصه نمايشنا‌مه‌نويسي و پژوهش، توسط بنياد اكبر رادي و با همكاري نهادهاي فرهنگي، آموزشي و هنري برگزار‌ مي‌شود.
رياست اين همايش را «حميده‌بانو عنقا» همسر رادي، بر عهده دارد و اعضاي هيات ‌رئيسه آن حميده‌بانو عنقا (رئيس هيئت‌مديره بنياد اكبر رادي)، فريندخت زاهدي (دبير علمي همايش)، بهزاد صديقي (دبير همايش)، فرامرز طالبي و آرش رادي تشكيل مي دهند.
موضوعات و عناوين بخش پژوهش پنجمين همايش ملي رادي‌شناسي با تمركز بر آثار اين نمايشنامه‌نويس به اين شرح است :
رهيافت‌ها و الگوها در دراماتورژي آثار اكبر رادي، بررسي تطبيقي نمايشنامه‏‌هاي اكبر رادي با آثار ادبيات نمايشي جهان، سبك زندگي ايراني و تحولات اجتماعي در آثار او، زبان‌شناسي و تحليل گفتمان در آثار رادي، تقابل سنت و مدرنيته در آثار رادي، جامعه‌شناسي نهاد خانواده در آثار او، روايت‌شناسي آثار رادي، مفهوم شهر و شهرنشيني در آثار رادي، مفهوم روستا و روستانشيني در آثار رادي، روان‌شناسي شخصيت، گرته‌برداري، اقتباس و برداشت آزاد از آثار رادي، شيوه‌هاي كارگرداني نمايشنامه‌هاي او و افق‌هاي تفسير آثار اكبر رادي از ديدگاه هرمنوتيكي از جمله موضوعات بخش پژوهش اين همايش با تمركز بر آثار اين نمايش نامه نويس است.
عناوين بخش مسابقه نمايشنامه‌نويسي پنجمين همايش ملي رادي‌شناسي نيز شامل دراماتورژي و اقتباس از آثار رادي و نمايشنامه‌‏هايي با موضوع آزاد است.
بر اساس اعلام دبيرخانه اين همايش، جوايز پنجمين همايش ملي رادي‌شناسي شامل لوح سپاس و جايزه نقدي است و برگزيدگان اين دوره در دو بخش نمايشنامه‌نويسي و مقالات پژوهشي با موضوعات و محور‌هاي مذكور در مراسم اختتاميه معرفي شده و لوح سپاس و جايزه دريافت خواهند كرد.
علاقه مندان تا دهم دي ماه براي ارسال چكيده مقالات پژوهشي خود فرصت دارند و پژوهش هاي مورد تاييد هيات داوران بيستم دي ماه اعلام مي شود و براي ارسال مقالات پژوهشي بيستم بهمن و نمايشنامه ها 30 دي ماه در نظر گرفته شده است.
علاقه‌مندان به شركت در پنجمين همايش ملي رادي‌شناسي مي‌توانند پس از تكميل فرم تقاضاي شركت، آن را به همراه آثارشان به نشاني bonyaderadi@gmail.com ارسال كرده و در صورت تمايل به كسب اطلاعات بيشتر با شماره 09373512525 تماس بگيرند.
فراهنگ**1883**1368
تنظيم: مريم جلوداران** انتشار: خيراله شفيعي