به گزارش گروه تفسیر، تحلیل و پژوهش خبری ایرنا، هر چند كه سیاست های دولت در جهت رشد و ارتقای صنعت خودروسازی داخلی است و از این رو تعرفه های سنگینی برای واردات این كالا اعمال می شود اما برای تحقق برنامه های كلان در كاهش مصرف سوخت، كاهش آلودگی ها و در نهایت ارتقای كیفیت سطح زندگی تعرفه های ورود خودروهای هیبریدی به حداقل رسیده است و سیاست دولت در این مورد حمایت از واردات این نوع خودرو به بازار داخلی است.
در نمایشگاه چند روز گذشته خودروی تهران هم از چند خودروی هیبریدی جدید رونمایی شد تا بلكه این خودروهای برقی به مذاق بازار ایران خوش بیاید و جایگزین درصدی از خودروهای بنزینی شود.
در حالی كه بنزین در ایران دومین سوخت پرمصرف است و از سوی دیگر طبق مطالعات انجام شده عمر متوسط بیش از 17 درصد خودروهای موجود در كشور بالاتر از حد استاندارد است كه این خود موجب بالا رفتن میزان مصرف سوخت می شود، بهترین گزینه - برای حل مشكلات ناشی از تردد خودروهای پرمصرف بنزینی كه آلودگی هوا مهم ترین آن محسوب می شود - ورود خودروهای برقی است.
با توجه به اینكه تولید خودروی هیبریدی در ایران قدم های اول خود را برمی دارد، سیاست دولت حمایت از واردات این خودروهای برقی است و به همین دلیل واردات خودروهای سواری هیبریدی مشمول 4 درصد حقوق ورودی به ازای هر دستگاه، بر مبنای ارزش سیف (بهای خرید كالا در مبدا به اضافه هزینه بیمه و حمل و نقل) است كه این رقم در مقابل تعرفه واردات سایر خودروها بسیار اندك بوده و می تواند مزیت رقابتی ایجاد كند.
با تمام حمایت هایی كه دولت از افزایش تعداد خودروهای هیبریدی در سطح خیابان ها و جاده های كشور می كند اما هنوز هم بازار روی خوشی به این خودروها نشان نمی دهد كه طبق گفته كارشناسان این سردی بازار به دو علت عمده ترس از نبود خدمات پس از فروش و مسئله سرعت خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای بنزینی بازمی گردد این در حالی است كه تجربه استفاده از خودروهای جدید هیبریدی در دنیا نشان داده، خودرو های برقی جدید نه تنها از خودروهای بنزینی پیشرفته از نظر سرعت و شتاب كم ندارند بلكه از بسیاری جهات دست خودروهای بنزینی را از پشت می بندند.
به گفته یك شهروند ایرانی- كانادایی كه امیدوار است بتواند خودرو برقی تسلا ایكس خود را وارد ایران كند، می گوید : این خودروها می توانند نقش بسیار موثری در كاهش آلودگی هوا داشته باشند.
وی كه خودرو را به قیمت ٧٠ هزار دلار آمریكا خریداری كرده می گوید اتومبیلش ارجحیت های بی نظیری نسبت به خودرو های بنزینی با قیمت مشابه دارد و فاقد هر نوع آلوده سازی است.
به گفته این شهروند ایرانی- كانادایی این خودرو نیازی به بنزین و سایر سوخت های فسیلی ندارد، تعویض روغن نمی خواهد و حتی به دلیل برقی بودن سیستم ترمز نیازی به تعویض لنت آن نیست.
وی به هیچ وجه نگران خدمات پس از فروش خودروی خود نیست چرا كه به نظر وی این خودرو به دلیل نداشتن قطعه متحرك موتوری خراب نمی شود و باطری آن نیز تا ١٠ سال گارانتی است.
وی می گوید: ایران از لحاظ شارژ بهتر از كاناداست چرا كه در ایران برق ٢٢٠ ولت همه جا هست اما در كانادا برق ١١٠ ولت است و اتومبیل وی با برق ٢٢٠ ولت ظرف ٧ ساعت شارژ كامل می شود و این زمان برای برق ١١٠ ولت 10 برابر بیشتر است. خودرو وی با یك شارژ كامل تا ٤٥٠ كیلومتر مسافت را طی می كند. هزینه برق برای شارژ خود رو تنها ١ دلار برای هر ١٠٠ كیلومتر شارژ است.»
با نگاهی به عقب در می یابیم كه در ایران تغییر ذائقه مردم و بازار را در استفاده از خودرو تجربه كرده ایم، در اواخر دهه 80 با سهمیه بندی بنزین بازار به سمت خودروهای گاز سوز تغییر مسیر داد از این رو ، این بار هم با اطلاع رسانی درست می توان سلیقه مردم را تغییر داد.
**اطلاع رسانی پیش نیاز رونق بازار خودروهای برقی
«میثم رضایی» رییس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا درباره روند آهسته توسعه بازار خودروهای هیبریدی در كشور گفت: كشورهای پیشرفته به این سمت حركت می كنند كه خودروی بنزینی را حذف و هیبریدی ها را جایگزین آن كنند چرا كه سوخت فسیلی در حال اتمام است و از طرف دیگر مسئله محیط زیست و كاهش آلایندگی ها در اولویت این كشورها قرار دارد . حتی گفته می شود در برخی كشورها تا 10 سال آینده دیگر خودروی بنزینی وجود نخواهد داشت و این نشانگر اهمیت ورود این خودروها به بازارهای جهانی است.
