تهران-ايرنا- پروفسور محمدامين شكراللهي از برگزيدگان جايزه علمي مصطفي(ص) گفت: گرچه جايزه مصطفي به جهان اسلام مربوط مي شود، اما علم مقوله اي جهاني است و با توجه به رويكرد آينده نگرانه اين جايزه، شاهد جهاني شدن آن خواهيم بود.

پروفسور شكراللهي داراي كرسي استادي در زمينه الگوريتم و رياضيات الگوريتمي در دانشكده انفورماتيك و علوم ارتباطات و دانشگاه علوم پايه دانشگاه پلي تكنيك فدرال سوئيس، از برگزيدگان دومين دوره جايزه مصطفي(ص) است.
وي روز شنبه در گفتگو با خبرنگار علمي ايرنا گفت: جايزه مصطفي مربوط به جهان اسلام است؛ اعطاي جوايز در هر جاي دنيا سياست هاي خود را دارد و دريافت اين جايزه افتخار بزرگي براي من است.
پروفسور شكراللهي افزود: با توجه به اين كه سال ها در ايران حضور ندارم و از طريق گردهمايي هاي علمي با دانشمندان ايراني به صورت مداوم در ارتباط هستم، به جرات مي توانم بگويم كه جايگاه علمي ايران در منطقه بي رقيب است و در حالي كه در سمينارها و رويدادهاي علمي جهاني شاهد حضور بي فروغ كشورهاي ديگر هستيم، ايران سير صعودي پر شتابي در زمينه علم دارد.
برنده جايزه مصطفي (ص) كه اين جايزه را به خاطر اختراعش در زمينه كد رپتور كسب كرده است، درباره آن گفت: كار كد 'رپتور' مخابره اطلاعات روي شبكه هايي است كه احتمال پاك شدگي اطلاعات را دارند و با ارسال داده ها؛ محافظت لازم در برابر اتلاف بسته هاي ديتا را فراهم مي كند كه منجر به بازسازي داده هاي پاك شده يا از دست رفته مي شود و از نطر علمي و صنعتي در جهان موفق بوده است.
شكراللهي همچنين با اشاره به حجم بالاي پژوهش هاي آكادميك گفت: بيش از 80 درصد پژوهش هاي علمي در همه جاي دنيا بايگاني مي شوند و به صنعت راه نمي يابند ولي نبايد فراموش كرد كه همين پژوهش ها بستر شكل گيري طرح هاي موفق در بازار صنعت است.
وي ادامه داد: پژوهش هايي كه به صنعت منتهي مي شوند، لزوما داراي ارزش علمي بالايي نيستند؛ به واقع اگر به دنبال انتقال علم به صنعت هستيم بايد موضوعات پژوهشي از دل صنعت و نياز جامعه گرفته شود و ارتباط صنعت و دانشگاه را بيشتر كنيم تا موفق به ايجاد طرح هاي بزرگ علمي براي پاسخ گويي به نياز جامعه باشيم.
شكراللهي ماركتينگ يا بازاريابي را امري ضروري دانست و گفت : همانطور كه موفقيت در بازار مستلزم علم و صنعت است، ماركتينگ هم مي تواند نقش مهمي در حضور و قدرت صنعت داشته باشد؛ در سال هاي اخير شاهد كارهاي مهمي در حوزه هاي علمي كشور هستم كه در زندگي روزمره مردم نقش مهمي داشته است و با ماركتينگ صحيح مي توان آنها را ارائه كرد.
جايزه مصطفي (ص)، نشان عالي علم و فناوري جهان اسلام هر دو سال يك‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا مي‌شود. جايزه مصطفي (ص) با شناسايي، معرفي و تقدير شايسته از برترين‌هاي علم و فناوري در جهان اسلام، علم‌آموزي و پژوهش را در جوامع اسلامي ترويج و تشويق مي‌ كند.
پروفسور شكراللهي با اختراعي در زمينه كد رپتور و ارول گلنبي از تركيه با اثري در زمينه مدلسازي شبكه هاي اطلاعات و فناوري، دو برگزيده دومين دوره اعطاي جايزه مصطفي (ص) هستند و قرار است فردا (12 آذر) در مراسمي در تالار وحدت تهران از اين دو دانشمند تقدير شود.
9031 علمي
خبرنگار: عادل پازيار* انتشار:محتشمي پور