اهواز-ایرنا-استاندار خوزستان با تاكید بر لزوم افزایش سهم پیمانكاران بومی استان از مناقصات دستگاههای اجرایی استان گفت: سامانه ای شدن ارائه این مناقصات از سوی دستگاه ها باعث شده است كه این پیمانكاران شانس كمتری برای دریافت این مناقصات و كار در استان را داشته باشند.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شنبه در شورای برنامه ریزی استان در سرسرای استانداری خوزستان بیان كرد: در گذشته مناقصات دستگاه های اجرایی در روزنامه ها به چاپ می رسید و پیمانكاران بومی استان شانس بیشتری برای دریافت مناقصات داشتند اما در حال حاضر دستگاه ها مناقصات خود را در سامانه ستاد منتشر می كنند و همین موضوع باعث شده كه شانس كار پیمانكاران بومی در استان كم شود.
وی عنوان كرد: خوزستان نسبت به سایر استان های كشور بیشترین میزان پروژه ها را دارد و نیاز است كه برای فعالیت پیمانكاران بومی در پروژه های استان سامانه ستاد بومی و یا حذف شود برای این كار نیاز است كه نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی رایزنی كنند.
استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به وضعیت اشتغال در استان افزود: بر اساس سرشماری كه در سال 1395 انجام گرفت مشخص شد كه نرخ بیكاری خوزستان در سال 1390 بالغ بر 25.7 درصد بوده و در سال 1395 به 14.3 درصد كاهش یافته است.
وی گفت: این میزان كاهش قابل ملاحظه است اما نسبت به میانگین كشوری همچنان آمار بالایی است، باید ایجاد اشتغال را در رده سنی فعال و تحصیل كرده متمركز كرد كه باعث توسعه وپیشرفت استان و كشور شوند.
شریعتی یكی از راه های رونق گرفتن اشتغال را فعال شدن پروژه های عمرانی در استان عنوان كرد و گفت: 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای چند طرح بزرگ صنعتی دراستان و ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است.
وی افزود: همچنین تفاهم نامه ای به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با سود هشت درصد با بانك ملی منعقد شده است كه با پرداخت این تسهیلات كمك بزرگی به بخش تولید و فعالان اقتصادی می شود.
استاندار خوزستان بیان كرد: به بانك كشاورزی نیز پیشنهاد شده است كه این تفاهم نامه را با همان مبلغ ذكر شده منعقد كند تا به كشاورزان كمك شود.
شریعتی در ادامه با بیان اینكه امسال 350 میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد مشاغل خانگی در استان در نظر گرفته شده است عنوان كرد: به هر شهرستانی كه در ایجاد مشاغل خانگی فعال تر بود اعتبار بیشتری پرداخت می شود و سود این تسهیلات در مناطق مرزی چهار درصد و غیر مرزی 6 درصد است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در ادامه این نشست عنوان كرد: به دلایل مختلف مهاجرت از استان انجام می گیرد كه مهم ترین دلیل آن بیكاری است.
امید حاجتی افزود: برای كاهش نرخ بیكاری در استان تلاش شده است كه بیشتر كار و پروژه ها به جوانان در استان ارجاع داده شود و در شورای فنی استان نیز مصوب شده كه پروژه ها به مشاوران جوان بومی سپرده شود.
وی همچنین با اشاره به دیگر ظرفیت های ایجاد اشتغال در استان افزود: اقدامات خوبی برای توسعه میادین نفتی غرب كارون در حال انجام است كه در این منطقه نیز هزاران نفر از جوانان خوزستانی می توانند مشغول به كار شوند، با آموزش فنی و حرفه ای استان نیز توافق شده است كه نیروهای با مهارت برای كار در این حوزه آموزش دهد.
مدیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: همچنین 130 هزار میلیارد ریال اعتباربرای ایجاد اشتغال فراگیردر سال جاری در استان در نظر گرفته شده است.
حاجتی گفت: برای جلوگیری از مهاجرت كاركنان دولت نیز مقرر شده است كه امتیازاتی همچون افزایش حقوق و مزایا به آن ها داده شود.
/6002/7158
خبرنگار: زینب فرحانی**انتشار: كبری آقازری