وی با طرح این ادعا كه در صنعت خودروسازی ایران رانت ومافیایی وجود دارد كه مانع از گسترش بازار خودروهای هیبریدی می شود، گفت: ورود خودروهای هیبریدی به نفع برخی قطعه سازان و وارد كنندگان خودرو قطعات خودرو نیست بنابراین مانع از افزایش این خودروها در بازار داخلی می شوند.
رضایی با اشاره به امكان تولید خودروهای هیبریدی در كشور ادامه داد: ایجاد خط تولید خودروهای برقی نیاز به زیرساخت و امكانات دارد كه در حال حاضر این زیرساخت ها فراهم نیست و اساسا گروهی خاص اجازه سرمایه گذاری در این حوزه را نمی دهند.
رییس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو استقبال مردم از خودروهای هیبریدی در بازار نیاز به فرهنگ سازی دانست و تاكید كرد : فرهنگ سازی برای استفاده از خودروهای برقی وظیفه دولت است كه این اقدام را با اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم درباره مزیت های این خودروها و تبلیغات گسترده می توان انجام دهد.
وی تاكید كرد: یكی از دلایلی كه بازار به سمت این خودروها علاقه مند نیست مسئله خدمات پس از فروش است و مردم نگران نبود خدمات پس از خرید هستند این در حالی است كه تمام شركت هایی كه تاكنون برای واردات این خودروها وارد مذاكره با طرف های ایرانی شده اند، ارائه خدمات پس از فروش را پذیرفته اند.
رضایی ادامه داد: شاید از دیگر موضوعاتی كه مانع از ورود این خودروها به بازار می شود، نبود جایگاه های پمپ برق در سراسر كشور است اما این خودروها حتی با برق خانگی هم شارژ می شوند. این وظیفه دولت است برای اجرای سیاست های كلان خود در بحث صرفه جویی سوخت و كاهش آلودگی ها مزیت های خودروهای برقی را به مردم معرفی كند.
رییس انجمن صنفی واردكنندگان خودرو با اشاره به تعداد خودروهای هیبریدی مورد استفاده در كشورمان گفت: خودروهایی كه تا كنون وارد شده اند، هیبریدی كامل نیستند به این معنا كه وقتی سرعت خودرو بیشتر از 60 كیلومتر در ساعت می شود، به حالت سوخت بنزینی برمی گردد و تمام ویژگی های خودروهای برقی را از دست می دهد. این در حالی است كه دنیا به سمت استفاده از خودروهای تمام برقی ضمن براورده ساختن تمام انتظارات مصرف كننده از یك خودرو ایده ال می رود.
**ایران خودرو، هیبریدی ساز می شود
ساخت خودروهای هیبریدی سال ها است جزو مطالبات مجلس و مدیران شهری از دولت قرار دارد. این نیاز همزمان با سهمیه بندی بنزین در كشور به اوج خود رسید و قرار شد تا سال 1391 بالغ بر 2 میلیون دستگاه خودروی برقی ساخت داخل وارد بازار شود كه این وعده تاكنون محقق نشده است. اما دولت دوباره عزم خود را برای ساخت خودروهای برقی و هیبریدی جزم كرده تا این خودروی سبز وطنی را در اختیار مردم قرار دهد.
از این رو اخیرا مدیر پروژه پلت فرم جدید ایران خودرو از برنامهریزی برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی خبر داد. قرار بر این است در این پروژه شركتهایی مانند« پینینفارینا» از ایتالیا و «هیوندای پاورتك» حضور داشته باشند و بیش از 100 قطعه ساز برتر داخلی نیز در این پروژه همكاری كنند. طبق اعلام ایران خودرو، اولین خودروی تولیدی بر روی این پلت فرم جدید در سال 2020 عرضه خواهد شد كه میانگین قیمت آن نیز 15 هزار دلار خواهد بود.
اگر این وعده ایران خودرو محقق شود با یك تیر چند نشان هدف گیری شده اول اینكه در شرایط پسا برجام با ورود و انتقال تكنولوژی های جدید، دانش خودروسازی در كشور ارتقا می یابد. با فروش این خودروها در بازار علاوه بر افزایش گردش مالی در صنعت خودروسازی، راه حلی برای رفع آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای بنزین سوز پیاده شده است.
پژوهشم**9345**1601** خبرنگار: نازیلا مهدیانی** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
تهران- ایرنا- در شرایطی كه تعداد روزهای پاك و سالم در كلانشهر تهران در ماه هایی از سال به انگشتان دست می رسد و متهم ردیف اول این آلودگی هوا خودروهای پرمصرف معرفی می شود، ورود خودروهای هیبریدی (برقی) به بازار ضرورت پیدا می كند و سیاست دولت هم حمایت از افزایش تعداد خودروهای سبز در سطح كشور است.