به گزارش خبرنگار ایرنا، منطقه نمونه گردشگری مرنجاب در فاصله نزدیك به 50 كیلومتری شمال شهرستان آران و بیدگل به دلیل اعتدال نسبی هوا و تنوع گونه های جانوری و پوشش گیاهی از زیباترین نقاط كویری ایران است و این تشنه بكر بر تارك داشته های خود به چهار تحفه ارزشمند كاروانسرای شاه عباسی، دریاچه نمك، جزیره سرگردان و تپه های شنی می بالد.
كویر مرنجاب به استناد برخی آمار جز در فصل تابستان كه به علت گرمای هوا با كاهش محسوس گردشگر مواجه است، سالانه میزبان حدود بیش از 100 هزار نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی می باشد اما برای بسیاری از آنها همان سفر نخست به سفر آخر تبدیل می شود.
گردشگری در كویر مرنجاب با آغاز فصل پائیز رونق می گیرد و طی تعطیلات پایان هفته هزاران خودروی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی برای دمی آسایش از هیاهوی زندگی شهری به منطقه سفر می كنند اما پس از طی كیلومترها ناگهان به تابلوی ایستی در ابتدای جاده خاكی و ناهموار مرنجاب می رسند كه باید به ازای هر دستگاه خودروی كوچك و بزرگ عوارض 100 تا 400 هزار ریالی پرداخت كنند.
نبود امكانات رفاهی، بهداشتی، خدمات امدادی و انتظامی در كنار مسیری ناهموار با آسفالت نامناسب و انسداد بخش هایی از راه با ماسه های روان موجب شده تا دریافت عوارض در ورودی منطقه نمونه گردشگری كویر مرنجاب به مسئله ای شگفت آور تبدیل شود و این پرسش ها را به ذهن متبادر كند:
منطق دریافت عوارض از خودروهای ورودی به این منطقه چیست؟
چه خدماتی در قبال این عوارض به مردم ارائه می شود؟
پول هایی كه از مسافران و گردشگران در این سال ها به عنوان ورودیه كویر مرنجاب دریافت شده، در چه محل یا محل هایی هزینه شده است؟
** عوارض زیاد جاده ای خطرناك در دل كویر
عوارض ورود به مرنجاب از آن جهت زیاد است در حالی كه هیچ خدمتی در برابر آن ارائه نمی شود!
فرهاد شایان یكی از گردشگران تهرانی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ابتدای جاده خاكی مرنجاب با نصب تابلوی ایستی تقاضای ورودیه به مبلغ 100 هزار ریال شد كه با دلگرمی به ارائه خدمات در مسیر یا مقصد، با كمال میل مبلغ را پرداختم اما در نهایت تنها جاده ای خراب با دست اندازهای زیاد بود كه در بخش هایی نیز با ماسه پوشیده شده است.
سعید وكیلی شهروند همدانی نیز بیان كرد: همراه جمعی از اقوام برای بازدید از منطقه مرنجاب به این شهرستان سفر كردیم و پس از پرداخت ورودیه وارد جاده خاكی شده اما پس از طی نزدیك به 10 كیلومتر از ادامه راه منصرف شدیم زیرا ادامه مسیر نیز همین شرایط را داشت و باید نزدیك به 40 كیلومتر دیگر هم می رفتیم.
وی افزود: پس از پرداخت عوارض نجومی در ابتدای جاده خاكی هیچ گونه نقشه، اطلاعات و راهنمایی از وضعیت منطقه و مسیر داده نشد وگرنه وارد مسیر نمی شدیم.
سراج محمدی اهل كاشان از دیگر افرادی است كه برای گذران تعطیلات آخر هفته به منطقه نمونه گردشگری كویر مرنجاب سفر كرده بود.
وی نیز با انتقاد از وضعیت نامناسب جاده به خبرنگار ایرنا گفت: چند دستگاه خورو برای بازدید از كمپ بین راهی تنها 6 كیلومتر در جاده مرنجاب طی كرده و مبلغ هنگفتی به عنوان ورودیه پرداخت كردیم.
او اضافه كرد: منطقه به رغم برخورداری از جاذبه های طبیعی و تاریخی كه می تواند خستگی را از تن هر گردشگری بیرون كند، به دلیل نبود امكانات زیرساختی تجربه خاطره انگیزی نیست در حالی كه با برنامه ریزی درست می تواند به رونق صنعت گردشگری كمك كند.
علیرضا وكیل یكی از اهالی شهرستان آران و بیدگل هم عنوان كرد: گردشگران كه بیشتر آنها به منطقه آشنایی ندارند، بارها با خودرو در تل ماسه ها گرفتارشدند كه سردرگمی، ساعت ها معطلی و دیگر مسائل كه برای میهمانان رخ می دهد، به هیچ وجه در شان نام و آوازه این شهرستان نیست.
