آنكاراـ ایرناـ روزنامه تركیه در خبری اعلام كرد كه رضا ضراب با پیشنهادی شرم آور و دور از اخلاق دادستانهای آمریكایی مواجه شده به طوری كه وی قرار است با متهم كردن اردوغان به عنوان عاملی اصلی دور زدن تحریم های آمریكا علیه ایران، از حكم حبس ابد دادگاه رهایی یابد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، وبسایت اینترنتی روزنامه تركیه در خبری نوشت: حضور عوامل گروه كودتاگر فتح الله گولن پشت پرده هر سناریویی علیه دولت تركیه دیده می شود و امروز نیز شاهدیم كه اسناد جعلی و ساختگی اتهامات علیه اردوغان و مقامات عالیرتبه تركیه در دادگاه آمریكایی رسیدگی به اتهامات معاون بین الملل هالك بانك و رضا ضراب توسط عوامل گروه تروریستی گولن تهیه و به دادستان های آمریكایی این پرونده ارسال شده است.
به نوشته این رسانه، در جریان كودتای اقتصادی 17 ـ 25 دسامبر 2013 علیه دولت تركیه، رضا ضراب دستگیر شد و یكی از وكلای مرتبط با گروه گولن به نام 'خلیل ابراهیم كوجا' در مذاكراتی حضوری به ضراب پیشنهاد كرد كه اگر می خواهد از مجرم شناخته شدن و مجازات زندان خلاص شود، باید اردوغان را به عنوان متهم اصلی فساد معرفی و ظفر چاغلایان وزیر وقت اقتصاد تركیه را متهم به رشوه خواری كند.
روزنامه تركیه مدعی شد: امروز همان سناریوی 17 ـ 25 دسامبر 2013 از سوی عوامل نفوذی گولن در دادگاه آمریكایی رسیدگی به اتهامات معاون بین الملل هالك بانك جریان دارد به طوری كه امروز دادستان های آمریكایی ضمن ترساندن رضا ضراب به محكومیت حبس ابد، پیشنهادی شبیه پیشنهاد خلیل ایراهیم كوجا به ضراب ارائه كرده اند مبنی بر این كه در صورت معرفی اردوغان به عنوان عامل اصلی دور زدن تحریم های آمریكا علیه ایران، از محكومیت زندان و مجرم شناخته شدن نجات پیدا می كند.
به گزارش ایرنا، در پی عملیات 17ـ 25 دسامبر 2013 پلیس و دادستانی استانبول با عنوان مبارزه با فساد و ارتشا شماری از منتسبان به دولت تركیه از جمله دو فرزند وزرای سابق كابینه و همچنین رضا ضراب تاجر ایرانی تبار تركیه نیز دستگیر شدند.
هفته گذشته نیز دادگاه رسیدگی به اتهامات هاكان آتیلا معاون امور بین الملل هالك بانك تركیه در ایالت نیویورك برگزار شده و رضا ضراب به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شد.
رضا ضراب كه در آمریكا بازداشت شده، با پذیرش ارتكاب هفت اتهام از جمله پولشویی، تقلب بانكی و پرداخت رشوه، در جلسه محاكمه محمد هاكان آتیلا یكی از مقامات ارشد هالك بانك تركیه علیه وی و برخی مقامات تركیه شهادت داد.
رضا ضراب در دادگاه شهادت داد كه معامله او با ایران مورد تایید اردوغان و نخست وزیر وقت تركیه بوده است.
هاكان آتیلا معاون امور بین الملل هالك بانك تركیه اتهاماتش را رد كرده، اما رضا ضراب با پذیرفتن اتهاماتش با دادستان های آمریكایی همكاری می‌كند.
ضراب پیش از این گفته كه با رشوه به یك وزیر تركیه‌ای و با ترتیب دادن معاملات طلا و تجارت صوری مواد غذایی، امكان مبادلات مالی بین‌المللی را برای ایران فراهم كرده است.
او در دومین روز شهادتش در دادگاه، درباره معاملات خود در سال‌های 2010 تا 2015 گفت كه بانك‌های زراعت و واقیف تركیه هم در دور زدن تحریم‌های ایران دخیل بوده‌اند.
ضراب همچنین گفت كه هاكان آتیلا معاون هالك بانك تركیه به همراه سلیمان اصلان مدیرعامل سابق این بانك دولتی، در طراحی معاملات مرتبط با ایران نقش داشته‌ است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری