تهران - ایرنا - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت، در سال جاری مبلغ 30 میلیارد ریال برای هزینه درمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، مجید قدمی روز شنبه در نشست خبری با بیان اینكه هزینه درمانی، دارویی و دندانپزشكی همه دانش آموزان در مدارس خاص را پوشش می دهیم، افزود: در مجموع تاكنون پنج هزار و 500 پرونده پزشكی دانش آموزان با نیازها ویژه مورد بررسی قرار گرفته و 70 میلیارد ریال هزینه درمان این افراد پرداخت شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه امسال نیز مبلغ سه میلیارد تومان برای هزینه درمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شده، گفت: بودجه آموزش و پرورش استثنایی از 24 میلیارد در چهار سال گذشته به بیش از 90 میلیارد تومان در امسال رسیده است و در مجموع 750 میلیارد تومان هزینه آموزش دانش آموزان استثنایی و مابقی مربوط به سایر فصول چون حقوق است.

** مشكل سنوات ارفاقی معلمان مدارس استثنایی حل شد
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تعدادی از معلمان ما بیمه تامین اجتماعی بودند كه تامین اجتماعی اعلام كرده بود سنوات ارفاقی را نمی پذیرد اما با پیگیری های انجام شده، مشكل این گروه از معلمان حل شد.
قدمی یادآور شد: از سوی دیگر سنوات ارفاقی تعدادی از همكاران از سال ‌86 تا 91 قطع شده بود كه بدهی سال 86 تا آخر 87 پرداخت شد.
وی تصریح كرد: برای معوقات سال های87 تا 91 نیز با دریافت مجوزهای لازم اكنون در مرحله تامین منابع مالی هستیم و برای پرداخت كامل سنوات ارفاقی این گروه حدود 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی اضافه كرد: سالانه 600 تا 700 نیرو از سازمان آموزش و پرورش استثنایی خارج می شود در حالی كه ورودی دانشگاه فرهنگیان حدود 200 تا 250 نفر است و با وجود سهمیه در آزمون‌های استخدامی همچنان با كمبود نیرو مواجه هستیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اخیرا از نیروهای طرحی در رشته های توانبخشی استفاده كرده آیم كه این افراد طرح خود را در آموزش و پرورش استثنایی می گذرانند.

** خلاءهای قانونی اشتغال دانش آموزان معلول رفع شود
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین گفت: اكنون خلاءهای قانونی بسیاری برای اشتغال دانش آموزان معلول وجود دارد كه باید رفع شده و قانونگذار جذب این افراد را در مشاغل مختلف اجباری كند.
وی اظهار داشت: 350 نفر از دانش آموزان استثنایی در آزمون كنكور سراسری پذیرفته شدند كه این افراد باید به حلقه اشتغال برسند و باید همه دستگاه ها وارد میدان شده و مشكل اشتغال معلولان را حل كنند.
قدمی با اشاره به اینكه خدماتی كه به معلولان ارائه می شود مدیریت چندگانه است كه باید یكپارچه شود، ادامه داد: در قانون، شورای عالی معلولان داریم كه لازم است این شورا تشكیل شود.

** 65 هزار و 800 دانش آموز دیرآموز امسال وارد مدارس عادی شدند
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: این دانش آموزان كسانی هستند كه بهره هوشی آنها 15 نمره از افراد عادی پایین تر است.
قدمی اضافه كرد: برای اینكه معلمان با نحوه درست تدریس و برخورد با این دانش آموزان آشنا شوند، فیلم های آموزشی به تمامی مدارسی كه این گروه از دانش آموزان تحصیل می كنند ارسال شده است.
وی ادامه داد: گروه هایی شامل افراد با اختلالات بینایی، شنوایی، جسمی حركتی، چند معلولیتی، اختلالات ذهنی، عاطفی و یادگیری در مدارس استثنایی تحصیل می كنند كه تعداد آنها در سال جاری به 74 هزار و 175 نفر رسیده كه این میزان سال گذشته 73 هزار نفر بود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تعداد دانش آموزان تلفیقی فراگیر سال گذشته 55 هزار نفر بود كه امسال به 62 هزار نفر رسیده است.
قدمی، تعداد كل دانش آموزان مدارس استثنایی و تلفیقی را 137 هزار و 29 نفر اعلام كرد و گفت: این سازمان در مجموع 23 هزار و 574 نفر نیروی انسانی دارد كه 15 هزار نفر آنان دارای مدرك تحصیلی كارشناسی و سه هزار و 863 نفر نیز دارای مدرك كارشناسی ارشد هستند.
وی بیشترین گروه دانش آموزان استثنایی را افراد آسیب دیده ذهنی به تعداد 55 هزار و 194 نفر عنوان كرد و افزود: همچنین تعداد دو هزار دانش آموز اوتیسم در مدارس مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار كرد: اعتقاد داریم كه بچه ها باید به موقع شناسایی شوند كه در این رابطه سنجش افراد را یك سال قبل از ورود به دبستان را برنامه ریزی كرده آیم اما دستگاه های دیگری همچون وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی باید به زمان تولد نزدیك شده و افراد دارای نیازهای ویژه را شناسایی كنند.
قدمی افزود: سنین صفر تا شش سال زمان مناسبی است كه با شناسایی افراد با نیازهای ویژه و ارائه خدمات توانبخشی به این افراد چه بسا بتوان با رفع مشكل آنها از جمله كاشت حلزون از همان ابتدا در مدارس عادی تحصیل كنند.

** بر توسعه طرح تلفیقی برای در كنار هم قرار گرفتن دانش آموزان عادی و با نیازهای ویژه تاكید داریم
قدمی با بیان اینكه هدف آموزش و پرورش آماده كردن افراد برای ورود به زندگی است، اظهار داشت: وقتی جامعه آمادگی پذیرش افراد با نیازهای ویژه را ندارد در نهایت دانش آموز آسیب دیده پس از تحصیل در مدارس خاص و ورود به جامعه دچار مشكل می شود به همین دلیل بر توسعه طرح تلفیقی تاكید داریم.
وی ادامه داد: هنگامی كه كودك آسیب دیده در مدرسه عادی در كنار دانش آموزان عادی قرار می گیرد سایر همكلاسی های وی نیز او را می پذیرند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان داشت: تحقیقات نشان می دهد هوش انسان بین 5 تا 10 نمره قابل افزایش است از این معلم توانمند، تغذیه خوب و شرایط مناسب می تواند دانش آموز هوش مرزی با نمره هوشی 85 را به طبقه هوش عادی بالای 90 نمره برساند.
وی اظهار كرد: نظام آموزشی آسیب دیدگان شنوایی، بینایی و جسمی و حركتی همان برنامه درس رسمی عمومی است اما كتاب های درسی دانش آموزان آسیب دیده ذهنی با ضریب هوشی 50 تا 70 در سازمان استثنایی تدوین می شود.
فراهنگ ** 1883 ** خبرنگار: مریم جلوداران * انتشار: امید غیاثوند