به گزارش ايرنا، اين در حالي است كه حمل و نقل عمومي يكي از مهمترين زيرساختهاي جوامع امروزي است كه نقش مهمي در كاهش ترافيك و آلودگي هوا دارد اما توجه به اين مهم همچنان در كلانشهرها مغفول مانده است.
توسعه نيافتن حمل و نقل عمومي البته فقط به تامين زيرساختها برنمي گردد بلكه شهروندان نيز علاقه كمتري به استفاده از اين ناوگان براي رفت و آمد دارند و به همين دليل روز به روز بر تعداد خودروهاي تك سرنشين در سطح شهرها افزوده مي شود.
در كلانشهر سه و نيم ميليون نفري مشهد روزانه حدود يك ميليون و 200 هزار خودروي شخصي رفت و آمد مي كنند كه علاوه بر افزايش ترافيك منجر به ايجاد و تخليه سالانه 200 هزار تن آلاينده ها در فضاي تنفسي شهروندان مي شود.
* 6 ميليون سفر روزانه درون شهري
رئيس كميسيون محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي مشهد مي گويد روزانه 6ميليون سفر درون شهري در اين كلانشهر انجام مي شود كه سهم ناوگان حمل و نقل عمومي در اين زمينه 42 درصد است.
محمد حاجيان شهري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون سهم حمل و نقل عمومي در مشهد 42 درصد است كه 17 درصد آن توسط اتوبوس، 23 درصد توسط تاكسي و 2 درصد توسط قطارشهري انجام مي شود و اين در حالي است كه اين ميزان تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد به 75 درصد مي رسيد.
وي ادامه داد: بايد با گسترش حمل و نقل ريلي، خطوط تندرو اتوبوسراني و ايجاد مسيرهاي ايمن دوچرخه سواري از آلودگي هوا جلوگيري كرد.
عضو شوراي شهر مشهد گفت: شهروندان مشهدي پارسال در مجموع 25 روز هواي پاك تنفس كردند كه بخش عمده اي از اين كمبود روزهاي پاك به سامانه حمل و نقلي مربوط است.
* 17 درصد همه سهم اتوبوسراني مشهد
مديرعامل سازمان اتوبوسراني مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: سهم ناوگان اتوبوسراني از حمل و نقل عمومي اين كلانشهر تنها 17 درصد است.
علي اصغر نيشابوري افزود: طبق قانون پنجم توسعه اين سهم بايد به 45 درصد مي رسيد اما هنوز كلانشهرها به اين سطح نرسيده اند. براي رسيدن به اين هدف بايد خدمات دهي خطوط بي.آر.تي(اتوبوسهاي تندرو) توسعه يابد زيرا اين خطوط قادرند شمار زيادي از مسافران را در زمان كوتاه جا به جا كنند.
وي ادامه داد: در مجموع طبق برنامه هاي پنجم و ششم توسعه سهم حمل ونقل عمومي در رفت و آمدهاي درون كلانشهرها بايد 75 درصد باشد اما اين امر محقق نشده و در مشهد سهم حمل و نقل عمومي تنها 42 درصد است. تا الزامات فراهم نشوند اين مهم تحقق نخواهد يافت. يكي از اين الزامات وجود محدوديت براي حركت خودروهاي شخصي است.
مديرعامل سازمان اتوبوسراني مشهد گفت: در هيچ كشوري سهم خودروهاي شخصي با ناوگان حمل و نقل عمومي در استفاده از معابر شهري يكسان نيست ولي در كلانشهرهاي ايران و مشهد اين سهم يكسان است.
وي افزود: ايجاد مسيرهاي ويژه و بي.آر.تي در دستور كار است و هم اكنون خط يكم اتوبوسهاي تندرو از پايانه امام رضا(ع) تا انتهاي طبرسي شمالي در مشهد شده و روزانه 110 هزار سفر در اين مسير انجام مي شود.
نيشابوري ادامه داد: همچنين خط سوم بي.آر.تي از شرق به غرب مشهد به طول 30 كيلومتر در دست اجرا است كه هم اكنون بخشي از اين مسير از حرم مطهر تا ميدان توحيد به طول هزار و 800 متر اجرا شده و به زودي مسير تا چهارراه ابوطالب ادامه خواهد يافت.
وي گفت: هدف از اجراي خطوط بي.آر.تي افزايش سرعت براي رسيدن به مطلوبيت براي خودروهاي عمومي نسبت به حمل و نقل شخصي است.
