به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، صنایع دریایی با توجه به وجود 5800 كیلومتر ساحل در جنوب و شمال كشور به طور حتم از جمله صنایعی محسوب می شود كه از قابلیت بسیار موجهی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی برخوردار است.
به گفته بسیاری از صاحب نظران، تامین نیازمندی های حوزه حمل و نقل دریایی، ساخت سكو، نیازمندی های صنعت نفت و گاز و تامین تجهیزات تفریحی و گردشگری از همه مهمتر ضرورت حفاظت از مرزهای آبی كشور توجه هرچه بیشتر به توانمندی های حوزه صنایع دانش بنیان دریایی داخلی را ضروری ساخته است.
دكتر محمدسعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی معاونت علمی ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص اهمیت صنایع دریایی، با بیان این كه حدود 90 درصد صادرات و واردات كشورها از طریق دریا و حمل و نقل دریایی انجام می شود، افزود: خواه و ناخواه ما نیازمند به روزترین ناوگان دریایی و بنادر و تجهیزات مورد نیاز این حوزه هستیم و این بیانگر اهمیت فوق العاده صنایع دریایی برای كشورها است.
وی ادامه داد: امروز حدود 30 درصد تولید حوزه نفت و گاز كشورمان از طریق دریا به خصوص خلیج فارس انجام می شود، بزرگترین حوزه های نفت و گاز كشور مانند پارس جنوبی در دریا قرار دارد و استفاده بهینه از این ظرفیت و ذخائر به طور حتم نیازمند برخورداری از صنایع دریایی پیشرفته متكی بر توانمندی های داخلی است. لذا بایستی امكانات مناسب دریایی برای استفاده از این ذخائر دریایی فراهم شود.
سیف همچنین با اشاره به وجود سواحل آبی وسیع در كشور و لزوم حمایت از صنایع دانش بنیان داخلی برای تامین مایحتاج و نیازمندی های تفریحی و گردشگری مردم در سواحل گفت: حتی تولیدات این بخش از بازار مانند تولید تجهیزات جت اسكی و لوازم قایق سواری نیز از كشش بسیار بالایی برای فعال كردن صنایع داخلی، جلوگیری از خروج ارز، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای كشور برخوردار است.
وی با بیان این كه كشورمان از نظر علمی و فنی در حوزه دریا مقام نخست منطقه است، اظهار كرد: ایران در این حوزه دارای یك بازار حدود یك میلیارد دلاری در سال است كه یك درصد بازار جهانی را تشكیل می دهد.
سیف با اشاره به تشكیل چندین كارگروه تشكیلشده در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی معاونت علمی از جمله كارگروه های اطلاع رسانی، فرهنگسازی و ترویج در حوزه دریا اظهاركرد: این كارگروه ها با هدف تبدیل علم به فناوری و محصول و ورود به بازار شكلگرفته است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی در ادامه با بیان این كه هم اكنون حدود 48 شركت دانش بنیان در حوزه صنایع دریایی فعال است، افزود: این در حالی است كه تعداد این شركت ها حدود سه سال پیش تنها 7 شركت بود.
وی اظهار كرد: این شركت های دانش بنیان بعضا بزرگ و به ساخت شناور، سكو، تجهیزات ابزار دقیق یا لوازم رادار و ساخت انواع و اقسام تجهیزات دریایی مشغول هستند.
سیف در خصوص این كه شركت های دانش بنیان بیشتر در چه حوزه هایی پیشرفت داشته اند نیز گفت: فعالیت های مختلفی در دو دهه گذشته به صورت جدی حداقل در دریا انجام شده و گسترش مناسبی داشته است و شركت های دانش بنیان در حال حاضر در بخش طراحی و ساخت سكوها به صورت كامل و همچنین در ساخت كشتی های بزرگ و تمامی تجهیزات مورد نیاز، پیشرفت های چشمگیری داشته اند.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی معاونت علمی، بحث زنجیره تامین صنایع دریایی كه شامل ساخت كشتی و تعمیر تجهیزات است، می تواند اشتغال و ارزش افزوده ایجاد كند و در مجموع زمینه ساز پیشرفت كشور در حوزه دریایی شود.
سیف با تاكید بر لزوم حمایت و تشویق شركت های دانش بنیان كوچك به منظور تبدیل ایده و دانش موجود در دانشگاه ها و مراكز علمی به محصول، گفت: شركت های دانش بنیان ما نیز بایستی محصولاتی تولید كنند كه در بازارهای بین المللی قابل رقابت باشند.
وی در خصوص مشكلات شركت های فعال در حوزه صنایع دریایی كشور نیز اظهاركرد: تقریبا بیشتر مشكلات فعالان حوزه دانش بنیان در كشور به خصوص صنایع دریایی مربوط به بازار و نبود حمایت های لازم از این بخش است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی معاونت علمی ادامه داد: به طور حتم با كنترل اهرم بازار و ارجاع سفارشات و نیازهای داخلی كشور در حوزه صنایع دریایی به شركت های فعال داخلی، بسیاری از ظرفیت های داخلی كشور در این حوزه فعال خواهد شد.
وی با بیان این كه متاسفانه به دلیل نبود مدیریت صحیح اكثر سفارشات در حوزه صنایع دریایی كشور به سمت و سوی كشورهای خارجی سوق یافته است گفت: طبیعتا با این اتفاق كه البته بخشی از آن به دلیل وجود ضعف قوانین و مقررات است، تولیدات كاهش یافته و این شركت ها به تعطیلی كشانده خواهند شد.
وی در عین حال افزود: البته استفاده از تولیدات داخل در حوزه دریایی و بندری نیز رو به رشد بوده است، به طوری كه برخی شركت های مرتبط از جمله شركت ملی نفت، شركت ملی نفتكش، شركت كشتیرانی، شركت تاسیسات دریایی، شركت نفت فلات قاره و شركتهای حفاری و سكوسازی تا حدودی خریدهای داخلی داشته اند اما از آنجا كه كار این شركت ها بین المللی است و استانداردها نیز باید رعایت شود، روند كار تا حدودی به كندی پیش می رود.
علمی ** 1836 **
خبرنگار:یوسف درویشی* انتشار: محتشمی پور
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
تهران– ایرنا- دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانشبنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاكید كرد: حمایت از صنایع دانش بنیان دریایی كشور به طور حتم مستلزم چرخش سفارشات خارجی و خریدها به سمت استفاده از تجهیزات ساخت شركت های توانمند داخلی است.