به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این حادثه تلخ كه درتاریخ 15 آذر 1384 اتفاق افتاد،جمعی از خبرنگاران ، تصویربرداران وعكاسان خبری از ایرنا ، خبرگزاری ها ، پایگاههای خبری و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بر اثر سقوط هواپیمای C130 به شهادت رسیدند.
این گروه برای پوشش خبری رزمایش 'عاشقان ولایت' در چابهار عازم بندرعباس بودند كه هواپیمای آنان دچار نقص فنی شد و پس از برخورد با ساختمانی در مجتمع مسكونی توحید تهران، سقوط كرد و آتش گرفت.
این حادثه 281امین حادثهٔ هواپیمای سی-130 و از بابت تلفات چهارمین حادثهای بود كه تاكنون در سطح جهان برای این نوع هواپیما روی داده است.
** پرواز بی سرانجام هواپیما و خبرنگاران
در آن بعداز ظهر جانسوز ، هواپیمای سی 130 ؛ فرودگاه مهرآباد را به طرف بندرعباس ترك كرد. خلبان مشكل فنی را حدود هشت دقیقه پس از برخاستن اعلام و درخواست فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد را بیان می كند. به هنگامه نزدیك شدن به باند با استفاده از سامانه ابزار فرود، هواپیمای سی130 به یك مجتمع مسكونی 10 طبقه در منطقه مسكونی «آذری» برخورد كرد.
میدان دید در زمان حادثه در حدود 1500 متر گزارش شده است.»؛ این متن بخشی از گزارش كوتاه شبكه ایمنی هوانوردی ایران درباره سقوط مرگبار هواپیمای سی 130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
** شرح واقعه
هواپیمای سی 130 پس از چندین ساعت تاخیر به دلیل نقص فنی در ساعت 13 و 30 دقیقه از فرودگاه مهرآباد برخاست اما بعد از هشت دقیقه از زمان پرواز، كاپیتان «بابك گوهری» خلبان نخست هواپیما متوجه نابسامانی در عقربه موتور شماره چهارم هواپیما شد، به گونه ای كه در مدت زمان كوتاهی، تمامی عقربه های مربوط به به این موتور، شرایط از كار افتادگی آن را نشان داد، در همین هنگامه افسر مهندس پرواز، دستور خاموش كردن موتور را صادر كرد و به دنبال آن، خلبان پس از كنترل و تنظیم هواپیما، با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تماس گرفت و شرایط اضطراری اعلام كرد و یادآور شد كه به دلیل ایجاد مشكل فنی در هواپیما به این فرودگاه بازخواهد گشت.
خاموش شدن یكی از موتورهای هواپیما امری عادی در پرواز محسوب می شد و خلبانان همواره در پروازهای آموزشی به هنگام بروز این مشكل، این حركت را تمرین می كنند، پس این موضوع، مشكلی نبود كه خطر جانی در پی داشته باشد. بنابراین خلبان با مشاهده چنین شرایطی بهترین تصمیم را بازگشت به پایگاهی اصلی دانست.
هواپیما با حفظ ارتفاع به طرف مهرآباد تغییر مسیر داد و به آرامی ارتفاع خود را كم كرد، هنگام عبور از بالای منطقه كهریزك، كمك خلبان چرخ ها را باز كرد و پیش از رسیدن به منطقه قلعه مرغی مقداری زودتر از زمان تعیین شده، به طرف چپ پیچید. مسئولان برج مراقبت در این هنگامه متوجه شدند كه هواپیما از مسیر اصلی خود منحرف شده است. آنها كوشیدند تا با فركانس ارتباطی، این موضوع را به اطلاع كاپیتان نخست هواپیما برسانند، اما این امر بسیار دیر صورت گرفت و فرود اضطراری در فضای خالی میان ساختمان های شهرك توحید در نزدیكی محله آذری تهران سبب شد تا بال راست هواپیما به یكی از ساختمان ها برخورد كند و منفجر شود. در این حادثه بیش از 100 تن از سرنشینان و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند كه 67 تن از آنها خبرنگاران، عكاسان و تصویربرداران رسانه های كشور بودند.
** پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی
آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب در پیامی، جان باختن بزرگان عرصه خبر را در رویداد ناگوار سقوط هواپیمای سی 130، تسلیت گفت و فرمودند: «حادثه جانگداز سقوط هواپیما كه در آن، دهها جان عزیز و دل وفادار از جامعه رسانه یی و نظامی كشور از دست رفتند، اینجانب را نیز همانند خانواده های عزادار و عموم ملت ایران داغدار كرد. جوانان خدوم و ارزشمندی كه در این حادثه مصیبت بار، پركشیدند، خاطره های به یاد ماندنی از خدمات خود را در حافظه همكاران و آشنایان خود به جای گذاشته اند. پاداش آن تلاش های با ارزش، امروز كه ارواح آزاد شده آنان در پیشگاه پروردگار رحیم قرار گرفته، توشه گرانبهایی است كه همه به امید آن و به خاطر آن زندگی می كنیم. اینجانب به خانواده های مصیبت دیده ی این عزیزان و نیز به همه همكاران آنان و به عموم ملت ایران تسلیت عرض می كنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای همگان و صبر و اجر برای بازماندگان و شفای عاجل برای بیماران و مجروحان این حادثه مسالت می كنم.»
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) نیز در این رویداد دو تن از خبرنگاران توانمند خود به نام های «سپهدار ساجدی رییسی» و «سید مهدی میرافضلی» را از دست داد.
** شهدای ایرنا
**شهید سیدمهدی میرافضلی در 1347 هجری خورشیدی در یزد پای بر این دنیای خاكی گذاشت، او پس از فراگیری درس های مقدماتی و تحصیل در دانشكده خبر، فعالیت رسانه ای خود را در خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان خبرنگار- عكاس آغاز كرد و در این زمینه از توانایی و مهارت بسیاری برخوردار شد.