* 450 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومي مشهد
مديرعامل سازمان اتوبوسراني مشهد همچنين گفت: هم اكنون 450 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومي مشهد وجود دارد.
وي به نوسازي 112 دستگاه اتوبوس فرسوده در اوايل سال جاري در اين كلانشهر اشاره و بيان كرد: 333 دستگاه اتوبوس و ميني بوس فرسوده ديگر نيز تا پايان امسال در مشهد از رده خارج و نوسازي مي شوند.
نيشابوري افزود: هم اكنون هزار و 720 دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومي مشهد فعال است و سالانه بين 200 تا 250 دستگاه اتوبوس بايد نوسازي شوند.
* سه هزار دستگاه تاكسي فرسوده از رده خارج شدند
مديرعامل سازمان تاكسيراني مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: سه هزار دستگاه تاكسي فرسوده از پارسال تاكنون در اين كلانشهر از رده خارج شده اند.
سيدمهدي علوي مقدم افزود: 13 هزار و 250 دستگاه تاكسي فعال در كلانشهر 3.5 ميليون نفري مشهد به شهروندان خدمت مي كنند. طبق قانون، تاكسيهاي با بيش از 10 سال سابقه فعاليت بايد نوسازي شوند.
وي ادامه داد: هزار دستگاه تاكسي فرسوده در سطح مشهد وجود دارند كه رانندگان آنها نسبت به نامنويسي براي نوسازي خودرو اقدام نكرده و يا فرايند تكميل پرونده نوسازي را كامل نكرده اند.
* جا به جايي 26 ميليون مسافر توسط قطارشهري
گسترش ناوگان ريلي هم يكي از مهمترين زيرساختها براي توسعه حمل و نقل عمومي است. در كلانشهر مشهد چهار خط ريلي براي ناوگان حمل و نقل عمومي برنامه ريزي شده كه يك خط آن بهره برداري شده و 2 خط ديگر در دست اجرا است. البته دولت نيز براي اجراي اين خطوط كمك خوبي به اين كلانشهر كرده است.
آبان پارسال محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه ضمن بازديد از خطوط قطارشهري مشهد تاكيد كرد: تسهيل عبور و مرور و ناوگان ريلي شهري براي همه كلانشهرها و به خصوص مشهد به واسطه پذيرايي زائران داخلي و خارجي بسيار ضروري است. دولت براي مشاركت در اين پروژه قولهايي داد كه عملياتي شد.
مديرعامل شركت بهره برداري قطار شهري مشهد به خبرنگار ايرنا گفت: خط يكم اين قطار به طول 24 كيلومتر از پايانه غدير نخريسي تا وكيل آباد را پوشش مي دهد و روزانه حدود 130 هزار نفر در اين مسير جا به جا مي شوند.
قاسم طاهري افزود: امسال تا پايان آبان ماه در خط يك قطار شهري 26 ميليون و 424 هزار و 540 نفر جا به جا شدند.
وي به فعاليت مرحله نخست خط دوم قطارشهري مشهد از طبرسي تا ميدان شهدا اشاره و بيان كرد: 233 هزار و 374 نفر نيز در هشت ماه امسال توسط خط دوم قطارشهري جا به جا شدند. پرترددترين ايستگاه در اين مسير ولايت و ميدان شهدا بوده است.
مديرعامل شركت بهره برداري قطار شهري مشهد ادامه داد: اين تعداد سفر در صورت نبود قطار شهري بايد از طريق خودروهاي شخصي، اتوبوس و تاكسي انجام مي شد كه قطعاً مشكلاتي را براي شهروندان ايجاد مي كرد.
وي در مورد پرترددترين ايستگاههاي خط يكم قطار شهري مشهد نيز گفت: طي 8هشت ماه گذشته امسال پرترددترين ايستگاههاي خط يكم قطار شهري مشهد به ترتيب ايستگاههاي بسيج، شريعتي، پارك ملت و غدير بوده اند.
طاهري گفت: ركورد جا به جايي مسافر در هشت ماهه امسال نيز مربوط به شب شهادت امام رضا(ع) بود كه بيش از 205 هزار مسافر توسط قطارشهري مشهد جا به جا شدند.
خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار: حسين كريم زاده
7505/1858
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
مشهد- ايرنا- طبق قانون پنجم توسعه سهم حمل و نقل عمومي در رفت و آمدهاي درون كلانشهرها بايد 75 درصد باشد اما اين امر محقق نشده و در مشهد سهم كنوني حمل و نقل عمومي درون شهري 42 درصد است.