*** وجاهت قانونی؟! دریافت عوارض برای ورود به بیابان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل هم در گفت و گو با ایرنا تصریح كرد: مبنای قانونی اصل دریافت ورودیه و مبلغ دریافتی را از سال 1394 تا كنون كه این مسئولیت را برعهده دارم، برای اینجانب روشن نشده و كسی توضیحی ارائه نداده است.
'جواد صدیقیان' افزود: احتمال تغییر مبلغ ورودیه بر اساس نظر مسئولان گردشگری استان هم وجود دارد كه البته این احتمال نیازمند طی شدن روند قانونی و تصویب در شورای بخش و تایید مدیركل امور روستایی استانداری اصفهان است.
وی با تائید شرایط نامناسب جاده مرنجاب بیان كرد: شكی در این زمینه نیست اما شرایط این منطقه از گذشته اندكی بهبود یافته كه هزینه آن هم از دریافتی در ورودیه كویر مرنجاب تامین شده است كه البته باید دریافت و پرداخت ها همه شفاف سازی شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل همچنین گفت: كویر مرنجاب از سوی دولت پیشین منطقه نمونه گردشگری معرفی اما پس از تصویب، ردیف بودجه ای برای آن تعریف نشد كه باید سازمان میراث فرهنگی از سوی كمیته طبیعت گردی جاده مرنجاب را تعریف كرده و با اعتبارات ملی نسبت به ساماندهی آن اقدام كند.
** ساماندهی مسیر مرنجاب نیازمند 100 میلیارد ریال اعتباراست
كویر مرنجاب را به واقع می توان از نظر كاستی ها منطقه ای نمونه نامید كه همه مشكلات موجود در مناطق گردشگری كشور را به صورت یكجا در خود جای داده است.
جلسه های بسیاری در سال های گذشته با موضوع ساماندهی و بررسی وضعیت كویر مرنجاب برگزار و بر مشكلات موجود و رفع سریع آنها تاكید شده اما شرایط كنونی نشان می دهد كه هیچ یك از بررسی ها و پیگیری ها منجر به خروجی قابل دفاعی حتی در حد اصلاح مسیر نشده است.
رئیس اداره راه و شهرسازی آران و بیدگل در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: جاده مرنجاب در حوزه راه های وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد و از این رو مسئولیتی در این زمینه برعهده این مجموعه در شهرستان نیست.
'مجتبی آراسته' افزود: اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان با وجود این محدودیت ها برای رفاه حال گردشگران اقدام هایی سال گذشته انجام داد كه نصب علائم و مسیرنما با اعتبار افزون بر 500 میلیون ریال تسطیح جاده با ماشین های راهسازی از جمله آنهاست.
وی بیان كرد: تنها راه ساماندهی اساسی جاده مرنجاب قرار گرفتن این جاده در حوزه راه های روستایی است كه باید این مسیر ابتدا زیرسازی شود و سپس با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی نسبت به آسفالت مسیر اقدام صورت گیرد.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان آران و بیدگل در ادامه هزینه ساماندهی این جاده 45 كیلومتری را بیش از 100 میلیارد ریال تخمین زد.
*** مرنجاب منطقه ای بدون مسئول و متولی
به گزارش خبرنگار ایرنا، جلسه های بسیاری برای رسیدگی به وضعیت نابسامان منطقه نمونه گردشگری كویر مرنجاب تشكیل شده اما هیچ یك كمترین خروجی نداشته و بازدیدهای گاه و بی گاه مسئولان هم تا كنون دردی را درمان نكرده است چرا كه در نهایت هیچ مجموعه ای سینه سپر كرده و مسئولیت این منطقه را نمی پذیرد.
كویر مرنجاب از نظر فقر امكانات به واقع منطقه ای نمونه در كشور است و با توجه به نبود هیچ یك از خدمات و كمك های امدادی، باز هم شاهد حضور علاقه مندان به طبیعت كویری و تفریحاتی همچون آفرود و سافاری است.
حضور در این منطقه آن هم در چنین شرایط می تواند به جای خاطره ای خوش، حادثه ای تلخ را برای خانواده ها به یادگار بگذارد؛ همچنان كه در سال های گذشته شاهد مفقود شدن گردشگران نابلد در كویر و یا واژگونی خودروها در مسیر بوده ایم كه البته تعداد حواث رخ داده از شمار خارج است.
برخی كارشناسان قرار گرفتن مسیر كویر مرنجاب در حوزه راه های روستایی كشور، واگذاری مدیریت جاده به شركتی مسئولیت پذیر، استقرار نیروهای امدادی، انتظامی و خدماتی، پخش نقشه های راهنما و نصب سطل های زباله در مسیر را از جمله راهكارها برای مدیریت شرایط كنونی عنوان می كنند.
گزارش از: حسین منصوری فر- انتشاردهنده: مسعود عمادی
7472/8123
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
كاشان- ایرنا- دریافت عوارض قابل توجه بدون ارائه كوچكترین خدمات در ابتدای جاده ناهموار كویر مرنجاب ؛ ناخرسندی گردشگران را در پی داشته است.