وی به فعالیت های ارزشمندی در زمینه های مختلف هنری و فرهنگی چون برگزاری نمایشگاه های گوناگون عكس برای معرفی رویدادهای مختلف، تشكیل كلاس های طراحی و انتشار كتاب عكس با عنوان «غم بم» همت گماشت و آثار وی در جشنواره های مختلف عكاسی بارها برگزیده شد. اینك از این شهید بزرگوار مجموعه های گوناگون عكس با موضوع های مختلف به ویژه اجتماعی به یادگار مانده است.
**شهید سپهدار ساجدی در 1347 هجری خورشیدی در روستای رییس كلای منطقه لفور شهرستان سوادكوه مازندران دیده به جهان گشود و پس از به پایان رساندن تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، برای ادامه تحصیل در دوره دبیرستان راهی بابل شد و با پذیرش در رشته تاریخ دانشگاه تهران به این شهر آمد.
او پس از پایان تحصیل در این دانشگاه، در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در گروه بولتن خبری مشغول به كار شد و در سال های بعد به عنوان خبرنگار در دفتر ریاض به فعالیت خویش ادامه داد. همچنین مدتی نیز مسئول دفتر خبرگزاری در شهرهای آستارا، گیلان و دماوند بود. سرانجام در 15 آذر 1384 هجری خورشیدی در سانحه سقوط هواپیمای سی 130 به مقام والای شهادت نایل آمد.
** اسامی شهدای سانحه C130
باشگاه خبرنگاران: علیرضا افشار، جواد فراهانی، محمود ایل بیگی
كاركنان واحد مركزی خبر؛ داریوش شاهینی، محمود توران پشتی، مجید عسگری، ابراهیم بقائی، سید یحیی مهدوی
گروه اجتماعی شبكه یك سیمای جمهوری اسلامی ایران؛ محمدرضا شادروح، حمیدرضا خیرخواه، علیزاده، حسن نجفی، رمامی، تاجیك، سید هادی حسینی، جلیل حیدریزاده
كاظمنژاد از روزنامه كیهان
صادق نیلی و علیرضا برادران نجار از خبرگزاری فارس
ایسنا؛ اسماعیل عمرانی، حسن قریب
روزنامه همشهری؛ كربلائی احمد
مسعود جان نثاری و امیر صحرائی از صدای جمهوری اسلامی ایران
از مركز مستندسازی معاونت سیما؛ بابك غیاثوند، میرزائی و فریسآبادی
عوامل فنی واحد سیار: نصراللهزاده، رحیمی، استوار سجاد اسعدی و غلامرضا بیات،حسین عرب احمدی، مهدی اناری، حسن حیدری، محمدرضا احمدی، حبیب اسدی، منصور محمودی، مهدی یونسی، حسین باباپورف حسین خسروآبادی، سپهدار مهاجری و مكی آبادی، خداعفو عبدیانی، سیدحسن شیرازی
كاركنان رسانهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران: محمدعلی بخشی، ناوگان یكم علیرضا ارسطوئیان، ناوبان دوم مهدی صادقی، ناوگان دوم محمدباقر بابارشانی، مقصودی، روحالله احمدوند، ناو استوار وظیفه علی علیزاده، قمصری، علیرضا خدادادی، مهناو یكم حسین آزموده، ارمان نسب، ستوان بابایی، صفری، محمدیان، صوری، مهدی ابراهیمی، حسین مشكین، ناوسروان علیاصغر سلیمانی، ستوان یكم قاسم محمدی، محمدرضا سلیمانی، حجتالاسلام محدث، سرتیپ دوم عباس واعظی، خلبان كاپیتان بابك گوهری و كمك خلبان حسین جعفری.
** بدترین حادثه سال
درد و رنج ناشی از سقوط هواپیمای سی 130 و مرگ بزرگان عرصه خبر، رسانه و كاركنان رسانه ای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی سبب شد تا مجامع بین المللی این رخداد را بدترین حادثه سال لقب دهند.
در ادامه حواشی و علت اصلی بروز این واقعه ، كمیته 29 نفرهای متشكل از نمایندگان مجلس و كارشناسان بخش هواپیمایی كه برای بررسی دقیق سانحه سقوط این هواپیما تشكیل شده بود ، در اسفندماه سال 1384، نتایج گزارش نهایی خود به بررسی احتمالات مختلف بروز این قضیه پرداختند .
كارشناسان امر دراین گزارش به نتیجه مشخصی پیرامون اعلام مقصر نرسیدند و در جریان بررسی این سانحه، گزینه های مختلفی برای مقصران احتمالی مطرح كردند . در همان حال كه در جریان بررسی این پرونده ، برج مراقبت فرودگاه مهرآباد زیر سوال رفت و چند تن از مراقبان برج نیز بازداشت شده و قرار برای آنان صادر شد ، دراظهار نظر برخی مسئولان ، خلبان مقصر شناخته شد و در اظهار نظرهای دیگری نقص فنی عامل سقوط هواپیمای سی 130 ارتش مطرح شد .
'یادشان گرامی باد'
اجتمام / 1095 ** 1569
گزارش : رضا رضائی مجد ** انتشار: علی حبیبی
**آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
تهران - ایرنا - دوازده سال از پرواز سبكبالان خبر درحادثه سقوط یك فروند هواپیمای سی - 130 ارتش جمهوری اسلامی می گذرد، خبرنگاران و تصویربردارانی كه پیشتاز درعرصه خبر بودند و آخرین اخبار و تصاویر خود را در رزمایش عاشقان ولایت به پرده تصویر كشیدند.